Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wist je dat...

 Reageer Reageer Pagina  <1 6566676869 187>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 00:09
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik heb al een paar jaar geen boom en daarom snap ik ook niet waarom iedereen het ding al aftuigt terwijl hij nog tot 3-koningen mag staan ???

De kerstboom, van voorchristelijke oorsprong, wordt vaak gecombineerd met de kerststal. Op Driekoningen worden daar de drie beeldjes van de koningen (wijzen) nog aan toe gevoegd. Na Driekoningen wordt dan alles pas opgeruimd. Er lopen dus 2 tradities door elkaar. Degenen die geen kerststal hebben, ruimen de boom vaak eerder op: of direct na de kerst, of net na nieuwjaar.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 08:58
Vroeger bij ons thuis reisden de drie koningen de hele kamer door om op 6 januari bij de stal aan te komen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 09:07
o maar wij hebben ook altijd een kerststal staan hoor onder de boom. Met een os en een ezel en 3 schaapkes en de drie koningen (met hun goud, wierook en myrre), en een herder en een kribbeke (dat ge kunt omdraaien, ene kant leeg en de andere kant ligt het kinneke jezus in), en jozef en maria. Bij het opstellen wordt alles in ene keer geplaatst. Nu ook en die is mee opgeruimd. Waarom? Omdat de boom droog was en de naalden begonnen te vallen, alhoewel het een nordman was. In één keer alles weg dan. En als die 14 dagen hier staat is dat lang genoeg vind ik.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 09:47
Wij hebben jarenlang plezier gehad van de boom met kluit .
Na de kerst terug de tuin in en het volgend jaar weer binnen .
Toen hij te groot werd voor binnen werd hij buiten van lichtjes voorzien .

Toen de tuin op de schop moest heeft de boom het niet overleefd .
Dit jaar had de klimroos de lichtjes en het mooie was dat er nog een bloeiende roos tussen zat zoals er ook al narcissen in bloei staan en er in de laan nog een boom volop in het blad staat
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 10:48
Wij hebben een nep boom. Toen de kinderen nog heel klein waren moest ik altijd de boom halen en dat was zo'n gesleep met kleine kinderen naast je (mijn man had daar geen zin in), daarom ben ik maar overstag gegaan en heb ik me een nep boom aangeschaft. Och nu vind ik het ook wel net zo gemakkelijk. Ik wil hem altijd met Kerst wel opzetten, maar wil hem dan ook wel zo snel mogelijk weer kwijt. En ben blij dat hij er nu niet meer staat, de kamer lijkt veel ruimer, het is veel lichter, je hoeft er niet meer omheen te lopen. Allemaal voordelen, hihi. 
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 12:08
ha bep een omkeerbaar kribje!
heb deze kerst wer iets geleerd,nichtje werkt in verpleeghuis iets voor oude nonnen/zusters en daar stond een leeg kribje in de stal, zij vragen waarom en t was zo logisch; jezus is op kerst geboren en niet voor kerst dus kwam hij er pas later in te liggen, logisch he? had nog nooit zo gedacht.
hier gaat de boom en zooi er pas uit na 6 jan. begin al wel wat eerder alles uit mn vernserbanken te plukken en in de gang te ''verzamelen''
toen de kinderen klein waren bakte mn man een taart met een rauwe bruine boon en wie de boon had was die dag koning en hoefde niet af te wassen!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 12:19
Wist je dat...
Ik het zo leuk vind om te lezen hoe iedereen weer anders met kerst omgaat.
Wij hebben geen stalletje, dat is toch iets Katholieks, denk ik.
Maar ik vind een stalletje wel iets hebben.
Ik ben jaren ziek geweest en mijn man wilde toen een kunstboom.
Ik vond het maar niks.
"Ja, maar IK moet het elk jaar opruimen, al die naalden troep." Zei hij
Daar had hij een punt, dus...kunstboom.
Wij laten hem staan tot na 1 januari en ruimen dan op, maar dan als er tijd en zin is, dus soms staat hij er op 10 januari nog en andere keer is hij veel eerder weg.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
BreiMuts View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 23 Februari 2015
Locatie: Dordrecht
Status: Offline
Points: 329
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer BreiMuts Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 12:45
Heb dit jaar een hele grote glazen pot gevuld met ballen en een lichtje zag er gaaf uit totdat de transformator het begaf dus alles is vandaag weer opgeruimd
Groetjes Maria
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 15:44
Ik was Luthers gedoopt, maar mijn peettante was rooms. Wij hadden ook een stalletje met een los kindje Jezus, dat geregeld door de katten uit de kribbe werd gemept. Overal gelijmde barsten. De katten klommen ook vrolijk de boom in, die helemaal verankerd was. Er sneuvelden nogal wat ballen elk jaar.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 16:35
Tegenwoordig sneuvelen de ballen niet meer, zijn het van die lelijke plastic dingen. Ik heb ook plastic ballen, vind de ballen van vroeger veel mooier.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 17:07
Heb dit jaar voor het eerst geen boom. Die was de laatste sowieso een nepper, die zit dus mooi nog in zijn doos. Het stalletje heb ik ook niet tevoorschijn gehaald. Er staan wel 2 zelfgemaakte kerstgroepen, een gebreid en een gehaakt, en een muizen wintertafereel. En dan natuurlijk mijn 3 standaards met de Hutschenreuther kerstklokken. Dit is de klok van 2015. Vandaag nog kunnen kopen in Aken
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 17:32
Weet je dat toen lidwina het over klokken had, ik aan tik tak klokken dacht, zal wel heel wat bijzonders zijn dacht ik bij mezelf LOL
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 17:57
Hoe zou jij zo'n ding noemen lw? Misschien speelt mij parten dat het een Duits iets is en dus Weihnachtsglocke heet.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 18:49
Je zou het ook "bel" kunnen noemen .

Laat de bel laat de klok laat de belklok horen .Dit is het begin van een oud kerstliedje
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 18:53
Het is dus een klok (je).
Sneeuwklokje lijkt ook niet op de pendule op de schoorsteen. Approve

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 19:11
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Je zou het ook "bel" kunnen noemen .

Laat de bel laat de klok laat de belklok horen .Dit is het begin van een oud kerstliedje
Ja, zou ook kunnen. Ken het liedje, wordt nog steeds gezongen, maar meestal in de kinderdienst.  
Tja, kan er niets aan doen, ben erg Duits georiënteerd. Volgens mij heb ik in een vorig leven een heel mooi leven in Aken gehad, ik voel mij daar altijd goed.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5762
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 21:40
hier gaat de boom na oud en nieuw weg maar voor 6 januari. Vroeger stond die wel tot driekoningen maar nu vindt ik dit te lastig ons zoontje is op driekoningen jarig en dan wil die graag slingers opgehangen hebben.
En alles door elkaar vindt ik maar niks.
Hebben ook een kunstboom want de echte krijgen de kids astma aanvallen van dus geen goed idee.
Het dorpje wat we hebben staan blijft wel nog even staan.
Lidwina wat een schitterende kerstklok is dit.
Back to Top
BreiMuts View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 23 Februari 2015
Locatie: Dordrecht
Status: Offline
Points: 329
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer BreiMuts Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2015 om 21:48
wij wilden dit jaar ook naar de kerstmarkt in Aken maar er kwam een begrafenis tussen en dan is er voor mij geen lol meer aan Cry
Groetjes Maria
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2015 om 11:14
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Hoe zou jij zo'n ding noemen lw? Misschien speelt mij parten dat het een Duits iets is en dus Weihnachtsglocke heet.
Ik zou het denk ik net als jij een kerstklok(je) noemen, ik bedoelde dat mijn hoofd aan iets heel anders dacht. Net zoiets als dat Bep bij ons allemaal een heel
ander beeld heeft. Ik dacht nog dat moet ik even een keer goegelen . . . dat doe ik ook als Magtelt zegt dat ze een Corolle pop (oid) heeft LOL
Ben opgevoed met Duitse tv, dus ik begrijp altijd meer dan ik zelf uit de mond kan krijgen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2015 om 11:48
Hmzzz...tja.....zo kan je best wel eens een heel ander beeld hebben bij een woord dan er bedoelt wordt.
Grappig toch?

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 6566676869 187>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns