Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpatroon / uitleg over jojo-hiel

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
poohke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Onderwerp: patroon / uitleg over jojo-hiel
    Posted: 04 Januari 2008 om 13:41

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort bezeten door het breien van sokken.  Aan de hand van het breiboekje "sokken brei je zo" brei ik het ene paar na het andere.

Alleen had ik graag eens de jojo-hiel geprobeerd.  Met de uitleg in het boek kom ik er niet.  Kan er mij iemand een patroontje of een eigen manier van werken bezorgen ?

Alvast bedankt.

Pooh

Pooh
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2008 om 21:55
Ik kan het je morgen uitleggen. Moet nu weg.
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2008 om 09:04
Waar loopt het mis? misschien handig om op in te pikken
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2008 om 13:27

Ik zal het uitleggen.

Bij het begin van de hiel moet je eerst, wanneer je een patroontje inbreit, de 4e en de 1e naald alleen recht breien, daar de jojo hiel korter is.

Dan brei je alleen over de 4e en 1e naald alle steken.

Volgende naald: beginnen met een dubbele steek. d.i. de draad voor het werk houden en de eerste steek averect afhalen, dus niet breien! dan de draad over de naaldtrekken zodat je eigenlijk 2steken ziet en dan de naald averecht uibreien. Volgende naald:1e steek recht afhalen en de draad van achter naar voren over de naald trekken, zodat je weer 2 steken ziet. dan recht uitbreien behalve de dubbele steek. Deze 2 toeren steeds herhalen tot je nog een derde van de aantal steken op je naald hebt.

Volgende toer: nu 2 ronden over alle steken breien. hierbij brei je uit de buuble steek weer 1 steek.. doe dat eerst maar, dan leg ik het verder uit.

PS. de dubbele steek wel stevig aantrekken, anders krijg je gaatjes!

Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2008 om 13:28
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2008 om 15:15

Hallo Poohke, lukt het een beetje?

Het zou prettig zijn, als je je even meldt, zodat ik weet of je het begrijpt.

Back to Top
poohke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2008 om 08:14

Hallo Duizendpoot en Hobbyguru,

Allereerst wens ik jullie het allerbeste voor 2008 met vooral heel veel breiplezier.

Nen dikke merci aan Duizendpoot.  De link met de Duitse uitleg, lijkt mij haalbaar.  Ik heb nu net 1 sok af en moet aan de 2e nog beginnen.  Uiteraard heb ik nog de Hollandse hiel gekozen.

In mijn volgende paar verwerk ik zeker en vast een se jojo-hiel (alé, ik zal een poging doen toch).

Eigenlijk vind ik dit wel een fijne manier van communiceren. Ik hoop dat ik jullie op mijn beurt ook eens zal kunnen verder helpen.

Groetjes

Pooh

Pooh
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2008 om 23:59

In het boekje "sokken brei je zo" staan de 3 soorten hielen uitgelegd. Kan je bestellen in de Hobbydooswinkel.

Als je enkel de jo-jo hiel nodig hebt die heb ik zelf in een nederlands uit een boek. Als je deze graag wil moet je me even je mail adres doorgeven

Line

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
poohke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2008 om 08:04

Hallo,

Het boekje "sokken brei je zo" heb ik al.  Daarmee is de rage begonnen.

Je mag me gerust jouw uitleg ook eens doormailen.  Wie weet zie ik daar meer duidelijkheid in.

Je mag hem sturen naar : poohke_33@hotmail.com

Alvast bedankt voor je medewerking.

Groetjes

Pooh

Pooh
Back to Top
poohke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2008 om 08:18

Beste Duizendpoot, Breimuis

Ik peis dat ik er, na veel geblaas en gesukkel, toch in geslaagd ben om die dubbele steek de snappen.  Maar wat is daar nu eigenlijk het nut van ?

Toen ik de volgende toer al die dubbele steken moest verwerken als 1 rechte, kreeg ik gewoon mijn naald niet door die twee steken ! Ik probeerde de moed niet te laten zakken en las alvast wat ik moest doen de volgende toeren.

Dan snapte ik er niks meer van.  Over welke naalden brei je die hiel nu eigenlijk ? Toch de eerste en de vierde.  En in hoeveel keer ?  De twee naalden op een naald zetten en links en rechts tegelijkertijd dubbele steken maken ? Of eerst op de buitenkant van naald 1 en dan als dat klaar is aan de buitenkant van naald 4 ?  Dat gaat toch niet ?!

In een boze bui, en ik had het niet mogen doen, heb ik de 4 naalden dan maar uit het werk getrokken en heb ik terug een Hollandse hiel gebreid.

Ik zou het eens moeten kunnen zien wat de bedoeling is.  Ik apprecieer het enorm dat jullie mij willen helpen.

Als ik terug wat moed heb bijeengeraapt, zal ik het nog eens stap voor stap proberen samen met Duizendpoot. Ik vind het lief om mij stap voor stap op weg te zetten.

Waarschijnlijk horen jullie nog wel eens van me.  Mezelf kennende moet en zal ik die techniek onder de knie krijgen.

Groetjes - Pooh

 

Pooh
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2008 om 20:46

Hahaha. Pooh,    ik zou het geschreven kunnen hebben, ik zou ook mijn pennen uit het garen getrokken hebben geloof ik, ik snap er werkelijk niks van.

Is dit een mooiere hiel? Is ie makkelijker te breien? Ik vraag me af wat het nut is, dat heb ik even niet meegekregen.

Maar ja, ik brei ook alleen maar "gewone" sokken

Heerlijk die hulp hier op het forum hè, zo gezellig met zijn allen.

     All you need is love.

Back to Top
poohke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2008 om 13:42

Hallo Meia,

Ja, echt.  De "echte" brei-fanaten doen echt hun best om alles duidelijk te maken.

Momenteel brei ik dus ook nog een "gewone" Hollandse hiel, maar ik geef het nog niet op hoor. Ik laat me niet doen, ik moet en ik zal die boemerang-, jojo- of-wat-dan-ook-hiel eveneens onder de knie krijgen (letterlijk en figuurlijk dan).

Die hiel gaat in V-vorm eigenlijk, kort samengevat.

Afin. Ik ga jullie laten breien...

Groetjes

Pooh

Pooh
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2008 om 17:18

Hallo Poohke

Ik had er in het begin ook moeite mee. Wat ik gedaan heb is gewoon met een restje wol de 30 steken opgezet en het geprobeerd. Na ongeveer 10 oefenlapjes is het me gelukt en ik brei nu alleen nog maar de jojo hiel.

Als je eerst de minderingen maar onder de knie hebt , kun je verder oefenen met het meerderen.

Wat je ook kunt doen: de 1e steek afhalen en dan uitbreien.

werk keren, 1e steek afhalen en uitbreien tot de afgehaalde steek, werk keren etc. tot nog 1/3 van de steken op denaald staan.

Volgensde naald breien oberalle steken. de afgehaalde steek en het volgende tussenlusje samenbreien als 1 steek. Dit zou ongeveer hetzelfde effect moeten geven. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.

Hier nog een Nederlandse uitleg:

http://users.pandora.be/a077906/Jo.htm

Back to Top
poohke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2008 om 07:57

Hallo Huppel,

Bedankt voor de fijne uitleg.

Als ik dat zo lees, ziet het er allemaal eenvoudig uit, maar eens je eraan begint...

Maar zoals ik al zei : ik geef de moed nog niet op.

Ik moet mijn sok trouwens herbeginnen. De dame voor wie het paar bedoeld is, heeft nogal stevige benen en brede voeten...

Gelukkig liet ik haar de sok passen net voor ik aan de teen begon. Het zat allemaal nogal strak.  Dus opnieuw en een paar maten groter proberen... met de jojo-hiel nog eens.

Groetjes

Pooh

Pooh
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2008 om 10:38

De jojo hiel geeft vaak een wat smallere hiel dus is niet zo geschikt voor iemand met brede voet en hiel.

ik heb ook nog een nederlands uitleg zal hem je wel even mailen.

odette

odette
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2008 om 00:33

Hier een foto van het proefje dat ik breide van de Jo-jo hiel.

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2008 om 07:38

Hallo Breimuis.

Dat ziet er toch heel netjes uit..

Hallo Odette, wanneer iemand bredere voeten heeft kun je de jojohiel ook breien maar moet je bij b.v. 32 steken tot 8 steken in het midden doorbreien. Dat gaat ook prima. dan heb je 12-8-12 steken.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2008 om 08:11

Ja weet ik wel maar over het algemeen is die hiel wat smaller en kleiner.

Je hoeft ook geen omslagen te maken maar dan krijg je vaak kleine gaatjes op de plek van het keren. Als je wat dikker garen hebt valt het niet op maar met dunner garen zie je het.

Ik heb geoefend op de jojo hiel gewoon alleen de hiel gebreid (dus geen hele sok maar alleen steken opgezet voor de hiel en die gemaakt) met wat restgaren en na een aantal keren kon ik het.

odette
Back to Top
poohke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2008 om 08:47

Hallo beste raadgeefsters,

Ik ben dus vol nieuwe moed aan de hiel begonnen.

Eerste deel van de verminderingen is gelukt.  Ik heb nu ook die 2 rijen recht gebreid waar ik de dubbele steken als 1 steek moet breien.

Ik heb dus nu een halve hoek van die hiel.  En nu moet ik eigenlijk "het hoekje om" om die hiel volledig te krijgen.

Wel, nu zit ik vast.  Ik snap niet waar ik terug die dubbele steek moet beginnen.  Mijn steken zijn nog altijd verdeeld over 3 naalden. Ik veronderstel op de buitenste naalden, te beginnen van de bovenkant of de onderkant van de vorige minderingen ?

 HELP     H E L P   EER IK TERUG MIJN PRIEMEN UIT HET WERK TREK !

Groetjes - Pooh

Pooh
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2008 om 13:12

Ik zit nu op het werk dus even uit de losse pols dus zonder boek alleen op eigen kracht. Ik hoop dat ik het nog weet.

Je doet nu ipv buiten naar binnen van binnen naar buiten verkorte toeren breien.

Brei tot achter het middeldeel van de hiel (evenveel steken als je overhield na de minderingen. Keer.  Maak een dubbele steek. brei tot voor de steken die je overhield na de mindereringen. Keer. Maak een dubbele steek. brei tot aan de dubbele steek brei deze als 1 steek en brei nog een steek. Keer.  Dit steeds herhalen tot je terug al je hielsteken op zijn en je terug kan rond breien.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat ik niets vergeten ben. Moest het niet lukken laat maar iets horen dan pobeer ik het thuis nog eens met het boek erbij.

Mochten andere dit lezen en zien dat ik iets vergeten ben vul dan aub aan.

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns