Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

afkanten voor de armsgaten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
eef View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer eef Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: afkanten voor de armsgaten
    Posted: 19 Januari 2014 om 10:09
Ik ben bezig met een trui. Nu staat er om de twee naalden aan beide zijde afkanten, wat il lees als afkanten, twee pennen breien en dan weer afkanten.
Als ik dan eerst de rechter pen afkant en dan bij de volgende pen links afkant kom ik niet uit met om de twee pennen. Want dan zou ik na ééen pen al weer links moeten.

Beetje ingewikkeld om uit te leggen, dus hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Alvast bedankt!
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 10:26
Ik snap je verwarring.
De 1e afkanting doe je aan het begin van de heengaande naald en het begin van de teruggaande naald, omdat je nu eenmaal niet aan het eind van de naald af kunt kanten. 
Dan brei je de teruggaande naald uit.
De 2e afkanting doe je aan het begin van de daaropvolgende heengaande naald, want dat is dan de 2e naald gerekend vanaf de 1e afkanting van de heengaande naald

Is dit duidelijk voor je? 

Het zou leuk zijn wanneer je je ook even voorstelt bij het "even voorstellen" gedeelte van dit forum. Danvalje niet zo met de deur in huis namelijk. Wink
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
eef View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer eef Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 10:54
Hoi, Dank je wel. Ja is duidelijk hoor zoals je het uitlegt.
Vind alleen dat om de twee naalden verwarrend. Ik zou dan zeggen elke tweede naald, maar jij hebt vast meer verstand van breien dan ik( het is mijn eerste trui) dus heb het volste vertrouwen.
Ik kan weer door.

 En heb ik helemaal niet gezien dat je je voor kon stellen. Was te druk met mijn armsgaten denk ikTongue
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 11:05
Eef

Je moet wel even kijken of je op bovenstaande manier niet te hard gaat het zou ook kunnen zijn dat ze bedoelen -maar het staat wat ongelukkig - heengaande pen minderen teruggaande pen minderen heengaande pen zonder mindering teruggaande pen zonder mindering .Volgende heengaande met enz enz Even toeren tellen dus of je aan de goede hoogte komt
Back to Top
eef View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer eef Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 12:29
Oke ga ik doen. Dank je wel!
Vind dat ze wel lastig omschrijven in de patronen, maar misschien als je ervaren breister bent is het heel duidelijk, maar ik vind het vaak dat je het op meerdere manieren kan inter
perteren...
Maar ik ga even toeren tellen.
Laat nog wel even horen hoe het nu moest.
Groetjes 
Back to Top
eef View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer eef Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 12:56
Nou ik kom er niet goed uit. Moet denk het patroon maar even in een breiwinkeltje laten zien. Er staat dus op 40 cm aan weerszijde om de twee naalden afkanten. 1x4 steken, 1x 3 steken, 2x2 steken en 3x 1 steek.
Dat zijn 28 pennen als ik uitga van hoe jij het ziet Mutti en zo zou ik het ook zien geloof ik.
Dan ben ik klaar met de mouwen op 148 pennen. Dat staat er dan niet. Dan staat er dat ik op 166 pennen meerderingen moet gaan maken, dus tussendoor gewoon  de tricotsteek doorbreien..
Denk dat dat klopt, maar is toch niet duidelijk, dus misschioen toch maar even aan iemand laten zien.
Bedankt in ieder geval!!



Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 13:33
Waarom moet je dan nog meerderen ?? heeft het armsgat een kapje ???

Staat er een schema tekening bij waarop je dit kunt zien ???

Als er een breiwinkel bij je in de buurt zit zou ik voor de zekerheid ook even langs gaan .Ben wel nieuwsgierig hoe het nu eigenlijk zit
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 13:38
Nou ik denk niet 28 pennen hoor, de minderingen van een armsgat zijn vaak snel en heftig en dat is precies de reden dat je altijd die verwarring krijgt met "ik kan niet aan beide kanten afkanten" op dezelfde naald. Omdat je meer dan 1 steek mindert, moet je eigenlijk afkanten - dit doe je dan heen op de 2e naald en terug op de 3e naald. En dan ga je op de 4e naald al meteen weer verder (=de volgende 2e naald). Die 3x1 steek minderingen kun je gewoon op 1 naald doen, daar heb je de terugweg niet voor nodig.  Als ik het zo lees, zijn het 14 toeren. Het is meestal iedere 2e naald en niet 2 naalden en dan de 3e naald, als ze dat willen schrijven die rare patronenmakers wel iedere 3e naald afkanten/minderen. Als er een tekening van de trui bijstaat, kun je kijken of het een snel en heftig geminderd armsgat is. Later ga je meerderingen maken op toer 166 - dat is wel een bijzondere trui, krijgen we foto's als het af is ?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 13:40
Misschien is het een raglan mouw. Of een halve raglan die overgaat in een ronde pas.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
eef View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer eef Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 13:42
Haha ja dat is goed. Als hem me lukt hem ooit af te krijgen zoals het moet zet ik de foto"s erop.
Het is gewoon een marine trui met korte mouwen voor het voorjaar, dus ik heb gelukkig nog even.
Maar ga geloof ik toch maar even langs een winkel deze week. Zal jullie laten weten hoe het nu eigenlijk zit!Thumbs Up
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 14:00
Hahaha allemaal ervaren breihobbydozen, straks ziet ze door de bomen het bos niet meer. Raglan is afkanten en dan steeds maar geleidelijk minderen, dit tempo (1x4, 1x3, 2x2, 3x1) klinkt meer als klassiek. Kijk ik tast een beetje in het duister, maar met meerderingen op 166 klinkt het toch alsof die korte mouwtjes aan het pand vast komen. Als het een vrij patroon van b.v. drops is kun je ons de link gewoon geven, op die manier kijken is altijd iets makkelijker. Nu ga ik zelf eens even aan mn 2e mouwpoging werken, ook als je al langer breit sta je soms voor verrassingen !
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns