Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Haaktips

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Haaktips
    Posted: 01 Juni 2014 om 12:37
Je kunt de lossenketting opzetten met een half maatje dikkere haaknaald, dat steekt makkelijker in en trekt minder. Je kunt de eerste vasten/stokjestoer beginnen met een kwartslag gedraaide lossenketting. In plaats van in te steken in één van de dwarsliggende pootjes van de v steek je in de dwarsliggende lus achter de lossen. Dat is iets steviger.

Je kunt ook beginnen door twee lossen te haken, insteken in de losse bij de begindraad, omslaan en doorhalen, weer omslaan en dan door de twee lussen halen. Dan zie je rechts een v-tje en links een verticale lus, waar je dan weer insteekt, omslaan en doorhalen, weer omslaan en door de twee lussen halen. Het klinkt omslachtig, probeer maar eens, je krijgt een dikkere opzet. Dit kun je beter niet met een maatje dikkere naald doen.

In plaats van 1 keerlosse bij vastentoeren, maak ik er 2, 1 om omhoog te komen en 1 om plat te liggen en later te doen of ie een vaste is. Dat steekt aan het eind van een toer veel makkelijker in. Beginners moeten wel tellen of ze niet teveel vasten maken. Je kunt ook de keerlossen vevangen door een vaste in de eerste steek en in de dwarslus van die vaste nog een vaste maken, dat vervangt een half of heel stokje, nog een vaste erop vervangt een dubbel stokje.

En als je meer dan honderd lossen opzet voor een groot project in een ingewikkeld patroon, kun je na het haken van de lossenketting de draad ruim afknippen en bij de beginlosse aanhaken. Kom je dan aan het eind steken tekort voor je patroon, dan haak je er nog wat lossen bij, heb je te veel, dan haal je die uit. Zo voorkom je dat je de hele eerste toer over moet doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Juni 2014 om 18:05
Ik moet nog 4 gekko poten maken en zal je tips er naast houden terwijl ik een poging waag.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mei 2015 om 13:08
Ik hijs deze ook op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2017 om 09:32
Ik hijs deze ook op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2017 om 13:53
en deze ook weer
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maart 2017 om 15:20
Ophijsen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2017 om 08:07
Ophijsen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Februari 2014
Locatie: Anna Paulowna
Status: Offline
Points: 4155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2017 om 09:19
Dank je wel Magtelt voor de tips.
Back to Top
Lianne1901 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 13 Juni 2018
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lianne1901 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2018 om 19:45
Heeft iemand een tip voor mij? Ik heb namelijk enorm warme handen en daardoor gaat mijn katoenen garen steeds pluizen, wat ik erg vervelend vind. 

Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 08:36
Geen idee: bakje koud water met handdoek ernaast zetten?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 08:39
Het pluizen lijkt me eerder te komen van ruwe handen en/of het werk wringend vasthouden dan van handtemperatuur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 10:28
Maar je kunt een koelelement in een gastendoekje naast je leggen en daar je warme handen aan koelen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Haakmutsje View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 23 Februari 2017
Locatie: Achterhoek
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haakmutsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juli 2018 om 12:56
Nog een tip voor opzetten: hakend opzetten met bijv vasten, stokjes enz. Dan haak je de 1e en 2e toer ineen. Wordt het nooit te strak.

Verder kan je de lossenketting  ook op je haaknaald schuiven aan het uiteinde. Zo kan die niet draaien! Wel goed kijken natuurlijk anders schuif je het gedraaid erop.

kan het filmpje wel opzoeken als iemand er interesse in heeft. Ooit eens gevonden op YouTube (lang leve internet of niet Clap)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juli 2018 om 15:43
Er is ooit een tip hier geplaatst voor het sluiten van een lossenketting zonder draaien. Bij mij wordt dat nooit mooi, ik haak altijd de eerste toer en dan dicht ik het piepkleine naadje later met de begindraad.

En dat opzetten met vasten werd getoond op You tube bij een CAL voor een deken van Aan de haak. Maar ik bedoelde dat ook met die dikkere opzet.

Zo kun je ook elke stokjestoer beginnen met een vaste en daarbovenop nog een vaste, dat is ongeveer even hoog en iets dikker dan de drie lossen. De rand van een das of rechte stola wordt dan mooier.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2020 om 12:08
Ik hijs deze op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns