Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoe zet je een rits in haakwerk

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe zet je een rits in haakwerk
    Posted: 16 Juli 2014 om 13:55
Ik ben een etui aan het haken in de vorm van een potlood.
Ik wil er nu een rits inzetten, maar hoe kan ik een rits het beste aan een haakwerk bevestigen?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 13:57
ik denk vastspelden en op de ouderwetse manier : met de hand.dan kan je hier en daar wat schuiner steken zodat je toch in een gehaakte steek steekt.
of eerst voering inzetten en dan kan het machinaal wel denk ik
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 December 2013
Status: Offline
Points: 820
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 15:58
Ik ben nu bezig uberhaubt voor het eerst om een rits in te zetten.
Euh... Twee zelfs.
In dit geval in mijn handtas die ik aan het maken ben.
Valt niet mee, zucht hihihi

Mijn tas heb ik gevoerd, dus hier zet ik het in vast.
als je het direkt op het haakwerk doet dan word het idd handwerk.
Zodat je de steken wat groter kunt maken. Want het moet natuurlijk wel stevig zijn

Denk persoonlijk dat met voering steviger en gemakkelijker is.

Succes :)
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 16:32
Originally posted by bep bep wrote:

ik denk vastspelden en op de ouderwetse manier : met de hand.dan kan je hier en daar wat schuiner steken zodat je toch in een gehaakte steek steekt.
of eerst voering inzetten en dan kan het machinaal wel denk ik


Machinaal wordt lastig.
Het werk loopt rond. Het is een etui in een potloodvorm. De rits loopt niet in de lengte, maar juis in de breedte.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 16:56
ik vrees dat het dan het ouderwetse handwerk zal worden.
je kan misschien de rits eerst op een stofje stikken en dan het stofje aan het haakwerk naaien, maar ik vrees dat dat ook met de hand zal moeten, maar het zal wel mekkelijker werken worden dan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 19:37
Wat ik dan doe is een lange draad laten hangen en rijgsteekjes heen en dan rijgsteekjes terug, stevige knoop in de draadeindjes en die wegsteken in het haakwerk, aan beide kanten van de rits. Dwars vastspelden zodat hij goed blijft zitten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 21:55
ik zou het met de hand maar dan met borduurgaren doen van de zelfde kleur als jouw garen dan zie de steken minder of jouw garen splijten en daar mee met de hand er in zetten
maar eerst zou ik het met rijggaren van een kontra kleur er in rijgen en het dan als het goed zit
het vast zetten
maar het voeren lijkt mij lang niet zòn slecht idee het is in ieder geval wel steviger

Back to Top
cormout View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 08 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 734
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer cormout Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 22:00
de handigste manier die ik tot nog toe heb gezien, is beginnen met haken aan de rits.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2014 om 22:53
Originally posted by cormout cormout wrote:

de handigste manier die ik tot nog toe heb gezien, is beginnen met haken aan de rits.


Ja, die kwam ik vanmiddag tijdens het googelen ook tegen.
Jammer alleen dat ik de twee kanten die aan de rits moeten al klaar heb :)
maar daar moet misschien wel iets op te vinden zijn.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2014 om 08:55
Je kunt de rits aannaaikanten misschien omhaken met de goede kleur.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2014 om 09:11
De rits met een festonsteek omwerken en dan aanhaken . ???
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2014 om 11:44
Ik heb ooit voor breiwerk gezien dat ze aan weerszijden voor de rits een rij steken maken, die lijken eigenlijk op lossen voor haakwerk.
Dus door de stoffen zijkanten heen. Die steken zou je dan kunnen gebruiken om het aan elkaar te haken, net als 2 grannies denk ik dan.
Op de utoeb
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2014 om 13:50
Het filmpje bekeken. Ik vind dit behoorlijk omslachtig. Om dit effect te krijgen zou ik een kettingsteek op het band maken. Gaat volgens mij beduidend sneller en handiger. Die stipjes voor de afstand kun je er net zo goed opzetten. Ik zou de rits er met de hand met naaigaren in stiksteek innaaien. Gaat prima. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2014 om 14:24
Ik heb het zelfs uitgeprobeerd . Ik heb nog van die haakjes div maten van het kantklossen (prym rood met geel ) ( haalden we er vroeger ook geen ladders mee op? ) Draad katoen is er veel te dik voor Ik zou net als jij dan een kettingsteek erop borduren .
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2014 om 22:48
Eeh... stomme vraag misschien, maar wat is een kettingsteek?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2014 om 23:50
https://www.google.nl/search?q=kettingsteek&hl=nl&gl=nl&authuser=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5UTIU4zLMIPUPKOkgYAH&ved=0CCEQsAQ&biw=1366&bih=634
En nu plaatjes kijken, je conclusie trekken en oefenen. Zie je dat het er hetzelfde uitziet als een ketting lossen die je vastgenaaid hebt?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2014 om 09:24
Ja, dat zie ik. Dat is inderdaad misschien nog wel een beter idee dan de festonsteek.

Mits ik met de naald makkelijk door de rits kom :)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2014 om 09:43
Je zou ook nog een ketting lossen kunnen haken en die met naaigaren op je rits kunnen zetten . Kun je een dunnere draad nemen .

En zo maken we je het steeds moeilijker .

Succes in ieder geval
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2014 om 10:20
Ja, je komt wel met je naald door het ristband. Wel liever geen maasnaald, maar een stopnaald, die heeft een scherpe punt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2014 om 14:55
We (mijn moeder is ook weer aangestoken door het hobby-virus en wil graag meehelpen met mijn projectjes) gaan vanavond of later dit weekend (hangt af van de hitte etc) eens inventariseren welke ons het makkelijkst lijkt...
Momenteel denk ik nog dat het of feston of kettingsteek gaat worden.

In ieder geval dank, als het gelukt is plaats ik een foto :)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns