Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

breiwerk en fleece

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tineke0212 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 29 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke0212 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: breiwerk en fleece
    Posted: 23 Augustus 2014 om 12:23
Hoi
Ik heb voor mijn kleinkind, dat in oktober zal geboren worden, een plaid gebreid.
Dat zijn allemaal vierkanten aan elkaar.
Nu zou ik aan de achterkant een fleecedekentje willen bevestigen maar ik heb er echt geen flauw idee van hoe ik dat het beste doe.Verward 
Naai ik dat er aan? Doe ik dat met de machine of met de hand? Met onzichtbare of zichtbare steken? Haak ik dat er aan maar dan krijg ik grote gaten in mijn fleece? 
Of gaat dit helemaal niet?

Wie helpt?

Alvast bedankt!
Tine

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 13:06
Ik heb pas een deken gehaakt voor mij kleindochter. Ik heb hem tussen natte handdoeken gelegd netjes in model en laten liggen tot alles droog was. Daar zou ik met een gebreide deken eerst mee beginnen.
Dan de fleece. Het probleem zal zijn dat breiwerk meer rekt als de fleece. Dus beginnen met het geheel op elkaar te spelden. De spelden dwars steken of vastzetten met rijggaren zodat het niet meer kan schuiven. (Ik heb pas voering in een gehaakte tas gezet en willen vastzetten. Heb ik los moeten halen, trok in alle richtingen). 
Ik vraag mij eigenlijk af waarom je de deken zou voeren. Hij zou misschien te zwaar kunnen worden. Ongevoerd is hij handzamer en tegelijk als omslagdoek voor de baby te gebruiken.
Als ik hem zou voeren zou ik haken. Fleece rafelt niet, dus voor gaten hoef je niet bang te zijn. Je zou eens kunnen proberen of je van te voren met een leernaald op de naaimachine er gaatjes in zou kunnen krijgen zodat het insteken gemakkelijker is. Een leernaald is een naald met een driehoekige punt die in leer gaatjes maakt. Eigenlijk bedoeld om leer te stikken, maar ik vind die gaatjes niks, dus als ik leer naai doe ik het gewoon met een dunne naald. (Maar daar ging het eigenlijk niet over).
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 13:22

In het kerstpakket zat zo'n dubbele fleecedeken, ik vind het eigenlijk niks het gaat alle kanten op. Nou is dat alleen maar langs de randen gestikt en het zijn 2 lagen fleece.

Dus of je doet het niet of je moet het op meer plekken stikken (ook middendoor enzo) als het breiwerk acryl is, dan zou ik het wel durven.
Als het breiwerk echt wol is zou ik er niet aan beginnen, dat werkt te veel.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 13:27
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

In het kerstpakket zat zo'n dubbele fleecedeken, ik vind het eigenlijk niks het gaat alle kanten op. Nou is dat alleen maar langs de randen gestikt en het zijn 2 lagen fleece.

Dus of je doet het niet of je moet het op meer plekken stikken (ook middendoor enzo) als het breiwerk acryl is, dan zou ik het wel durven.
Als het breiwerk echt wol is zou ik er niet aan beginnen, dat werkt te veel.
Helemaal mee eens, zeker wat dat doorstikken op meerdere plaatsen betreft. Je zou het bv als een quiltdeken kunnen doorpitten. Ik weet niet wat je voor patroon hebt, maar je zou de lijnen van het patroon kunnen volgen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Tineke0212 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 29 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke0212 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 13:32
oei, niet zo simpel dus. Het zou inderdaad zwaar kunnen worden. Ik zou het doen om de twee kanten te kunnen gebruiken, de fleece en dan eens de gebreide kant.
En als het gaat rekken en de fleece gaat niet mee zou dat inderdaad heel lelijk kunnen worden.
Het patroon zijn vierkanten 5 op een rij en dan aan elkaar gehaakt.
Eens over nadenken.......

Bedankt voor de tips.
Tine
  
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 15:49
Ik zou het zo laten en een fleece er apart bij. De gemakkelijkheidsoplossing. En met de tijd die je bespaart door het er niet proberen aan te naaien, kan je nog een mutsje of een sjaaltje breien, of een vestje, of sokjes, of nog een dekentje, of een knuffel, of een knuffeldoekje,of... legio mogelijkheden.
Back to Top
Tineke0212 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 29 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke0212 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2014 om 16:59
ja, je hebt gelijk. Het is allicht niet zo'n goed idee. Ik kan het gemakkelijk zo gebruiken dus zal ik dat maar doen.
Ben al volop vestjes aan het breien Smile

Ik ben overtuigd! Allemaal bedankt en groetjes.

Tine
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2014 om 16:54
Of als extraatje een mooie rand om de fleecedeken haken/breien
Back to Top
Tineke0212 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 29 Maart 2014
Locatie: België
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke0212 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2014 om 21:02
Ik heb er inderdaad een randje om gehaakt en het valt wel mee. Ben geen ervaren breister dus ik heb altijd wel een of ander probleem.
Het grootste is het ineen steken van de delen van wat ik ook aan het breien ben. Ik slaag er niet in dat netjes te doen. Nu ben ik aan het oefenen op de matrassteek maar..... ik heb een jasje gebreid met pluizige wol (Phildouce), heel mooi, alleen weet ik niet hoe ik dat in  elkaar moet krijgen want ik zie de steken niet.Confused
dus dames? Tips?


Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns