Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Help, ik maak voor het eerst een gehaakte deken!

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
linhabraken View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 12 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linhabraken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Help, ik maak voor het eerst een gehaakte deken!
    Posted: 12 Oktober 2014 om 22:37
Hallo!

Ik ben nieuw hier op het forum, maar ook redelijk nieuw in haken. Vroeger deed ik wel eens mee met mijn moeder toen zij haar gordijntjes aan het haken was, maar meer dan de basis ken ik niet. Gelukkig staan er erg veel cursussen en filmpjes online, dus dat gaat geen probleem worden. Nu wil ik 2 dekens op de bank maken in 2 verschillende stijlen. En vraag me af hoeveel garen ik daarvoor nodig heb..

Ik wil graag een gestreepte zoals deze:
https://www.etsy.com/listing/169091778/simple-crochet-baby-blanket-pattern?ref=shop_home_active
Dus 4 kleuren en dan ongeveer 200x200cm

En ik wil graag een deken zoals deze:
http://misssmitchell.wordpress.com/2013/04/03/a-warm-crochet-blanket/
En dan ook 200x200cm en in de 4 dezelfde kleuren als de andere deken..

Kunnen jullie mij helpen? Ik dacht aan een naald 10 - 12 ofzo en dan aan dubbele steken?

Ik ben maar een leek dus het mag lekker simpel zijn. De patronen zijn al leuk dus vind ik prima, maar heb je tips ben ik altijd blij :)

Hoor graag van jullie!

Gr Linda
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2014 om 22:53
Alle newby's en terug-van-weggeweeste hobbydozen welkom.

Voor degenen die net hebben leren haken en breien is onze rubriek Tips en trucs een bron van informatie, je zou elke dag een bladzij kunnen lezen en je verbazen. Voor degenen die allang handwerken is dit een goede manier om eigen tips en trucs aan anderen over te dragen.

Wie patronen wil onvangen en uitwisselen kan haar/zijn e-mailadres bij messenger zetten in het profiel. Bovenaan de bladzij links staat Member Control Panel, klik je daarop dan kun je je profiel aanpassen bij Wijzig je profiel. Als je wilt weten waar je precies je adres neerzet, klik dan op de naam van een oudere hobbydoos en dan op Member's profile, dan zie je waar haar e-mailadres staat. Onderaan kun je dan je profiel bevestigen. Hoewel een aantal hun adres verwijderd hebben, nadat er vervelende Amerikaanse newby's opdoken. Je kunt iemands email-adres opvragen via een PM.

Let op: kooppatronen en andere patronen, waar copyright op zit, mogen niet worden doorgegeven, zoals ook in de regels van het forum vermeld wordt. Bovendien is dit een forum oftwewel panel, dus een groep deskundigen die over een onderwerp spreken en aan wie vragen gesteld kunnen worden. We zijn geen snelbuffet voor gratis patronen. Kijk ook even in de reacties van anderen in het topic of daar al een antwoord staat.

Je kunt je creaties vertonen in Creaties, ergens in Tips en trucs wordt dat uitgelegd. In Gezocht kun je aangeven dat je een patroon, boek, wol, of tijdschrift zoekt. Links geeft links met patronen, die niet illegaal zijn. Koffiecorner is om over van alles en nog wat te kletsen.

Als je nog niet zo bekend bent met internet en forums, probeer dan van alles aan te klikken. Niet schrikken, je kunt met het pijltje linksboven zó weer terug naar de vorige bladzij. Je kunt je eigen reacties wijzigen door rechtsboven Post options aan te klikken en dan wijzig bericht.Overigens zou het erg leuk zijn, als je in je profiel je leeftijd en je hobbies zou vermelden. Je locatie (land) is ook wel handig, als we kooptips willen geven.

Allemaal veel haak- en breiplezier gewenst! Plus alle andere hobbies.

welkom linhabraken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12058
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2014 om 22:57
die laatste deken is al met haaknaald 12 gemaakt.
ik denk dat het het veiligste is om eventjes een proeflapje te maken en dan te meten en te berekenen hoeveel steken je moet opzetten en hoeveel rijen je moet haken.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 10:45
Ik vraag me af of het handig is als beginneling meteen met haaknaald 12 te gaan werken. Bovendien zijn het Engelse patronen en moet je alles vertalen, terwijl je misschien nog niet zo thuis bent in de termen.

Waarom kijk je niet eerst in een blad als Filati Home? Er ligt vast wel een nieuwe in de winkel en wat oudere in wolwinkels. In babybladen staat altijd wel een deken, die je dan veel groter kunt maken.

En het zou ook handig zijn om de eerste deken van Zeemanse of Wibraase garens te maken, zij hebben lichte en zware liggen, ik zou om te beginnen voor een lichtgewicht gaan.

Een proeflapje kun je wegen en dan aan de hand van de gegevens op de wikkel (zoveel gram/zoveel meters) uitrekenen hoeveel je voor een hele deken nodig hebt. De looplengte is belangrijk, die kan enorm verschillen per garen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Augustus 2011
Status: Offline
Points: 774
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 14:09
Ieder mens is anders, maar ik zou niet zo snel met naald 10-12 een hele deken haken.
Ik heb zelf een plaid gemaakt met de ripple stitch (van die golvende strepen) met wol van de Wibra. Dat ging prima, was leuk om te doen en doordat het stokjes waren, ging het ook best snel.
Als je met 2-3 draden tegelijk werkt, gaat er dus ook  veel wol in zitten en wordt hij erg warm en zwaar.

Je bent nogal wat van plan! Leuk hoor!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 15:56
Voor beide dekens die je aangeeft heb je volgens mij geen patroon nodig. Het zijn volgens mij rechte lappen vasten. Om te beginnen zou ik echt niet zo'n dikke haaknaald nemen. Haakpen 12 moet je als een hamer vasthouden, is anders bijna niet te doen. Het is op die manier best zwaar werk, zeker als je al een eind op weg bent en je hebt al een flinke lap. Bovendien gaat het echt niet sneller met dik garen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
linhabraken View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 12 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linhabraken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 19:17
Inderdaad, Lidwina. Gewoon rechtoe, rechtaan. Geen gekke figuurtjes of ribbeltjes of gaatjes. Gewoon haken ben ik al wel in thuis hoor, het Is weer ff opfrissen, maar zodra ik bezig ben heb ik mn ritme zo weer te pakken. Ik heb alleen nooit een grote deken gehaakt, vandaar de vraag of iemand dat wel eens heeft gedaan en hoeveel garen zij dan nodig hadden. Dan kan ik inderdaad zelf berekenen hoeveel ik nodig zou moeten hebben :) heb liever teveel wol dan te weinig, dan maak ik wel een leuke kussensloop extra haha.

En welke naalden adviseren jullie?
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 19:23
voor een lekker dekentje, niet te zwaar zou ik niet verder gaan als nld 4. garen van de zeeman of wibra , wordt ie niet te duur, leuke kleurtjes en als je t bonnetje bewaard kan je de bollen die overblijven terug geven
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2014 om 19:42
Ja met een bol of 15 ben je dan hooguit € 15 kwijt.

Mocht je in vasten gaan haken dan zou ik als "keerlosse" telkens aan het begin van de toer 2 lossen doen, 1 om omhoog te komen en 1 die plat gaat liggen en straks de laatste steek is, waar je in moet steken; dat steekt iets makkelijker.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns