Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Even voorstellen en een vraag

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Pink View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pink Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Even voorstellen en een vraag
    Posted: 21 Mei 2015 om 14:45
Hallo allemaal, allereerst zal ik me even voorstellen, ik ben Jessica en net weer begonnen met breien. De laatste keer was op de basisschool en gek genoeg verleer je het toch niet. Dankzij YouTube filmpjes heb ik weer wat basis brei-technieken op kunnen halen en dan gaat het weer vanzelf. Ik heb alleen echt wat moeite met patronen lezen soms. Kunnen jullie mij daar misschien mee helpen? Ik wil een truitje maken voor mijn dochter van zes. Er staat dat het rugpand in twee delen wordt gebreid. Er staat; zet 17 st op met breinld 3,5 en br als volgt;
1e nld: 5st ribbelsteek, 11 st tricotsteek.
Dan mis ik toch een steek....? En ribbelsteek is toch alles recht? Dan is het in de eerste naald toch gewoon alles recht breien?
2e nld: 1 st. tricotsteek ( dan moet die zeker averecht?) br. de omslag 2 maal(1 maal av. en 1 maal r) , 11 st tricotsteek en 5 st ribbelsteek.

Dus mijn vraag is, hoezo 16 steken in de eerste nld wanneer je er 17 op moet zetten en wat bedoelen ze met dat omslag 2 keer breien.

Bij voorbaat ontzettend bedankt!!!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 16:11
Volgens mij mist er in jouw omschrijving iets, is het een gratis patroon ergens zodat we even kunnen meekijken ?
Ribbelsteek is altijd recht, Tricot is recht aan de voorkant en av aan de achterkant - in het patroon staat vaak ergens of de 1e naald
voor of achterkant is . . . en dan is het dus of allemaal recht of 5 r, 11 av.
2 nld geeft aan dat je een omslag een keer av en een keer recht breit - maar zo'n omslag maak je meestal een naald eerder . . . zie ik niet staan.
Wat ook kan is dat ze zeggen dat de 1e steek altijd een kantsteek is, dan heb je een kantsteek + 16 = 17. Oh vragen vragen . . .
Waarom wordt het rugpand in 2-en gebreid, zitten de knoopjes achterop ?
Back to Top
Pink View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pink Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 16:57
Dank voor de snelle reactie! helaas is het geen gratis patroon. Het is uit een klein boekje van Phildar. Mag ik hier nummers vermelden of links? Ik vind het ook erg onduidelijk allemaal. Er staat niets over een omslag. Er wordt in het begin wel een fantasiesteek omschreven, daar staat het wel in. Er zitten geen knoopjes op, als ik een foto zou kunnen laten zien dan zou het gemakkelijker zijn denk ik.
Hier staat wel een foto. Ik denk dat deel 1 dat onderste deel is. Ik zie niet ergens iets staan over een kantsteek. Wat is een kantsteek?
Nogmaals dank voor uw reactie!!
Back to Top
Pink View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pink Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 16:57
Dit is een link waar de foto staat. Het is geen gratis patroon. Hoop dat dit mag
http://www.phildar.fr/modele-pull-mancherons-fille.r.html
Back to Top
Pink View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pink Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 17:02
oh jeeeee, ik zie het ineens.... het onderste gedeelte staat haaks op het bovenste gedeelte. dus de breirichting is hetzelfde. Ik heb niet goed gelezen want er staat OOK nog, achter die 5st ribbel en 11 st tricot, 1 omslag en 1 st tricot. Stom stom stom. Ik wilde dat er een workshop patronen lezen bestond.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 17:30
Ik brei al zeker 50 jaar truien en vesten. En lees nog regelmatig dingen fout, niet, denk ik weet het nu wel. En nog zo wat, dus uithalen. Ik heb vandaag een mouw voor de 2 keer uitgehaald. Het hoort er bij.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 18:31
Dat leer je wel - heus. Ja zo'n foto mag, dat kan iedereen zien - je mag alleen niet het patroon aan jan en alleman geven - dat mag niet.
Stukje wel als je er niet uitkomt.
Ik zal je vast vertellen, het is niet dezelfde breirichting - het is wat jij eerder zegt haaks op elkaar.
Maar je hebt steek nummer 17 gevonden, dus nu kun je vooruit - toch ?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 18:42
Voor dat geld was ik waarschijnlijk een Phildar kinder brei tijdschrift gaan kopen . . . maar doe dat als het breien bevalt - Phildar heeft mooie boeken.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 19:13
Hoi Jessica, geeft niets hoor. Ik denk dat menige hobbydoos weleens iets uit heeft moeten halen c.q. misschien wel meerdere keren uit heeft moeten halen. In ieder geval heel hartelijk welkom op dit leuke en behulpzame forum!
Back to Top
Pink View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pink Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 22:17
Dank jullie wel allemaal! Ik kan inderdaad even vooruit. Ik kreeg een mini-catalogus gratis erbij in de winkel, er staan 9 patronen in. Ik weet niet waar die 8,10 voor staat eigenlijk. Nogmaals dank!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 10:48
Als je die 9 patronen gebreid hebt, kun je in Primera of Bruna kijken naar Filati of Sandra voor kinderen. Daar staan leuke dingen in, ook wel haakpatronen. En wij kunnen je helpen, als het lezen ingewikkeld is.

We mogen niet open en bloot copyrightpatronen tonen of delen, maar je mag wel met een omweggetje een patroon, waar je niet uitkomt scannen en mailen aan één van onze experts. Je kunt een PM sturen voor een e-mailadres, dat kan via het profiel van iemand. Naam aanklikken en dan Member profile.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Pink View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pink Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 16:12
Oké, superlief. Ik ben niet zo bekend met fora. Ik zal nog eens een beetje rondneuzen.
 
Haken kan ik niet echt, maar lijkt me ook erg leuk. Ik heb me aangemeld voor de mystery blanket van breiclub. Lijkt me ook erg leerzaam. Kennen jullie dat?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 16:21
Ik zit alleen op de hobbydoos en ik heb op facebook contact met mijn broer en zussen, verder kan ik daar niets vinden en reageren lukt me ook niet. Maar op de hobbydoos hebben we wel KAL's en CAL's gehad en sommige leden doen ook aan die mystery dingen.

Mocht je willen leren haken, dan heb ik in 6 mails een heel handig leerboek uit de jaren 80 met tekeningen van de hand, het garen en de steken, het is voor rechts- en linkshandigen.

Het allerbeste leer je van iemand die naast je zit, maar we wonen een eindje uit elkaar.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 17:01
Breicafe's schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond
. Misschien is er ook wel een bij jou in de buurt. Daar willen ze het je vast wel voordoen en het is nog gezellig ook Ook in serviceflats en zelfs bilblotheken worden wel zulke middagen georganiseerd .

Want het is net zoals Machtelt zegt :voordoen is veel makkelijker dan van tekst of een plaatje .
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.703 seconden.
Lang Yarns