Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Openbaar vervoer - wat ingewikkeld

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Openbaar vervoer - wat ingewikkeld
    Posted: 24 Juni 2015 om 16:18
Is er iemand die veel of regelmatig met het ov reist en me wat tips kan geven, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu een
anonieme OV chipkaart en hier in de buurt is het openbaar vervoer in handen van Arriva.
Ik had gedacht binnenkort met de logee (11) wat tripjes te maken in trein (fiets mee) en misschien bus. Voor haar ben ik er al uit - maar ik
wil ook mee Cry . Zal ik een persoonlijke kaart aanvragen ? En wel of geen abo, voor die paar keer per jaar dat ik aan de trein snuffel.
 
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 2937
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 17:00
Voor een paar keer zou ik geen persoonlijke kaart nemen maar dan kun je het met een anonieme kaart ook af. Zoveel voordeel levert het je niet op.
Bovendien kun je heel dikwijls goedkope e tickets vinden bij spoordeelwinkel. Zo´n ding uitprinten en je bent ook klaar
Wel opletten of je bij alle vervoerders ermee kan reizen want soms doen ze daar moeilijk over. Maar is zelden gelukkig.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 18:58
bij een anonieme kaart of abonnement kun je er saldo opladen. dan zit je niet met de vaste kosten van een abonnement, maar kun je wel die paar keer per jaar gewoon reizen. let er wel op dat er dan genoeg geld op moet staan om zeker het instaptarief te halen. 

met de bus is het, afhankelijk van de prijs van de reis, soms slimmer om gewoon een ritkaartje (of dagkaartje als je dezelfde dag retour gaat) te kopen. zo'n kaartje is geloof ik 3,50 (of 5 euro voor een dagkaartje), dus als je met de ov kaart 4 euro kwijt zou zijn kun je beter gewoon zo'n kaartje kopen
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 19:19
fiets in de trein kost 6 euro, mag alleen niet in de spits.
reisplanner van ns is handig, geeft aan waar je overmoet stappen enz.
stop ook een zak geduld in je tas! want soms........... heb je dat nodig in t ov
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 19:21
Ik kreeg net een mail van Synthus, weliswaar over het 65 plus kaartje, maar ik zag iets van een kinderkaartje. Synthus zit in een groot deel van Gelderland. Ze hebben ook gezinskaartyen, ik weet niet of die lonen voor één persoon met kind, ze zijn bedoeld voor 2 groten en 2 kleinen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 19:29
Persoonlijk zou ik dan een Persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen. Deze kost net als de anonieme 7,50, maar voor zover ik weet hoef je daar niet een vast instaptarief op te hebben staan, omdat deze automatisch van je rekening worden afgeschreven, waardoor je niet voor nare verrassingen komt te staan (zoals hier... als we met de trein naar het station on het volgende dorp reizen dan kost dat 2,20 enkele reis.
Als ik netjes 20 euro op de kaart heb staan, dan kan ik wel heen met de trein, maar niet terug, omdat ik het minimale instaptarief niet op de kaart heb staan... Waanzin.
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 2937
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 20:40
Nee ook met een persoonlijk ov kaart moet je instaptarief betalen overal, dat blijft hetzelfde namelijk. Je kunt alleen bij vaak reizen met de bus een dal tarief aanvragen. Maar dat is alleen rendabel als je veel reist. Anders niet.
Ik doe alles met het ov want heb geen auto.

Het ligt eraan bij welke vervoerder je bent
niet elke vervoerder rekent bij de trein 20 euro instaptarief.
veolia bijvoorbeeld rekent 10 euro die je erop moet hebben staan en de ns is onlangs verlaagd naar 15 euro ook
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 21:01
ik zou de titel van dit topic al veranderen in
Openbaar vervoer - niet uit te komen (en ook niet in als er niet genoeg op een kaart staat)

Ik zit dit dus met grote ogen te lezen en ze worden maar groter en groter met al die soorten tarieven en dan nog verschillende vervoerders.

Hoe weet je of je een ns hebt of een veolia of die van 20 euro?
Of zijn dat de vakbonden van die treinen?

Dus een trein is niet een trein bij jullie.
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 2937
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 22:13
Nee het is hier heel ingewikkeld geworden met de ov chipkaart Bep
in verschillende delen van het land heb je verschillende vervoersmaatschappijen die de bus en treinlijnen aankopen. Zij mogen dan gaan vervoeren dus.
Elke vervoerder heeft zijn eigen ov chipkaart en eigen tarieven. Reis je met de trein dan moet je bij een nieuwe vervoerder telkens uitchecken en bij een nieuwe vervoerder inchecken bijvoorbeeld. Het is waardeloos geregeld in Nederland. Echt super super waardeloos
Back to Top
Auk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 26 Maart 2013
Locatie: Zuid Holland
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Auk Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2015 om 22:34
Ik vind dit zo'n mooie uitspraak die ik steeds vaker hardop zeg: "Iedere verbetering is een verandering maar iedere verandering is geen verbetering"
Tegenwoordig moet alles veranderd worden omdat dat zogenaamd beter is, maar het leven wordt hierdoor steeds moeilijker.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 08:56
Een paar jaar geleden stond er in het buurtkrantje, dat de bussen anders gingen rijden "om u beter van dienst te kunnen zijn". Voortaan reden ze maar 2 x per uur in plaats van 4 x. Twee lijnen die aparte routes reden in onze wijk, gingen dezelfde route tegen elkaar in rijden, maar in onze straat stopten ze precies op dezelfde tijd, dus het bleef 2 x per uur, al was het verderop 4 x per uur. Alle nieuwe bushaltes kregen een abri en verhoogd trottoir. En nu is dat weer teruggedraaid al blijven ze 2 x per uur rijden, nu weer elke een eigen route. Gewoon smijten met geld en de tarieven verhogen.

De chauffeurs komen uit heel Gelderland en weten vaak niks over Apeldoorn. Hun route staat in de tomtom, maar een straat verder weten ze niet. Aansluiting op andere bus moeten ze ook opzoeken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 10:52

Het principe "de ov chipkaart" had het best makkelijker kunnen maken, maar helaas is het systeem niet door een breiende/hakende huisvrouw bedacht.

Ik had gehoopt hier iemand te vinden, die ook Arriva als vervoerder heeft, kan op hun site nix vinden Confused nou is dat niet irri dan ???
Kan b.v. niet vinden of ik bij hen voor het meenemen van de fiets moet betalen ??? Wel zag ik dat het NS kinderkaartje bij alle andere
vervoerders geldig was - pfoei Wacko
Op dit moment zie ik dus nog geen reden om mijn anonieme kaart om te zetten in een persoonlijke, dus daar wachten we nog even mee.
Wel weet ik dat abonnementen alleen op een persoonlijke kaart kunnen.
Leuk logeetje, leuk stukkie fietsen stukkie trein stukkie fietsen verderop, naar de schoenenwinkel en dan weer via hetzelfde stramien terug.
Als het lukt - laat ik het zeker weten. De hema & Kvat kaartjes zijn denk ik net iets te duur - ga ik ook nog even naar kijken. Vakantie = ontspanning #not.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 10:57
Ow ik heb iets gevonden (fiets), vouwfiets gratis, op sommige trajecten gratis, op andere lijnen in het weekend gratis en een maximum van 12 fietsen.
Ik ga binnenkort trainspotten om te kijken of ze daadwerkelijk zo'n fietsdeel in de trein hebben.
Voor het meenemen van uw fiets moet u een fietskaart op uw ov chipkaart laden Wacko
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 12:28
Ik geloof dat het bus kinderkaartje tot en niet tot en met 11 is. Helaas. Per volwassenen mogen er tot 4 kinderen mee reizen op kinderkaartjes.

Kaartjes van Kruidvat en Blokker zijn vaak alleen in het weekend geldig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 12:43
en den verschieten ze ervan dat de mensen minder en minder geneigd zijn om het openbaar vervoer te nemen.

Maar ze weten er altijd wel een spannend avontuur van te maken.
Heb ik wel de juiste kaart? Staat er genoeg op? Gaat hij op tijd aankomen? Heb ik genoeg tijd om met mijn fiets uit te stappen? Zou ik mijn overstap halen? Hoeveel trappen op en af om op het juiste perron te geraken? Er wordt wat omgeroepen maar door een aankomende trein heb ik het niet verstaan. Is het de trein met mijn bestemming die hier aankomt of is het degene die 10 minuten retard heeft die aankomt?
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 2937
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 13:08
nee kinderkaartje is tot en met 11 jaar Die van mij is dit jaar twaalf geworden en mag nu meer betalen
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 2937
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 13:08
Ja bep je stelt de juiste vragen, alleen die antwoorden komen soms pas aan als je reis al voorbij is whahaha
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 16:57
Ik heb zelf een persoonlijke kaart van de NS. Maar die kan je gewoon bij iedere vervoeder (en bus) gebruiken. Het instaptarief voor een persoonlijke kaart is 20 euro. Dat moet er dus minimaal op de kaart staan om er gebruik van te kunnen maken. Daarbovenop komt de ritprijs. 

In de trein mag je een fiets meenemen. Bij de NS moet je daar voor betalen, bij Veolia is het gratis. Bij Arriva moet je ook betalen. Je houdt dan je kaart voor de NS kaartjesautomaat en drukt dan op het scherm op fiets/hond etc meenemen (weet niet precies wat er staat). Dan betalen en opnieuw je kaart voor de automaat houden en het staat er op. Is vrij duidelijk verder Smile
Er staat (bij de NS) een logo van een fiets op de deur waar je met je fiets in mag stappen. Ik vind het trouwens nooit zo aan te raden met de fiets in de trein, een heel gedoe... en je staat niet echt stabiel Smile
In de bus mag je trouwens geen fiets meenemen. Volgens mij geldt dat voor iedere maatschappij.

Een fiets mag ook alleen in de daluren mee in de trein. Zo uit mijn hoofd is dat tussen 9.00 uur en 16.00 uur en na 18.30 uur. Als je om 15.30 uur instapt moet je om 16.00 uur uit te trein zijn met je fiets... dus dat moet goed gepland worden. Weekend is de hele dag een daldag.

Ik weet niet of je heel veel hebt aan mijn informatie... Ben niet echt bekend met Arriva (alleen NS en Veolia). Maar hopelijk helpt het een beetje Smile
Back to Top
carlaevelien View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 10 Januari 2014
Status: Offline
Points: 138
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carlaevelien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 18:29
Je schrijft dat je al een anonieme ov kaart hebt, die kun je gewoon voor jezelf gebruiken. Voor een enkele keer dat je met  het OV reist, zou ik geen abonnement of persoonlijke kaart aanschaffen. Kinderen zijn t/m 11 jaar voor een kinderprijs inderdaad. Een vouwfiets mag in principe gratis mee in de trein, voor een gewone fiets moet in de meeste gevallen betaald worden. Er zijn speciale wagons om in te stappen mét (gewone) fiets. Met een gewone fiets mag je niet in de spits, daar zit de trein dan te vol voor. 

Dit zijn de regels zoals ik ze weet van de NS, ik weet niet of er verschil is met de regels van je 'eigen' vervoerder.
http://facebook.com/kwartetstoptalking.nl
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2015 om 18:33
ik zou in jouw geval een anonieme kaart nemen omdat je zelf al zei dat dit waarschijnlijk niet vaak met het openbaar vervoer gaat en zo`n kaart is maar kort geldig en met een anonieme kaart kan ook andere van de familie reizen en ben je bang dat je niet genoeg op je kaart heb staan voor je volgen de reis die je geplant had dan kan je ook de app ov chipkaart op je mobiel zetten dan kan je ook de reis zien die je gemaakt heb en mocht je niet uitgecheckt hebben dan kan je je geld
terug vragen of dit ook met de anonieme kaart kan weet ik niet zeker maar ik dacht dat het nu wel kon
en met de trein reizen met een ov chip kaart weer in jouw geval zou ik het ook niet doen waarom kom je in groten steden dan moet er voor elke station meer als €20 euro op staan anders kom je het perron niet op ik zou op het station een kaartje uit de automaat halen je betaald dan € 1 meer voor het kaartje maar je kan dan wel erg vroeg reizen neem je een E-card dan kan je pas na negen uur reizen
he he lekker makkelijk he om met de trein te gaan   en kijk eens op deze linken

https://www.ov-chipkaart.nl/

http://www.arriva.nl/

en voor de app
je app store op je mobiel en installeer

p.s je moet je kaart nummer wel nog aanmelden zodat je toestemming geeft voor het op vragen van je reis informatie dit kan met app en op ovchipkaart.nl


Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns