Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vest S9014

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Carla30 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 Juni 2015
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carla30 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vest S9014
    Posted: 26 Juli 2015 om 17:46
Ik ben bezig met de mouwen van het vest S9014/beige gehaakt vestje wat bij de Hobbydoos te verkrijgen is. Nu snap ik even niets van de mouwen. Misschien dat er iemand is die mij dit uit kan leggen.

Mouwen: 55/55/55/67/67 lossen haken en in fantasiepatroon haken, daarbij volgens haakschema beginnen, 4x/4x/4x/5x/5x het patroongedeelte
haken en met ½ patroongedeelte de rij volgens haakschema beëindigen.
Voor de schuine randen aan weerszijden in elke 3e rij 12x 1 steek volgens het patroon meerderen = aan het begin volgens haakschema, 6x/6x/6x/7x/7x het patroongedeelte, aan het einde volgens haakschema.
Na 43/43/43/43/43 cm vanaf het begin voor de mouwkop aan weerszijden 1 patroongedeelte niet haken, dan in elke volgende rij 2x ½ patroongedeelte,
in elke 2e rij 5x ½ patroongedeelte,nu 4 rijen zonder minderingen haken, dan in
elke volgende rij 1x ½ patroongedeelte en 1x 1 patroongedeelte niet haken. Na 58/58/58/62/62 cm totale lengte vanaf het begin is de mouw klaar. De 2e mouw hetzelfde haken.

Het probleem ligt bij het meerderen. Ik snap niet hoe ik moet meerderen in een patroon.
Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Carla.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juli 2015 om 20:32
als ik op s9014 zoek kan ik niks vinden.

Maar uit jouw stukje maak ik uit dat je elke derde rij 1 steek aan weerszijden moet meerderen en dit moet je 12 keren doen.
Meerderen doe je door 2 steken indezelfde onderliggende steek te maken.
Volgens haakschema denk ik dat ze bedoelen, als je begint met een vaste dan 2 vasten in dezelfde steek, is het een stokje dan 2 stokjes en eindigen is hetzelfde, zien welke steek de laatste is en die dan nog eens maken.
Back to Top
Carla30 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 Juni 2015
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carla30 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2015 om 09:28
Dank je wel Bep voor je snelle antwoord. Dan ga ik het zo doen, ik twijfelde alleen enorm omdat dit mijn eerste kledingstuk is wat ik haak. Groetjes Carla en een fijne dag.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2015 om 10:41
Nou Bep, je bent geweldig. Ik had ook al op dat patroonnummer gezocht en niets gevonden. Vond het wel goed zo.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Saar-Ine View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Juli 2015
Locatie: Amsterdam
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saar-Ine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2015 om 19:12
Ik heb problemen met de minderingen: als je aan het eind van de meerderingen 6 patroongedeeltes hebt, hoe kun je dan aan weerszijde  1x 1 (2), 2x 1/2 (2) en 5 x  1/2 (10) patroongedeeltes minderen en nog iets overhouden om aan weerszijden 1 x 1/2 (1) en en 1 x 1 (2) patroongedeeltes te minderen.  Ik denk dat ik die 5 maar skip. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2015 om 22:18
kun je misschien een link naar het patroon hier neerzetten?

na de meerderingen heb je 6 patroongedeeltes maar ook nog andere steken volgens schema.
Ik denk dat een heel patroongedeelte 12 steken zijn. Je begint al met (voor kleinste maat) 4 en een half patroongedeelte. Dan moet je 2 keren 12 steken meerderen, is dus nog eens 2 patroongedeeltes. Maakt 6 en een half patroongedeelte. En waarschijnlijk nog ergens 6 steken over.

Dan aan weerszijden 1 patroongedeelte = 2 hele patroongedeeltes
dan 2 x een half en geen toeren overslagen = 1 patroongedeelte
dan in elke 2de rij 5 x een half = 2 en een half patroongedeelte
dan 4 toeren nikske
dan 1 x een half   = een half patroongedeelte
en 1 heel patroongedeelte = 1 patroongedeelte

maakt in totaal 7 patroongedeeltes.

Staat er geen tekening bij waar je kan zien of de mouwen aan een kant schuiner lopen dan aan de andere kant? Ik zou denken dat de kant die aan het rugpand moeten komen dat die minder schuin loopt dan die aan de voorkant.

Met een patroon(tekening) erbij zou het wel gemakkelijker zijn.
Back to Top
Saar-Ine View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Juli 2015
Locatie: Amsterdam
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saar-Ine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2015 om 11:29
Dank voor je bericht. Ik denk dat ik er uit ben. De fout zit in wat op het patroon wordt aangegeven als patroongedeelte, als ik de helft daarvan neem (dus 6 steken als een patroongedeelte beschouw) komt het beter uit en ziet het er qua patroon er ook beter uit. Het gaat om het maandagpatroon van 1 juni. Lijkt me ook goed voor anderen om te weten. 

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2015 om 12:25
Ik ben toch benieuwd hoor. Zelf heb ik die maandagpatronen niet, dus ik weet nog altijd niet over welk vest het gaat.
Maar dat is juist het plezante aan handwerken, je maakt het naar eigen goeddunken. Een patroon is een goede leidraad maar verder kan je zelf aanpassingen maken.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2015 om 14:23
Is het dit vest soms?

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Saar-Ine View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Juli 2015
Locatie: Amsterdam
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saar-Ine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2015 om 14:28

Ik weet niet goed hoe ik dat patroon moet linken. Het nummer S9014 klopt wel. Het was eigenlijk een simpel rekensommetje. Je had 55 steken en moest er 24 bijmaken.  Als je dan 12 keer het patroon (12) mindert heb je veel te weinig steken. Als je van 6 uitgaat gaat het precies goed. 

Back to Top
Saar-Ine View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 Juli 2015
Locatie: Amsterdam
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saar-Ine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2015 om 14:31
Ja, dank je Lida. Ik hoop dat anderen de fout eerder ontdekken. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2015 om 14:36
http://www.hobbydoos.nl/patroon/11108/gehaakt-vest

Hier kun je het gratis patroon aanvragen. Heb ik ondertussen gedaan en al vlijtig gelezen, maar ik kom er niet uit. Zou moeten gaan haken om het te begrijpen en dat gaat voorlopig niet lukken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2015 om 14:47
dan gaat het over het vest waar janne marie ook over struikelde.

http://forum.hobbydoos.nl/gehaakt-vest_topic42115.html

onderaan staat het schema en bij haakschema 2 is 1 patroongedeelte 6 steken.

sorry heb het juist gelezen en haakschema 2 is de schelpjesrand die je als afwerking moet haken.
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2015 om 10:49
Klopt, bij mij ligt hij nu in een zak te wachten tot ik hem uithaal. Je komt wel uit de mouwen, gewoon stokjes haken tot je weer een groep hebt, tenminste dat deed ik. Mijn probleem was dat hij veel te groot was geworden. Ik had ander garen gebruikt dan bij het patroon wordt aangegeven. Niet geschikt voor dit patroon.
Back to Top
Lisaki View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Januari 2023
Locatie: Amstelveen
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lisaki Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2023 om 15:34
Ben je er nog uitgekomen Carla? ik worstel met hetzelfde. Als je iedere 3e rij 1 steek meerdert (12 x 1 steek aan beide randen = 24 steken = is 2 patroongedeeltes), dan komen alle verschillende patroongedeeltes een keer voorbij aan het begin en aan het eind van de rij. En daar zit 'm nou juist het probleem bij mij. Uiteindelijk zou je dus met 6 patroongedeeltes moeten eindigen (in mijn geval). Op papier ziet het er simpel uit, maar in de praktijk? Kun jij mij misschien nog verder helpen? Het is echt hogere wiskunde dit patroon Confused.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns