Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breien met rondbreinaalden

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breien met rondbreinaalden
    Posted: 26 September 2015 om 17:38
Ik zie zoveel leuke patronen voorbij komen die op rondbreinaalden worden gebreid. Daarom wil ik nu gaan leren breien op rondbreinaalden Smile

Ik heb me er wat in proberen te verdiepen door verschillende sites te lezen en Youtube filmpjes te bekijken. Maar eigenlijk is me nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk.

Dit jurkje zag ik op de website van garnstudio. Erg mooi, en misschien zou ik deze wel willen proberen te maken een keer.


Ik stel dan ook even mijn vragen aan de hand van dit jurkje.

De ribbelsteek waar mee wordt begonnen is bij het rondbreien is 1 naald averecht, 1 naald recht, 1 naald averecht etc. 
 - 1 naald is 1x helemaal rond breien lijkt me?
 - Op een rondbreinaald brei je een ribbelsteek zoals je normaal een tricotsteek breit?
 - En alle naalden recht is tricot, ipv ribbel zoals op normale naalden?

Hoe lees je precies een telpatroon..?
Dit is het telpatroon wat bij het jurkje staat:

Telpatroon

=r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
=av aan de goede kant, r aan de verkeerde kant
=2 st r samenbreien, 1 omsl
=1 omsl, 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh
=1 omsl, 1 st r afh, 2 st r samenbreien, afgeh st overh, 1 omsl

M1: 1 rij is 12 steken en die herhaal je dan tot je helemaal rond bent, en dan ga je naar de tweede rij?
Er staat dat een leeg vakje recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant is. Maar bij rondbreien heb je toch alleen een goede kant? 

M2: Is me eigenlijk ook niet duidelijk.. Het lijkt wel of in de uitleg iets anders staat getekend. 
() = omslag? 
/ = 2 recht samenbreien
\ = 1 steek recht afhalen, 1 steek recht, afgehaalde steek overhalen

Klopt het zo?

En zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden, die net even iets anders zijn dan bij breien op rechte naalden?

Sorry voor al deze (beginners)vragen... Ik wil het zo graag leren en heb niemand in mijn omgeving die mij dit kan uitleggen.
Daarom ben ik ook zo blij met jullie! Big smile

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2015 om 19:39
Als je rondbreit en dan bedoel ik niet heen en weer breien op een rondbreinaald, heb je eigenlijk altijd dezelfde kant van het werk voor je.
1 naald is inderdaad helemaal rond, ribbel op rondbreinaalden is net als tricot bij normale naalden ja en andersom LOL 
M2, het samenbreien (minderen) en de omslag zien ze als 1 geheel, over het algemeen staat er tegenover elke mindering een omslag
zodat het aantal steken gelijk blijft - na zon omslagentoer volgt meestal een normale toer zodat alles weer ok is, soms moet je de omslagen
averecht breien - ik weet niet wat bij Drops gebruikelijk is.
Als je rondbreit is het handig om met een draadje je startpunt aan te geven zodat je weet wanneer je naar de volgende toer gaat
Lekker beginnen en proberen zou ik zeggen, na verloop van tijd zit je in het patroon
 
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2015 om 20:17
Hoi Aranince, ik vond dit in het begin ook raar maar je went eraan. Het lastige aan dit patroon is denk ik dat je zowel M1 als M2 soms in de rondte, en soms heen en weer breit, want het onderste stuk gaat in de rondte maar vanaf de pas en de mouwen heen en weer.
Als je in de rondte breit, dan zijn alle gewone open hokjes een rechte steek, als je heen en weer breit dan zijn de even naalden averecht. De tour na een ajoursteek (de gerstekorrel van M1 of de ajour van M2) is altijd een "gewone" tour om je steken weer op orde te krijgen, in de rondte is dat een naald recht, heen en weer is dat een naald averecht (de ajoursteken doe je altijd aan de "goede" kant van het werk dus bij heen en weer is dat de rechte naald. Als je in het rond breit, markeer dan vooral de eerste steek goed, dus of een paperclip die je iedere toer naar boven verhuist, of een draad in een contrasterende kleur. Bij ajour is het meestal zo dat je na een paar naalden ziet hie het moet dan wordt het makkelijker en hoef je niet meer zo te tellen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2015 om 20:47
Jullie uitleg maakt al veel duidelijk, dank jullie wel!!

Ik heb rondbreinaalden gehaald bij de Wibra en ben eens begonnen met oefenen. Op zich breit het erg fijn, alleen schuift het garen niet goed van de draad op de naald. Dit is wel erg frustrerend... Ik ben steeds een paar minuten bezig om 1 steek door te schuiven. Dit schiet niet echt op dus.. 
Heeft een van jullie toevallig ervaring met rondbreinaalden van de Wibra? Of ligt het aan mij dat het niet goed schuift? Ik denk er namelijk nu aan om duurdere te kopen, maar ik ben een beetje bang om weer hetzelfde probleem te krijgen.

Lees je trouwens zo'n patroon voor rondbreien ook van rechts naar links en dan van links naar rechts? Of begin je iedere rij rechts?
En wat bedoelen ze met 'brei na 1 verticale herhaling van M2...' ?

En ik dacht dat breien op rondbreinaalden niet veel moeilijker zou zijn dan op gewone naalden.. valt toch tegen haha Big smile
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2015 om 21:49
Ik ken de Wibra naalden niet maar wel de Zeeman, en gebruik die alleen in geval van nood. Addi naalden schuiven een stuk beter, en het liefst heb ik tegenwoordig bamboe. Goede naalden schelen een hoop.

Als je in het rond breit, lees je het patroon steeds van rechts naar links.

"na 1 verticale herhaling" betekent nadat je het volledige patroon 1 x gebreid heb, dus na 22 naalden.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2015 om 22:13
Ik brei met Knit Pro of Lana Grossa. Wol is fijn op hout en bamboe. Acryl en katoen schuiven beter op metaal, vind ik. Ik gebruik de Wibra en Zeeman ook alleen in noodgevallen. Bovendien vind ik de bocht in de naald niet fijn. Heeft Prym ook. Daarom gebruik ik die ook niet (meer).
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2015 om 10:45

Zeker rondbreinaalden moeten goed zijn, je koopt er gewoon 1 (opletten op de lengte van het touwtje) en als je daar zuinig op bent heb

je jarenlang plezier. Met rondbreinaalden moet je iets meer ontspannen, in het begin moet je dat bewust doen, maar dat gaat steeds
beter. De 1e toer is altijd een beetje klungelen.
De lengte van een rondbreinaald is vaak inclusief de naaldjes, vind ik onlogisch maar alla. Bamboe geeft iets meer grip en metaal glijdt iets meer.
Zelf koop ik altijd "merk" naalden (soms krijg je daar dan weer commentaar op) of bij de kringloop (ook merk naalden), maar rondbreinaalden
zie je daar amper en als het touwtje stug is . . . heb je er ook weinig meer aan - of was er laatst een tip hier ? Ik heb de klok horen luiden, maar . . .
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2015 om 12:15
Aranince, ik zou in een goede handwerkwinkel of bij hobbydoos een rondbreinaald halen; zelf heb ik ooit rechte naalden van de Zeeman gehaald en inderdaad hier schuift het garen heel slecht op. Ben ik dus niet kapot van!
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2015 om 13:09
Ik gebruik rondbreinaalden van Zeeman en Prym. Opzich gaat dat prima, maar draad van Zeeman buigt snel waardoor je een knik krijgt en niet makkelijk door kan schuiven. Ook gaat nu, na tijd van intensief gebruik, het grijze laagje eraf waardoor er zilveren gaten zichtbaar zijn en wol aan het grijs blijft hangen en daardoor minder makkelijk schuift. Niet echt duidelijk uitgelegd, maar goed.
Die van Prym heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2015 om 20:39
Bedankt voor de adviezen!

Ik was nog eens opnieuw begonnen met de Wibra rondbreinaalden, en alle steken zo los mogelijk opgezet. Ik dacht dat ze dan misschien beter op de naald zouden schuiven. 1x helemaal rond is gelukt, maar het blijft toch steeds haken. Hoopte dat de tweede ronde dan beter zou gaan, maar nog steeds niet...
Ik ga toch maar duurdere rondbreinaalden kopen. Want het breien op de naalden valt me helemaal niet tegen. Ik krijg snel last van mijn armen en schouders, maar het werken op rondbreinaalden lijkt minder zwaar te zijn. 

Is het trouwens lastiger om op rondbreinaalden te breien als je vrij strak breit? Losjes breien hou ik niet heel lang vol, ik blijf toch vrij strak breien. Zou dat ook een reden kunnen zijn dat de steken niet goed doorschuiven?

@lw1463: Toevallig was ik mij af aan het vragen of de lengte inclusief naalden is, of alleen de draad haha. Dan weet ik dat nu Smile

Ik heb nog nooit op bamboe naalden gebreid, misschien kan ik dat wel eens proberen. 

Op rechte naalden ben ik verder gegaan met oefenen voor het patroon voor het jurkje. Dat heb je vrij snel onder de knie. Niet heel erg lastig gelukkig Big smile Alleen het kwam niet uit op rechte naalden, waardoor ik nu niet echt het patroon zie. Verkeerd aantal steken opgezet denk ik, want het kwam niet uit Smile

Maar dan ga ik eens op internet kijken waar ik allemaal 'fatsoenlijke' rondbreinaalden kan kopen. 
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 September 2015 om 10:18
goed zo! niet opgeven!
bij te strak breien zou je dikkere nld kunnen gebruiken als geatviseerd woord
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 September 2015 om 10:37
Ik snap nooit wat strak of losjes is, het is allemaal relatief. Met zo'n ajour patroon kun je vaak niet heel strak breien door die omslagen.
Want die omslagen geven lucht in het uiteindelijke breiwerk, maar ook in je steken. Rondbreinaalden worden aanbevolen als je tijdens
het breien verkrampt - dus jij zit straks helemaal goed. Alleen leren je handen te ontspannen - maar dat is oefenen.
Je kunt ook recht breiwerk op rondbreinaalden doen, dus . . . zo'n naald is nooit weggegooid geld.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 September 2015 om 14:37
Ik heb nieuwe rondbreinaalden! 
Van mijn moeder gekregen gisteren. Dus gisteravond meteen uitgeprobeerd en ze breien heerlijk! Geen gedoe meer met steken die niet doorschuiven. Ik ben inmiddels 3x rond en het bleef echt fijn breien. 

Alleen de klassieke fout gemaakt... waar ik op iedere site waarop ik over rondbreien gelezen heb voor werd gewaarschuwd.. Het zit gedraaid... Embarrassed Ik dacht dat alle steken recht zaten toen ik begon, maar toch niet blijkbaar. 
Maar goed, ik ben gewoon doorgegaan want het gaat zich nu toch alleen even om het oefenen. Als ik aan het echte werk begin nog beter opletten dus. Smile

Vanavond eens het patroon gaan oefenen en als dat goed lukt, ga ik denk ik toch dat jurkje maken. 
Ik ben wel een beetje verslaafd geworden. Ik wilde eigenlijk een film kijken gisteravond, maar ik wilde zo graag mijn nieuwe naalden uitproberen, dat ik de film niet opgezet heb. (ik ben nog niet zo ver gevorderd dat ik kan breien en tv kijken tegelijk). En dat terwijl ik best wel een filmjunkie ben. Blijkbaar is het breivirus hard toegeslagen Big smile

Trouwens nog een voordeel van rondbreinaalden; omdat ze korter zijn hoef ik mn vriend die altijd naast me zit op de bank, niet meer weg te duwen. Hij zat altijd in de weg Tongue
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 September 2015 om 18:16
Hahahaaaaaa, dus die nieuwe naalden redden je relatie, super ;-))
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 September 2015 om 19:33
Voor je de eerste toer sluit gewoon alles even op tafel leggen en recht leggen, dan moet het goed komen. Het enige wat ik met een
filmavond kan combineren is chipjes eten en n glaasje water drinken - hooguit corner to corner haken, maar breien nee echt niet.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 September 2015 om 21:09
Bij mij gaat breien juist beter bij de tv dan haken. Moet wel een beetje rechttoerechtaan zijn. Ik wilde vanavond voetballen kijken maar ben nu aan het twijfelen welk werkje daarbij geschikt is:

1. Afwerken raglan trui in hopeloos trekkend en krullend garen
2. Vingerhandschoenen voor mijn zoontje, helaas kan ik nergens de bijbel "hoe brei ik wanten en handschoenen" vinden dus dat wordt niks...
3. Picotrandje aan mijn haakvestje
4. Amigurimi in elkaar zetten
5. Sokken

Zullen die sokken wel worden zeker?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2015 om 09:52
Misschien kun je de eerste drie pennen gewoon breien, voordat je echt gaat rondbreien. Je kunt later dat kleine naadje dichtmaken met de hangende draad. Maar dan zie je veel beter hoe de steken zitten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Oktober 2015 om 18:50
Goed om te horen dat ik niet de enige ben die niet kan breien en tv kijken tegelijk haha. 

@kvdl: Je kan het ook allemaal doen en dan niet naar voetbal kijken. Je mist toch niks dan Tongue
(sorry, voetbal is niet mijn favoriete sport)

Maar ik vertrek morgenochtend voor een weekendje weg naar Drenthe Smile. Geen breispullen mee, dus ik moet even afkicken. Ook geen computer...
Dus volgende week weer verder oefenen aan het patroon. En jullie hebben even rust van mij en mijn vragen. Volgende week kom ik jullie weer lastig vallen want ik heb vast nog meer vragen Tongue
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns