Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

rumtopf

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: rumtopf
    Posted: 03 Oktober 2015 om 12:13
iemand hier al eens rumtopf gemaakt?

Ik heb hier zo'n rumtopf en ben gisteren nog aardbeien en bosbessen gaan kopen. Ander fruit haal ik volgende week.

Als ik de recepten er op nalees staat er de ene keer, per kg fruit, de helft suiker.
De andere keer staat er : de eerste keer evenveel suiker en de volgende keren de helft (van het gewicht van het toegevoegde fruit).

Ook staat er bij de ene : eerst het fruit wat laten trekken in de suiker alvorens in de pot te doen en de andere keer staat er eerst een laag suiker dan wat fruit, terug wat suiker, terug fruit, ... , of nog eerst het fruit dan al de suiker erbovenop en dan pas de rum.

Ook staat er bij de ene regelmatig (om de veertien dagen) omroeren en bij de andere gewoon een paar maanden dicht laten.

Het moet op een koele plaats (in de kelder), maar niet in de ijskast.

Wat is keldertemperatuur?

Als ik hem deze week nog kan maken zou hij op tijd klaar zijn voor kerstmis.

iemand ondervinding ermee?

Ik weet het niet meer.
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 12:19
geen idee bep.maar staat er niks op internet?
koelkast temp is 7 graden
huiskamer 21
denk, met name denk keldertemp iets van rond de 12 graden of zo, weet wel van vroeger bij oma, dat t in de kelder s winters ijskoud was, maar niet vroor
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 13:19
Ik heb hem ooit gemaakt, maar dat is lang geleden.
Ik denk dat je Duitse sites moet zoeken, Daar is het volgens mij veel gebruikelijker. Ik had destijds ook een Duits recept, maar dat zal wel ergens ver weg verstopt zijn als ik het nog zou hebben.
en nog een
Zoals ik het lees is het belangrijk alles na elkaar gelang het seizoen in de pot doen. De hoeveelheid suiker is afhankelijk van de vruchtensoort.
Maar eigenlijk ben je al te laat. Je begint met aardbeien in de aardbeientijd en die is echt voorbij.
Maar goed, misschien is dat uit de tijd dat je fruit uit eigen tuin gebruikte.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 13:54
http://www.smulweb.nl/recepten/1382231/Rumtopf--op-rum-ingemaakte-vruchten

Ik wist niet van het bestaan er van.
wel heb ik veel Vleerbessen wijn gemaakt .
er moest op een kilo bessen ,een kilo suiker
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 14:21
'k denk dat dat idd van vroeger stamt dat uit eigen tuin. In ieder geval van voor de euro.
Tegenwoordig kan je bijna alles heel het jaar door krijgen en aan bijna dezelfde prijs als tijdens 'het' seizoen.

Nu heb ik aardbeien gekocht 3 euro voor een halve kilo. In het seizoen kosten ze 2,69 euro dus zoveel verschil zit er niet op.

Voordat de euro er was kostten de aardbeien 50 frank, dus 1 euro en een klets voor een kilo. Ik heb ze zo nog niet geweten sinds de euro, zelfs niet voor een halve kilo. En de confituuraardbeien betaalde ik toen 20 frank voor een kilo en dat is omgerekend 1 gulden oftewel 50 cent. Ook niet meer te vinden.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 19:58
Kelder is een graad of 10, meestal maak je het in laagjes. Ik heb een keer alleen kwetsen ingemaakt en zag tot mijn spijt toen de
pot helemaal vol was, dat de suiker onopgelost onderin zat. Dus daar moet je echt even opletten. Meestal roer je niet, want dan
raken de lagen door elkaar - maar misschien zijn dat nieuwe inzichten.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 20:34
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Kelder is een graad of 10, meestal maak je het in laagjes. Ik heb een keer alleen kwetsen ingemaakt en zag tot mijn spijt toen de
pot helemaal vol was, dat de suiker onopgelost onderin zat. Dus daar moet je echt even opletten. Meestal roer je niet, want dan

raken de lagen door elkaar - maar misschien zijn dat nieuwe inzichten.


lijkt net een school hier, wat zijn Kwetsen ?
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 21:18
ik denk dat kwetsen een soort van pruimen zijn (hier toch alleszins)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 22:59
'k ben daarstraks nog fruit gaan kopen en heb alles in de pot gegooid, met de benodigde suiker over op en tussen, en alles rijkelijk overgoten met witte rum.

Een schoteltje erop gezet zodat alles onder blijft en toen kwam de truk : hoe krijg ik het beneden?
Antwoord : met veel morsen.
Morgen heb ik hier een zatte hond rondlopen denk ik.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 23:02
Ik meen dat kwetsen zgn bakpruimen zijn. Zelf vind ik ze voor niets anders te gebruiken dan op een gistdeegvlaai. Zijn een beetje bitter van smaak en zien er na een dag op een vlaai onoogelijk ingedroogd uit. Maar een versgebakken vlaai is heerlijk. Bakkers doen er een gelei over dat hij niet uitdroogt. maar dat is eigenlijk nep, niet een echte limburgse vlaai. Dit vond ik er over.

Kwetsen

Is familie van de Pruim, een lang ovale diepblauwe op een Pruim lijkende vrucht met droog, kruidig zoet, stevig, geel vruchtvlees.
Er bestaan verschillende rassen, o.a. onderverdeeld in zoete en zure kwetsen.
Kwetsen kunnen vers gegeten worden, maar ze worden vooral gebruikt voor ge­bakvulling, jam en inmaak op sap.
In Duitsland bestaat het grootste deel van het kwetsensortiment uit de Hauszwetsche, omdat die het beste bestand zou zijn tegen wintervorst. Bij dit ras vindt voortdurend uitgebreide klonenselectie plaats. Naast de Hauszwetsche komt ook nog wat Frühzwetsche voor; ook hier­van bestaan diverse klonen. Destijds heeft in ons land de Italiaanse Kwets enige opgang gemaakt; deze Kwets is ook wel bekend geweest onder de naam (Dubbe­le) Bakpruim.
Aanvoer sporadisch uit Nederland, Duitsland en Frankrijk, half augustus-sep­tember.

Maar zoet vind ik ze echt niet.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 09:48
O, dat heeft mijn man jaren geleden veel gemaakt. Erg sterk, ik vond het niet te 'pruimen' maar hij vond het heerlijk. Volgens mij had hij het recept uit een van mijn boekjes. Ik zal eens voor je zoeken of ik het kan vinden (al heb je het al klaar lees ik, hihi).
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 09:58
Zo, snel gevonden dat viel mee. Gelijk maar voor je uit het boek 'Inmaken' gescand en hier is het:

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 10:40
@Bloem, ik zeg altijd je mag niet kwetsen. Kwetsen zijn pruimen, maar niet rond meer ovaal. Blauw van buiten, geel van binnen.
Bij het schoonmaken moet je met de pitten oppassen, van sommige rassen zit de scherpe punt van de pit los en die moet je er dus ook even uit wippen.
In duitsland zie je soms wel eens kwetsen als een kinderhand zo groot in de supermarkt liggen
 
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 11:45

dankjewel Dames. weer wat geleerd
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 12:20
oei, ik lees nu in het boek van JanneMarie dat ik de pruimen van hun vel zou moeten ontdaan hebben, heb ik dus niet gedaan
en dat de peren eventjes moeten gegaard worden in suikerstroop (heb ik ook niet gedaan).

Ach misschien dat ze wat zachter worden als ze er wat langer inliggen.

Voor mij zal het ook niet zijn, want alcohol is niet aan mij besteed en vruchten die een eigenaardig smaakske en textuur hebben ook niet; maar ik wou zo eens iets anders voor kerst in huis hebben.

In ieder geval bedankt voor de linken en de scan.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 19:40
Ik maak wel dronken kwetsen in het seizoen en die hoeven geen maanden te staan (kan wel) - zal ik je een receptje sturen ?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 21:52
ik roep na kerstmis wel als ik mij nog eens aan zo'n zattemensenfruit ga wagen. Wat een mens allemaal niet doet om iemand iets 'gezond' voor te zetten.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 14:56
ik las hier over kerstbrood en kerststollen en ben eventjes de topf gaan inspecteren. Nog altijd geen schimmel erop.

Maar nu het volgende : hoe krijg ik het fruit (dus ook het onderste, de aardbeien) eruit zonder te morsen? Want bovenaan liggen de druiven en de peren maar het zou toch mooier zijn als er van alle fruit een beetje in een kommetje ligt.
Eerst overkappen in een grote kom?
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 15:11
Heb met interesse het rumtopf verhaal gelezen.
Lijkt me heerlijk!
Maar ja...ik ben dan ook een drankorgel Beer

Ik denk dat als het uur van serveren is aangebroken het t mooiste is als je het geheel voorzichtig in een ruime wijde glazen schaal over doet en zo het een beetje kan mengen.

Laat even weten wanneer je gaat uitdelen, kom ik efkes langs. Wink


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 16:36
Zonder te morsen LOL onmogelijk, maar jij hebt een hond hè - hik.
Nou heel voorzichtig overdoen in een andere schaal ja, of de mensen zelf laten tappen ?
Het brood is trouwens lekker, maar niet overdreven zoet, dus ik denk erover om toch ook nog maar koekjes te bakken ? ja/nee ?
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns