Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Drops 111-4

 Reageer Reageer Pagina  <123
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2016 om 19:10
Dat gaat dus de goede kant op. Tellen helpt zeker, maar is inderdaad handiger als je alleen  bent.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 12:28

Ik zal even beginnen met een update, want ik heb hierna weer een vraag Tongue

In mijn laatste bericht schreef ik dat het goed leek te gaan, nou niet dus. Na een heel stuk bleek er toch weer een rij scheef te zitten. Toen ook nog eens het terugbreien helemaal verkeerd ging (21 steken verloren gegaan….) had ik het helemaal gehad. Ik was al 2 maanden bezig ongeveer en was letterlijk nog geen steek verder. Dus.. alles uitgehaald. Het hele jurkje uitgehaald en ben direct opnieuw begonnen. Maar dit keer in maat S. Want maat S staat duidelijker beschreven. Ik hoop nu wel dat die gaat passen. Normaal gesproken wel, maar deze maat S leek vrij klein. Maar goed, dat zien we dan wel weer.

Het goede nieuws: Het lukt nu wel! Ik ben er helemaal blij van want het zit nu wel goed!

Maar dan kom ik nu dus bij mijn volgende vraag. Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen. (ik ben nu dus maat S aan het breien, en niet meer maat M zoals eerder)

Ik heb (bijna) 1 verticale herhaling van m2 gedaan en ben nu aangekomen bij het volgende gedeelte.

Brei na 1 verticale herhaling van M.2 de volgende nld als volgt:

23 tricotst, M.2 (brei door vanaf nld 7 van m2 en herhaal steeds naald 7 t/m 22) over 25 st middenvoor en tricotst over de overgebleven st op de nld.

 

Wat moet ik precies doen?

De eerste 23 steken recht, en dan 25 steken in M2 (beginnend in naald 7), en dan de rest weer recht breien?

Die 25 steken in M2… Moet ik dan beginnen bij de steek waar bovenaan midt foran/fram staat? Dus bij naald 7 is dat de eerste steek recht.

Maar hoe zit het dan bij naald 13 en 21? Hoe moet ik daar beginnen?

Zou iemand mij dat uit kunnen schrijven, want ik ben er in mijn (nog korte) breicarriere achter gekomen dat ik schema’s maar lastig lezen vind. Ik schrijf altijd alles uit. Maar deze begrijp ik niet.

Klopt het allemaal wat ik hierboven heb geschreven? Van die 23 recht, 25 M2 etc? Of gaat het anders?

Hier nogmaals het telpatroon en de link naar het patroon:

http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=4042&cid=7




Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 15:05
 Je hebt al een patroonherhaling van patroon M2 gedaan. Je breit 23 steken tricotsteek, daarna ga je over nog maar 25 steken het patroon M2 breien. Je moet hierbij zorgen dat je patroon doorloopt. Het zou kunnen dat als je vooraan begint dat het niet recht boven elkaar komt. Het patroon gedeelte gaat steeds over 16 steken. Je moet echter 23 steken tricotsteek breien, dat is meer dan een patroondeel. Je moet er op letten dat wat je midden is, het midden van het patroon blijft en zo bekijken waar je nu bij deze 25st M2 in het schema gaat beginnen.
Hoe je in naald 13 en 21 gaat beginnen wijst zich dan. Als je een steekmarkeerder in het midden van je voorpand doet, ga je van daar 12 steken naar rechts en naar links, dat is je patroon deel. Geef op je schema ook het midden aan, teken eventueel op ruitjespapier uit die 25 steken uit.
Na alles nog eens goed bestudeerd te hebben denk ik dat je bij naald 7 je patroon na die 23 steken moet beginnen na de 7e steek in het schema. Kijk het maar even na, je begint met steek 8, telt tot 12 en dan kom je in het midden uit van je schema.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 16:13
Wat ik nog wel eens deed in zo'n geval is een spiegeltje zonder rand gebruiken .

Je zet je spiegeltje op het midden van je telpatroon en je ziet in je spiegeltje hoe de eerste steken moeten . Even uittekenen op papier zoals Lidwina al geschreven heeft

Je kan dat ook op je werk doen . Wat ik eruit begrijp is dat je met je 7e pen moet beginnen .
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 16:18
Het lijkt er inderdaad op dat je precies in het midden van M2 moet beginnen. Dat is na 23 steken, als je er dan 25 doet, kom je aan het einde van het schema weer uit. 
Dan begint ook iedere naald gewoon met een rechte steek. Ik hoop dat het zo is, want dan is het niet zo ingewikkeld Smile

Maar waarom staat er bovenaan dan een pijl met midt foran/fram? Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het precies betekend, maar ik heb steeds gedacht dat dat het midden moet zijn. 
Bij de opmerkingen lees ik nu trouwens dat midt foran/fram wel voor midden staat... Ow jee, dat is wel verwarrend...

Trouwens wel een goede tip van die steekmarkeerders. Ik ga er na de 23 steken een doen een halverwege. Dankje!!
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 16:25
@Mutti: Zie nu pas je reactie. Wat een fijne tip. Je leert hier wel echt veel Big smile

Ik ben nog even aan het rekenen geslagen. Mijn hele patroon is 144 steken. Ik heb nog 2 markeerders in mijn werk die de zijkanten zijn. Een aan het begin en een in het midden. Dus na 72 steken.
De helft van 72 is 36. Dat is dus precies het midden. 36 weer delen door 2 is 24. Dan zou je dus inderdaad bij de 24e steek aan het patroon moeten beginnen. Dat is toch echt in het midden van het schema. 
Maar dan zit ik toch heel erg met die pijl bovenaan het schema...

Ik ga het helemaal uittekenen, hopelijk dan wat meer duidelijkheid. Dankjewel dames Smile
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 17:43
36 gedeeld door 2 is wel 18 hé. Dat je je niet blindstaart op die 24.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 20:08
Ow hahaha wat stom! Ik bedoelde eigenlijk 36-12=24 

Als ik de 24ste steek begin, dan is de 36ste steek (het midden van het jurkje) de steek waar mid foran boven staat. Dus dan zou het toch kloppen, hoop ik Smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2016 om 22:08
Die pijl bovenaan geeft het midden van je jurkje aan . 12 steken naar links is 12 steken van je schema . Nu moet je zelf op je patroon uitdokteren welke 12 steken ervoor komen ( 25 steken ). Je moet dus als het ware achteruit tellen . Je kunt dat ook op je jurkje uittellen want daar heb je ook een midden in je patroon zitten .
Je moet in ieder geval eindigen met de steken die op je schema voor het midden staan
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2016 om 15:03
Ik dacht steeds dat de pijl bovenaan daar staat omdat ik daar moet beginnen voor het midden gedeelte. Maar de pijl geeft dus aan dat die steek precies het midden is, en niet dat ik daar moet beginnen. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2016 om 15:22
Dit is echt heel leerzaam, voor jou en voor ons - ik hoop dat S straks groot genoeg voor je is, want na al die moeite heb je wel een
leuk jurkje verdiend Thumbs Up
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2016 om 15:37
Nee, waar je moet beginnen staat onderaan en dan voor ieder maat apart aan gegeven. Nu hoop ik maar dat je midden geen heel erg gek midden is.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2016 om 15:56
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je nog markeerders had die de zijnaden aangaven en dat er 72 steken tussen die markeerders zaten

23/25 /23 is toch 72 . Je middelste steek is dan de 13e na je 23e in tricot . Je moet dan even kijken bij je jurkje in toer 7 van je patroon met welke steek je daar begonnen bent .
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2016 om 17:34
Het klopt nu! Het midden zit goed Big smile 
Ik ben begonnen onderaan de pijl voor maat S en dan 23 steken geteld, dan kom je midden in het patroon uit. Dan 25 steken van M2 en de rest recht. Ik heb een paar rijen gedaan en het zit (nog) goed Smile

Ik heb aan de eerste en de laatste steek van het middengedeelte een veiligheidsspeld gehangen. Dan weet ik precies waar ik moet beginnen steeds. Want na een paar naalden moet ik ook nog eens gaan meerderen aan de zijkanten. En dan zou het scheef komen te zitten als ik zo door bleef gaan. Dus ik heb er veiligheidsspelden aangehangen (die vallen er tenminste zeker niet uit). Ik heb inmiddels een paar rijen gedaan (waarvan 2 rijen met meerderingen) en nog altijd zit het goed. Nu hopen dat het ook zo blijft Smile

@lw1463: Dankje! Ik hoop ook dat het jurkje wel gaat passen... Maar ik kan me niet voorstellen dat die echt veel te klein wordt. In april begint het sportseizoen weer en dan ga ik weer 1 of 2x per week sporten. Mocht het jurkje te klein zijn, dan is het een goede motivatie om het hele seizoen 2x per week te gaan Wink 
Als iemand nog eens dit jurkje wil gaan breien, dan heb je wel heel veel aan dit topic met al die handige tips! En dan kan ik diegene misschien ook wel helpen, ipv altijd degene te zijn die hulp nodig heeft haha

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns