Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Aantal meters wol nodig schatten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Paxdracona View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2015
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Paxdracona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Aantal meters wol nodig schatten
    Posted: 20 Mei 2016 om 19:42
Nu ben ik als beginnend breister totaal niet gehinderd door een enorme hoeveelheid aan kennis Wink en loop ik soms tegen dingen aan waarvan ik denk 'dat is toch makkelijk zo en zo op te lossen?' ...terwijl ik natuurlijk niet weet of dat echt zo is. En natuurlijk ben ik er zo één die meteen met eigen patronen gaat lopen klooien, ook handig. Maar ja, terug naar mijn eureka-momenten die misschien toch niet zo eureka zijn.

Case in point: ik had een proeflapje gebreid, netjes de stekenverhouding enzo bekeken, en toen. Toen dacht ik 'als ik dit lapje nu uithaal en meet hoeveel meters wol dit is in 10x10cm, en ik schat in wat de oppervlakte is van wat ik wil breien, dan kan ik toch zien hoeveel bollen ik nodig heb?'

...dusss, klopt dat, of zie ik iets cruciaals over het hoofd :P?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2016 om 19:44
Ik zou zeggen, dat dat een goed idee is. Houd wel rekening met de begin- en einddraadjes en de draden die nodig zijn om het kledingstuk in elkaar te zetten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2016 om 20:35
Een proeflapje brei je meestal de ene toer recht en de andere averecht. Als je besluit om je echte werkstuk (bijvoorbeeld trui of vest) met een boord te breien, dan gaat daar meer wol in zitten dan verhoudingsgewijs in je proeflapje. Ook als je met kabels aan de gang gaat, kost dat meer wol. Een bolletje extra is bij mij altijd welkom. Wink
Back to Top
Paxdracona View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2015
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Paxdracona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2016 om 23:35
Bedankt, beide! Ik ga het gewoon proberen, haha, Zo leer je tenminste iets, nietwaar? En Kamilla, ik heb inderdaad een klein overschot gekocht, je weet maar nooit. Met andere woorden, de Wibra-medewerkster begroette me laatst met 'wat, kom je nu alweer wol kopen??' Hah.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2016 om 23:35
'k denk dat je ook moet rekening houden met als je het proeflapje uittrekt dat het garen dan uitgerokken is. Het gaat geen kilometers verschil geven, maar het is maar dat je daar ook rekening mee houdt. Maar op zich kan je het zo uitrekenen zodat je niet met drie bolletjes overschot zit. (wat op zich ook geen ramp is want dan brei je streepjes in een andere trui)
Back to Top
Paxdracona View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2015
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Paxdracona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2016 om 23:38
Bep, dat is ook zo inderdaad! Nou ja, liever te veel wol in mijn bezit dan nét 1 bol tekort komen of iets dergelijks. Het debacle met mijn mooie mintgroene glitterwol staat me nog te helder voor de geest, haha.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2016 om 00:15
En als ge zo van verschillende projecten een paar bollekes te veel hebt kunt ge al eens royaal een streepke meer zetten.

Er is niks zo erg dan juist 1 bolleke te weinig, want dat zie je pas als je niks meer kan aanpassen.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2016 om 08:59
Wanneer je een goede brieven- of digitale keukenweegschaal hebt, zou je een  proeflapje ook kunnen wegen.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2016 om 09:22
Ik koop bij de Wibra wel eens 10 of meer bollen van hetzelfde verfbad. Beter mee dan om verlegen. Gewoon de kassabon aan één van de wikkels plakken en alles in dezelfde tas bewaren. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit ook maar ene bol teruggebracht. Daar ga ik bovenop zitten. En daar varen mijn medesosijzen wel bij, want als ze een bepaalde kleur nodig hebben, duik ik in mijn voorraad.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2016 om 16:22
Wegen, was ook mijn gedachte - dat doe ik in ieder geval altijd en dan 1 bol extra of een paar meer als het erg mooi is
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2016 om 12:30
Vertrouw niet te veel op de aangegeven looplengte .

Als ik met twee bollen tegelijk brei ben ik nog nooit gelijk uitgekomen .
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns