Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Op de naald...

 Reageer Reageer Pagina  <1 1213141516 85>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 20:13
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 20:21
dat bestaat dus wel! En dan moet ge het kopke van de pen erin leggen denk ik?
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 20:23
Zou zomaar kunnen bep, ik weet tot nu toe niet meer dan jij. Wink
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 20:40
Meten is weten! Tongue

Daarnet heb ik mijn schuifmaat weer genomen en gekeken waar je een haakpen zou kunnen meten. Ik heb hier een haakpen Prym van 4½ MM voor me liggen. De hele pen is 4½ op de schuifmaat behalve in het midden waar je platte greep zit en de laatste 1½ tot 2 CM waar de versmalling begint tot aan het weerhaakje. Dus mijn idee is dat je de haakpen in het meetgleufje legt met het rechte deel tussen greep en versmalde eindstuk. Deze theorie klopt ook bij een haakpen van Perl-Inox van 3MM.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 21:24
Ik denk dat we een grote zwendel op het spoor zijn. Ik heb hier een ijzeren 3,5 en een grijze 3



De grijze is zicht- en voelbaar dikker dan de ijzeren.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 21:49
Bep, ik ben aan het zoeken in mijn haaknaaldendoosje en warempel: ook ik heb een ijzeren haaknaald nummer 3 (!) van het merk JMRA (made in Germany) die met de schuifmaat 2½ meet. Shocked Dus ook te smal!

De voorbeelden uit mijn vorige bericht waren ook allebei grijs. Die ijzeren gebruik ik nooit omdat mijn handen er zo ijzerachtig van gaan stinken. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 21:51
ja dat zijn ze. Ik zei altijd tegen mijn eigen : met een kleine 3 of een grote 3?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 21:58
Dit meetapparaatje is voor mij onmisbaar. Mijn vader heeft me er al jong mee leren werken. Je kan er mee op de honderdste millimeter nauwkeurig mee aflezen. Bruikbaar voor zowel buitenmaten (naalden e.d.) als binnenmaten (ringen, openingen). Laat je niet bedriegen door een nummer van een fabrikant!

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 22:16
Dat zou dus al niks voor mij zijn. In het vb is voor mij 25 goed. Want met die streepkes tellen, zat ik dus al verkeerd, ik telde er 15 ipv 14, omdat ik dan het streepke van de nul ook meetel omdat dat na die 24 staat.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 23:10
Ha-ha, klopt, je moet er wel mee oefenen en handigheid krijgen... en je goeie leesbril op hebben. 
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 23:38
Nou breekt mn klomp, ik heb ook een paar naalden waar de zelfde maat op staat naast elkaar lijken ze verschillend, de naalden die ik dus in dat meetvierkantje deed kwamen allemaal een slag groter uit dan er op stond, nou ja, daar kan ik wel rekening mee houden maar ik vind het toch allemaal maar vreemd, leuk dat jullie zo mee denken meissies en ik heb helaas niet zo.n mooi schuifding als jij Kamilleke...hoewel..nu ik je link bekeken heb denk ik dat mijn huisband zoiets in zn gereedschapskist heeft liggen, vant weekend duik ik daar in...
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Februari 2014
Locatie: Anna Paulowna
Status: Offline
Points: 4155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 08:41
Haaknaalden kunnen inderdaad verschillen. Ik kreeg van de handwerkzaak hier een haaknaald 2,5 met lampje er in omdat mijn leeuwkrukje bij haar mocht logeren. Ideaal voor zwart te haken. Maar de haaknaald is iets dikker dan de clover amour 2,5 haaknaald.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 09:49
dus zelfs met die nieuwere modellen haaknaalden zit er verschil op.

Dan ben ik nu bijna zeker dat de persoon die die jas die suziesfreubels aan het maken is en waarvan ik het vest begonnen was dat dat een andere 4 is dan de vieren die we hier kennen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 10:44
Heb ik pas gezegd dat ik 2 lades met handwerkspullen aan het uitzoeken was - nou ik heb dus ook een stuk of 100 haaknaalden nu (beetje overdrijven)
de kromme zijn al moven, maar mij viel het op dat op hele kleine soms een groot nummer stond - maar dat is dan denk ik de Engelse aanduiding (???)
Ik hoor Magtelt altijd iets zeggen over dat de draad in de bek moet passen en dat je dan de juiste hebt. Ik heb nu ook van die mini naalden
waar ik de bek alleen van kan zien als ik 's ochtends de ogen nog niet in heb - wat zal ik daar toch eens mee doen . . . doneren denk ik.
Dit weekend ga ik ze verdelen, dan is de rest van de familie weer aanwezig.
 
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 12:30
Ik heb ook altijd het gevoel dat er verschil in zit zowel bij brei als haaknaalden ,zou het aan de verschillende merken kunnen liggen ? ??
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 12:31
Originally posted by pareltje2011 pareltje2011 wrote:

Ik heb ook altijd het gevoel dat er verschil in zit zowel bij brei als haaknaalden ,zou het aan de verschillende merken kunnen liggen ? ??


Kan ... maar bij de ene fabriek zou 3 mm zelfde moeten zijn als bij de andere fabriek.
Er wordt kennelijk met meer dan één maat gemeten. Geek
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 13:14
Bep het kan inderdaad wel kloppen dat de ene naald de andere niet is...
Maar begin de verschillen nu ook te snappen...
Ach ja dan zou er op ieder patroon het merk haaknaald vermeld moeten worden...
We gaan gewoon stug verder al schiet het naar mijn zin niet echt hard op...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 16:54
Het is net als met kledingmaten, die kunnen ook zo verschillen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2017 om 15:36
ben ondertussen ook een camping aan het haken. Eerste tent, luchtmatras en slaapzak zijn af. Nu het frame aan het maken . Daarvoor moet je volgens het boekje, houten stokjes met washi tape bedekken, wat dat washi tape ook moge zijn. Ik dacht, ik ben veel slimmer. Ik heb hier 3 dikteformaten van drinkrietjes en 4 dikteformaten satéstokjes en nog gewone dunne stokjes (zonder de satéprik) en ik schuif zo'n stokje in een rietje. Van al de mogelijkheden heb ik dus 1 stokje dat helemaal in het rietje vastzit, één een kleine helft en 2 een punt (waar ik dus niets aan heb dan). Zal uit pure armoe maar isolatietape moeten gaan gebruiken.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2017 om 15:47

Allerlei kleuren en maten


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 1213141516 85>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.480 seconden.
Lang Yarns