Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tradities

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tradities
    Posted: 14 Januari 2017 om 10:39
Ik kwam in een roman tegen, dat iemand, die een nieuw huis betrok, eigengebakken brood, wijn en zout ten geschenke kreeg. Ik vond dat een leuk idee, dus iedereen uit de vriendenkring, die verhuisde kreeg een mandje van mij met drie kleine flesjes wijn, rood, wit en rosé, een zelf gebakken brood, zoutvaatjes in de vorm van Baboesjka en later ook een muntje. Marlene heeft me een paar minibeursjes aan sleutelhangers gegeven voor die centen. OP de kaart schrijf ik dan: Een zegenwens voor het nieuwe huis, brood opdat er altijd voldoende voedsel zal zijn, wijn, opdat er vreugde zal heersen, geld opdat er altijd weelde zal zijn en zout om het leven te kruiden. Toen mijn dochter haar eerste flat betrok, vergat ik het mandje en in het begin had zij veel pech, lekkage, inbraak. Toen dacht ik aan "het mandje" en daarna leefde ze er erg prettig.

Toen de sportinstructeur zijn antikraakwoning verliet voor een echte flat, kreeg hij van onze club zo'n mandje en een envelop met inhoud. Veel medegymmers wilden toen de precieze tekst hebben (die ik zelf bedacht had, hoor). En nu hij weer gaat verhuizen, vroeg men meteen of ik een mandje zou verzorgen en vertelden een paar mensen dat ze ook al verhuizende familie daarmee blij hadden gemaakt. Zo komt een oude traditie weer helemaal terug.

Hebben jullie tradities, die allang leven in de familie of teruggekeerde tradities?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 10:41
O ja, ik haak welhoesjes voor om de wijnflesjes, opdat ze niet zo rinkelen. Koordje erdoor, voila telefoonhoesje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 11:40
Ochos, ik heb geloof ik geen handgemhaakte tradities maar kan best zijn dat er eea nog wel te binnen schiet .. wel heb ik de traditie van smoeder* overgenomen die* altijd iets in haar tas had voor de kleinsten en die kinderen keken eerst naar haar tas als ze binnenkwam en dan naar opoe/oma piepmuis/kleine oma .. nu kom ik bij m'n neefjes en nichtjes en die kijken op dezelfde manier naar Omalene als ze binnenkomt..;-)
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 12:01
Nee, ik heb niet van die tradities.
Maar dat van de wens voor een huis vind ik wel een mooie.
Misschien dat ik ook zoiets ga doen.
Dank voor het idee.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 12:38
Geen enkele traditie in onze familie. Het wijden van een huis met brood, wijn en zout heeft binnen de folklore en hekserij zeker een plaats. Vaak als achtergrond om de geesten van de vorige bewoners eruit te laten gaan. De Reformatie heeft dit soort overleveringen flink aan banden gelegd. Ik vind het gebaar van Magtelt echt SUPER.  





 
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 13:12
Nee ik heb ook geen tradities. Maar vind die van Magtelt wel erg leuk. 
 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 14:12
Oliebollen bakken
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3612
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 15:51
Bij ons thuis kreeg een ieder als je twaalf werd een horloge en een bijbeltje
en als je 21 werd dan kreeg je een gouden-zegelring
bij trouwen een bestek cassette
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 17:32
Mooie traditie om over te lezen...
Echte tradities hier hebben we niet...
Ergens misschien wel een gemis maar dat is helaas niet anders...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 18:11
Roomse mensen zegenden hun huis met wijwater, maar ik zie meer in wijn.

Wij hadden vroeger thuis ook de traditie van een horloge op je 12de. Misschien omdat je dan naar de middelbare school ging en zelf op de tijd moest letten.

Traditie slaat ook op gewoontes rond de feestdagen: eieren kleuren, kerstboom samen versieren of naar de kerk gaan voor kindje wiegen. Daar kwam in mijn gezin de klad in. Voorlezen voor het slapen, ook toen ze allang konden lezen, dat hebben we lang gedaan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2017 om 20:14
Wij hadden vroeger thuis de traditie dat mijn ouders de boom en de kamer de avond voor kerst gingen versieren. Wij moesten dan vroeg naar bed en mochten niet meer naar beneden komen.
Op kerstochtend werden we tijdig wakker gemaakt en moesten ons eerst wassen en de kerstkleding aantrekken voor we beneden mochten komen.
Het was elke keer weer sprookjesachtig om dan de versierde kamer in te komen waar de kerstboom stond te pronken met échte kaarsjes en de ontbijttafel feestelijk gedekt met kaarsen .
Dan gingen we ontbijten Met altijd iets extra's (wat een hele klus was voor ouders die het echt niet breed hadden en -toen nog-  vijf kindermonden moesten voeden.

Na het ontbijt gingen we dan naar de kerk voor de kerstdienst.

Ik heb deze traditie ook volgehouden tot mijn kinderen op het middelbaar onderwijs zaten, al hadden we toen wel elektrische kerstverlichting.



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2017 om 13:58
vroeger toen de kinderen, vanaf ongeveer 4 jaar tot zolang ze thuis woonden moesten zij, als ze verjaarden, het bezoek voorzien van drank en taart. Dat was de enigste dag op een heel jaar dat zij verplicht waren om iets te doen. Het was hun feestje en dan mochten zij gastvrouw, gastheer spelen met alles erop en eraan.
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 2937
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2017 om 19:37
oh wat een leuke tradities allemaal... ik kan me er geen herinneren van huis uit eigenlijk. Heb er sowieso niet veel van vroeger.
Ik vind die van Magtelt en Bep allebei erg mooi...
als mijn zonen op hun eigen gaan weet ik wat ik moet maken
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2017 om 11:30
O ja, die traditie hebben we wel, voor het kerstmaal maken mijn man en onze middelste zoon altijd de Indische rijsttafel klaar.

En de traditie is dat er hier met verjaardagen piri piri kipvleugeltjes worden geserveerd, ook weer bereid door mijn man en frikadelletjes speciaal door mijn middelste zoon.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2017 om 16:52
Op regenachtige zondagmiddagen legden we soms kranten op tafel en pelden we pinda's. Mijn vader bakte die en ieder kreeg een schoteltje met een beetje zout. Mijn vader was ook de expert spekbakker, dat hóórde zo.

Wat we ook deden op regendagen was met de buurmeisjes strips en Donald Duckies lezen of spellen spelen zoals Mens erg je niet of Monopolie. De moeders kwamen om de beurt met versnaperingen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2017 om 23:15
Mijn vader bakte ze niet, maar ook wij aten vaak op zondag pinda's als we gezelschapspelletjes deden.  Ik heb het ook een tijdje gedaan met mijn kinderen. Toen ik vertelde dat we dat vroeger ook altijd deden vroeg daarna mijn zoon vaak "zullen we weer een spelletje doen, zoals oma altijd deed met pinda's".
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns