Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat eten we vandaag?

 Reageer Reageer Pagina  123 37>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wat eten we vandaag?
    Posted: 10 December 2019 om 09:49
Originally posted by francis3 francis3 wrote:

@ Teunis, volgens mij maken ze het zeee-lokaas duurder dan de vis, omdat ze anders geen vis meer denken te verkopen. 

Dat zou best eens kunnen, een ons zagers is duurder dan een ons biefstuk!
Daarnaast komt die 200 km heen en 200 km terug er nog bij.
Op 1 dag te doen maar dan is er weinig vistijd, dus een overnachting op een camping komt er ook nog bij.

De vis wordt duur betaaldWink

Dan toch maar vis uit de diepvries van de Jumbo, of 'vers' van de viswinkel.
By the way, een blikje vis door de sla is goed te doen, hoor.
(ik bedoel de inhoud van dat blikje, niet het blikje zelfWink)
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 09:35
@ Teunis, volgens mij maken ze het zeee-lokaas duurder dan de vis, omdat ze anders geen vis meer denken te verkopen. 
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 09:27
Lekker ouderwets wortelenstamppot met schouderkarbonade. Yummie!
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 08:57
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik heb vandaag de Römertopf weer eens uit de kast gehaald en iets gemaakt en gegeten wat ik nog nooit gegeten had. Ganzenpoot.
Hij lag er niet alleen in, ze waren met zijn 2-en (maar nog niet genoeg ontdooid om uit elkaar te halen) eromheen had ik spekjes, ui, laurierblaadjes,
kruidnagels, bakje courgetteprut, bakje pastasaus (beide uit de vriezer), zuurkool, ananas uit blik, flesje lentebok en een kip bouillonblokje
Oftewel ik heb behoorlijk opgeruimd LOL
Het hele huis rook de hele middag adembenemend hemels, want iets na 12-en de oven in en iets na 17u de oven uit LOL
Volgens een ganzen recept uit het Römertopf boekje moest je de gans eerst aanbraden, nou dat soort stappen sla ik tegenwoordig over.
Het vlees viel zo van de botten af, is iets roder dan kip - het doet denken aan wild en was lekker oftewel ik ben van plan om eens vaker gans te halen.
 
Ook de groente had ik nog nooit zó gegeten, iets minder zout had wel gekund maar ook dat was lekker gewoon op het bord door de piepers geprakt.

Een vriend van ons is jager, en met regelmaat kregen wij iets van zijn vangsten. Helaas hebben wij vastgesteld dat bijna al het wild qua smaak een ondertoon heeft van lever. Lever vinden wij niet lekker. Wij zijn voorstanders van oogsten uit de natuur, maar vlees oogsten uit de natuur, nee, het beetje vlees wat wij (nog) eten moet wel in onze smaak vallen. 
Als compromis houden wij kippen, konijnen en schapen. We voeren zo veel als mogelijk op een natuurlijke wijze en slachten de dieren zelf, nadat ze diervriendelijk hebben geleefd.
In de loop der tijd zijn we ook begonnen met een groentetuin, omdat plukken in de natuur uiteindelijk een hele opgave is  gebleken als je echt elke dag je maaltijd wil plukken. Vandaar wederom een compromis. Pesticiden vrij, en gevoed met de mest die onze dieren produceren.
En natuurlijk smokkelen wij ook wel. Vis is zelf te vangen, maar zoetwatervis is erg graterig, en de zee is minstens 200 km van ons vandaan. Bovendien is het aas voor zeevis duurder dan de vis zelf in de winkel. Ook sommige groenten is goedkoper in de winkel dan wat het kost om zelf te telen. 2x daags een geit (of een koe) melken zag ik ook niet zitten.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 08:40
En dat heet bij ons hutspot .

Wordt in Leiden gegeten bij het vieren van Leidens ontzet in Oktober

Dat was na de 80 jarige oorlog .

Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 01:54
Voorschrift voor vandaag: Wortelstoemp
Benodigdheden:
Kilo wortelen
Vier uien
Kilootje patatten
1 Boulionblokje
Recept
Schil de wortelen, uien en patatten
Snij alles in kubusjes van ong de grootte van de wortelen, maar hou de drie wel apart. 
Smelt boter in een kastrol en als die klaar is, leg dan eerst de uien, dan de wortelen en daarbovenop de patatten, daar boven op de boulionblokjes, het deksel op de pan en zachtjes laten gaar worden. na een poosje zachtjes omroeren en zorgen dat het niet aanbrandt. 
Als de wortelen gaar zijn, neem je de stoemper en je stoempt alles goed dooreen. Het geeft niet als er hier en daar nog wat kleine stukjes in zitten. 
Goed roeren, en klaar. 


Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 01:44
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

Wij gebruiken ook weinig zout. Als ik bijv. bospeen of zo heb, vind ik dat de smaak zónder zout veel beter tot zijn recht komt dan mét zout,
Tja, voor mezelf gebruik ik ook nooit zout, ikzelf ben zo iemand van het principe, de natuur heeft alle voeding al op punt gezet, dud waarom er dan nog meer zout en zo bijdoen? Voor mijn broer daar moet ik dan WEL zout bijdoen. dus ja, soms worden dat dan twee potjes koken eh. 
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

 
Ik heb ongeveer zo een bus zout (zit daar 600 gram in? QUOTE]
Ik heb ook zo'n kartonnen strooibus voor zout. Ik heb die al jaren, Het zout zelf, dat koop ik in colruyt of oke, maar dat zit in van die vervelende plastieken zakjes, en dat strooit voor geen meter. Dus ik heb daar het volgende op gevonden. Is de bus bijna (of helemaal) leeg, dan knip ik een klein hoekje van dat rot-plastieken zakje af en giet het zout over in die kartonnen bus. (het deksel kan je voorzichtig en gemakkelijk er uit halen) 
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

 
Apart recept, francis3: ik sla het op, dan maak ik het ook een keer. Altijd leuk om verschillende soepjes te proberen! Dank je!
Graag gedaan. Btw; (tussen haakjes) de soep was weer heel lekker. 

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2019 om 18:48
Ik heb vandaag de Römertopf weer eens uit de kast gehaald en iets gemaakt en gegeten wat ik nog nooit gegeten had. Ganzenpoot.
Hij lag er niet alleen in, ze waren met zijn 2-en (maar nog niet genoeg ontdooid om uit elkaar te halen) eromheen had ik spekjes, ui, laurierblaadjes,
kruidnagels, bakje courgetteprut, bakje pastasaus (beide uit de vriezer), zuurkool, ananas uit blik, flesje lentebok en een kip bouillonblokje
Oftewel ik heb behoorlijk opgeruimd LOL
Het hele huis rook de hele middag adembenemend hemels, want iets na 12-en de oven in en iets na 17u de oven uit LOL
Volgens een ganzen recept uit het Römertopf boekje moest je de gans eerst aanbraden, nou dat soort stappen sla ik tegenwoordig over.
Het vlees viel zo van de botten af, is iets roder dan kip - het doet denken aan wild en was lekker oftewel ik ben van plan om eens vaker gans te halen.
 
Ook de groente had ik nog nooit zó gegeten, iets minder zout had wel gekund maar ook dat was lekker gewoon op het bord door de piepers geprakt.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2019 om 17:55
Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Ik kook zonder zout, maar wel met veel kruiden/specerijen.
Voornamelijk die uit Azië. 
(Invloed van mijn jeugd door veelvuldig eten bij Indische buren, veel lekkerder dan boerenkool)
Welke kruiden/specerijen gebruiken jullie het meest?


Vooral rozemarijn, omdat die de laatste jaren zo overdadig groeien. Ook Salie uit de tuin.
Citroenmelisse met munt voor de thee. Bieslook op brood, selderij, peterselie, alleen als het nog vers aan de groei is in de tuin. Thijm soms, omdat ik die plantjes moet ontzien. Ze moeten de kans krijgen weer te groeien nadat ik heb geplukt.

Lavas (Maggikruid) heb ik veel gebruikt. Die zaait zichzelf spontaan uit, zodat je daar makkelijk te veel van krijgt. Maar in een droge zomer verdwenen al mijn maggi planten en ze kwamen niet meer terug.
Die mis ik erg.Cry

Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2019 om 16:49
Wij gebruiken ook weinig zout. Als ik bijv. bospeen of zo heb, vind ik dat de smaak zónder zout veel beter tot zijn recht komt dan mét zout, dus daar gaat het helemaal niet in. Ik heb ongeveer een bus zout (zit daar 600 gram in? die van Jozo met jodium) waar ik een kleine anderhalf jaar mee doe. Toevallig twee weken geleden maar een nieuwe bus aangeschaft, maar ik heb me rót lopen zoeken in de winkel, had geen idee waar het stond :).

Lavas vind ik heel lekker in de soep, en verder ook (afhankelijk van het soort gerecht): kerrie, gember, paprika(poeder), knoflook, tijm, oregano, ui, basilicum, selderij, tomaten e.d. om meer smaak aan het eten te geven. (Zo goed als) zoutloos is heel goed te doen.

Apart recept, francis3: ik sla het op, dan maak ik het ook een keer. Altijd leuk om verschillende soepjes te proberen! Dank je!


Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 December 2019 om 00:19
Straks ga ik witte-kool-soep maken. Het recept daarvoor is vrij eenvoudig (voor mij toch althans)
Boodschappenlijstje
Witte kool (of spitskool)
Witte selder
1,5 Groene paprika
2 ajuinen
1 vleestomaat
1 pak passata
2 vleesboulionblokjes
Bereiding
Selderstengels losmaken, en in water goed spoelen, dan in kleine stukjes snijden
Paprika opensnijden, al het wit en al de zaadjes eruit doen (voer voor de kippen) de stukken schillen (voor wie last heeft van maagpijn bij het eten van paprika's) en in kleine stukjes snijden. 
De twee ajuinen pellen en in stukjes snijden
De tomaat pellen en in stukken snijden
Witte kool of spitskool  (kun je gesneden kopen)
Alles in een grote kastrol kieperen, de passata erop gieten, aanvullen met water de boulionblokjes erbij doen en een uurtje laten koken. 
Naargelang kun je de soep dan mixen. Voor degenen die moeite hebben met slikken en alles drinken door een rietje de soep dan nog eens zeven. 

Ik zou zeggen.....Smakelijk
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 December 2019 om 10:50
Het is niet zo zeer omdat het spannend of gevaarlijk zou zijn, een normaal denkend mens eet immers geen kilo peterselie om te kunnen hallucineren, en meidoorn of monnikskap worden normaal gesproken niet in de keuken gebruikt, maar meer dat het lichaam went aan dagelijks kleine hoeveelheden, zodat als het kruid wordt ingezet als geneesmiddel, de geneeskracht minder effect heeft..
Er is een goede reden waarom Hildegard von Bingen al in de middeleeuwen adviseerde om de dagelijkse kruidenthee (of de gekruide wijn) niet elke dag van dezelfde kruiden te drinken.

Ayurvedische kruiden zijn mij bekend, niet allemaal van de tientallen die er zijn, en ook een aantal van de eetrichtlijnen is mij bekend. Overigens zijn de kruiden en eetrichtlijnen maar een (al dan niet kleiner) onderdeel van het totaalpakket, wat verrassend veel overeenkomst heeft met datgene wat momenteel door westerse artsen wordt gepropageerd. 
Het gedachtegoed verschilt uiteraard, maar de "uitkomsten" niet zo heel veel, zij het dat de ayurveda meer differentiatie kent, toegespitst op het type mens.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 18:18
Zeker ben ik me bewust van de geneeskracht van inheemse kruiden. Vaak wordt daar spannender over gedaan dan nodig is. De Aziatische kruiden hebben evengoed geneeskrachtige kwaliteiten alleen zijn de meesten zich daar niet van bewust. Denk maar aan de ayurvedische kruiden en kookkunst.     
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 18:02
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Specerijen die ik gebruik zijn geelwortel, komijn, koriander, laos, citroengras, dille, dragon, cayennepeper, fenegriek.

Ha, de eerste 5 zijn Aziatische specerijen! Bovendien de basis voor (je eigen) kerrie.

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Tuinkruiden: lavas, melisse, bieslook, oregano, selderij, peterselie, thijm.

En de natuurlijke inheemse kruiden uit de tuin: brandnetels, paardebloemblad, smalle en brede weegbree, duizenblad, herderstasje.   

De smaak van Hollandse pot waardeer ik evengoed als meer exotische smaken. Ik gebruik de kruiden zo zuiver mogelijk. Dus geen fabrieksmatige mengsels met extra toevoegingen.   

Je bent je er hopelijk van bewust dat de genoemde tuin- en inheemse kruiden voornamelijk geneeskrachtige kruiden zijn?

Hollandse pot kan ik maar ten dele waarderen, als ik dat al maak, dan altijd met een Aziatische twist. Spinazie bijvoorbeeld met gebakken ui, paprika en tomaat er doorheen, afgemaakt met eigen gemaakte kerrie.
Boerenkool wordt gewokt/gebakken met ui, paprika, tomaat en knoflook, op het laatst bedruppelt met sojasaus en vermengt met Bami Trafasie (Surinaams/Hindoestaans kruidenmengsel).
Alleen lof met ham uit de oven volgens een Belgisch recept is redelijk "normaal".Wink
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 14:59
Erwtensoep is inderdaad de volgende dag lekkerder .

Voor noodgevallen ligt er nog zuurkool stamppot en boerenkool stamppot in de vriezer .

Ik vind het met een kieskeurige man best lastig in de winter wat gezonds op tafel te zetten .

Hij bracht laatst zalm mee . Ik heb het precies klaargemaakt zoals op de verpakking stond ,met de kookwekker er naast ,maar om nu te zeggen dat ik het lekker vond .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 14:42
Ik vind erwtensoep iets dat de dag erna haast lekkerder is, dus het lijkt me geen straf om dat morgen pas te eten.
@kamilla, de mijne zijn ook stakerig aan het worden, misschien dat ik ze stekken kan. Ik heb dit jaar ook een laurierboompje (Laurus nobilis) gekocht,
alleen al door de bladeren aaien geeft een heerlijke geur - ik heb nog niet durven oogsten . . .
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 14:08
Vandaag een grote pan erwtensoep aan het koken, lekkere winterkost! Was gedeeltelijk voor vandaag bedoeld, maar de buurvrouw vroeg of we zin hadden om vanavond te komen gourmetten, dus morgen een bordje erwtensoep en de rest in porties in de vriezer, voor als ik eens weinig tijd heb.
Ondertussen ook bezig met het maken (als 'voorraad achter de hand' voor drukke dagen) van een stoofschotel, met o.a. rundvlees, pompoen en dadels als hoofdingrediënten (en dan allerlei dingen erin zoals kruidnagel, laurier, tijm, sjalotjes...). Mjammie, laat die winter maar komen! Ik ben er (bijna) klaar voor!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 13:26
Overigens heb ik andijvie gegeten en mijn man stoofpeertjes .

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 13:21
Ik doe ook nooit zout in het eten bij het koken .
Wie zouter wil doet het er maar zelf bij .

Ik kijk vaak naar dat kookprogramma op de Belgische TV Ik geloof Canvas .
Ik sta dan altijd versteld hoeveel zout hij gebruikt en boter .

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 December 2019 om 12:23
Wij eten ook zeer zoutarm. Mijn moeder mocht niet of nauwelijks zout en heeft mij zoutarm grootgebracht. Ik lust dus geen zout over bepaalde dingen zoals een ei. 

Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ook rozemarijn uit de eigen tuin, heerlijk.

Goed dat je me daaraan herinnert, LW!!! Mijn rozemarijnplant heb ik twee jaar geleden eruit gegooid omdat die helemaal verhout was. Ik moet nog steeds een nieuw plantje kopen. Rozemarijn smaakt geweldig!  
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 37>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns