Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat eten we vandaag?

 Reageer Reageer Pagina  <1 2122232425 37>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 18:01
Een maaltijdsalade. De kat moest een prikje en neurotisch als hij is, moest daarna zo verwend worden, dat het koken er bij in schoot. Daar had ik al op gerekend.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 18:27
Nou, gisteren van mijn schoonmoeder verse sperzieboontjes meegekregen met de mededeling: "Ik heb ze al wel afgehaald en gebroken, maar nog niet gewassen!" Prima, dan weet ik dat. Maar ja, als ik een dag later de boontjes ga gebruiken (gisteren hadden we al gegeten), wil ik toch nog even opnieuw de 'uitgedroogde' randjes eraf snijden. Dus ik pakte het zakje met boontjes, wilde er nog even de randjes afsnijden en taai dat ze toch waren! Bovendien had ze ze héél klein gesneden, zo'n beetje elk boontje in vijf stukjes of zo, dus er viel ook weinig af te snijden omdat er anders nóg minder overbleef, maar goed... wat bleek? Had ze de boontjes dus gerangd en gebroken en toen … in de vriezer gelegd. Ja, dat verwacht ik toch niet als ze niet zijn gewassen??? Of ben ik nou zo stom? Als ik teveel boontjes heb, haal ik ze dus aan beide kanten af, ik breek de grote eventueel een keer doormidden, en dan gaan ze GEWASSEN de vriezer in. Zodra ik ze wil eten breng ik een pan water aan de kook en dan gooi ik de bevroren boontjes erbij, die laat je toch niet eerst ontdooien? Sjonge jonge, wat een taaie meuk... Gevolg is dus: vandaag alleen maar een kippenpoot en aardappelkroketjes en de boontjes zijn in de kliko beland (want ik heb niet eens meer een poging gedaan om ze te koken toen ik hoorde dat ze al bevroren waren geweest en ongewassen waren ontdooid...., bah). Vandaag dus even geen groente, en morgen maar naar de supermarkt om gewoon verse sperzieboontjes te kopen denk ik :).
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 18:28
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Een maaltijdsalade. De kat moest een prikje en neurotisch als hij is, moest daarna zo verwend worden, dat het koken er bij in schoot. Daar had ik al op gerekend.
 

Is het allemaal wel goed gegaan met het prikje en is de kat het weer te boven gekomen? Altijd sneu...
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 20:00
wij hadden vandaag Kritharaki met kippengyros.

Woensdag heb ik voor het eerst iets vleesvegetarisachtigvervangend gegeten : falafel. Door de kruiden die ze erbij gedaan hebben had het een smaak maar pokkedroog. Kikkererwten en bonen zijn lekker maar zo'ne falafel dus niet.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 20:16
De smaak van falaffel is erg lekker. Als je het te droog vindt, kan je er een tomatensaus bij geven. Andere mogelijkheid is om de falaffel zo'n 4 minuten te bakken en dan op een warm bord bewaren en wat groentes roerbakken in dezelfde olie. Bijvoorbeeld ui of prei, paprika, courgette e.d. Je presenteert de falaffel en de groentes bij elkaar.

Als je ze tegelijk met de groentes zou roerbakken, worden ze te drapperig en gaan ze kapot. Dat is weer precies het tegenovergestelde.


Volgende keer beter.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 20:22
ik had de falafel gebakken en boven op een broccolischotel gelegd samen met stukjes worst. De broccolischotel (met gehakt en puree en tomaten en kaas en room)is niet droog, de worst ook niet. Maar de falafel sprong eruit van droogte(bij mij toch)
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 20:29
Samen met worst en gehakt van een beest? Oh, daar ligt het helemaal aan. De vegetarische falaffel is daar beledigd om geweest en heeft jouw smaakpapillen gestraft met droogte.

Grapje, hoor...

Sorry, het klinkt erg lekker en ik zou er vast van gesmuld hebben. Het contrast tussen wat drogere falaffel en smeuige kaas en puree vind ik juist erg afwisselend.

Een vegetarische VLEESvervanger moet je helemaal niet met vlees willen vergelijken. Het zal er nooit op gaan lijken.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2018 om 20:32
dat was ook mijn eerste gedacht, die falafel is verschoten en helemaal droog getrokken.

Ik wil dat vegetarisch spul helemaal niet vergelijken met het echte, maar ze zouden het wel sappiger, smeuîger, schuifbaarder mogen maken door toevoeging van weetikveel.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2018 om 08:00
Als ik bonen wil invriezen, worden ze gewassen en een paar minuten voorgekookt.

De kat lag na thuiskomst nog even uit te hijgen van de afschuwelijke ervaring (niks aan de hand), en begon daarna te eten. Vervolgens ging hij in de tuin liggen slapen. En daar lag hij nog toen we naar bed gingen. Mijn man heeft hem vanmorgen vroeg gevoederd en nu ligt hij weer in de tuin.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2018 om 08:38
Vandaag staat er een gemengde salade met gegrilde kipreepjes en een soepje op het programma.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2018 om 13:45
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

wat bleek? Had ze de boontjes dus gerangd en gebroken en toen … in de vriezer gelegd. Ja, dat verwacht ik toch niet als ze niet zijn gewassen??? Of ben ik nou zo stom? Als ik teveel boontjes heb, haal ik ze dus aan beide kanten af, ik breek de grote eventueel een keer doormidden, en dan gaan ze GEWASSEN de vriezer in. Zodra ik ze wil eten breng ik een pan water aan de kook en dan gooi ik de bevroren boontjes erbij, die laat je toch niet eerst ontdooien? :).


Als ik boontjes invries, dan ga ik ze eerst wassen, eventueel draden eraf trekken maar dat hebben ze vaak niet, en die puntjes die knip ik weg met een schaar. Veel makkelijker, een bosje boontjes in de ene hand, schaar in de andere en beide kanten afknippen. Dan blancheer ik ze eerst nog voordat ze de vriezer in gaan. Gewoon geel kort in kokend water, dan afkoelen in koud water. Ze worden daarvan heel mooi groen. Luchtdicht inpakken en de vriezer in. Voor gebruik gooi ik ze ook bevroren in de pan.

Als schoonma straks gaat vragen of de boontjes lekker waren, kun je het beste vertellen waarom ze oneetbaar waren. Anders blijft ze de boontjes altijd verprutsen. 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2018 om 20:21
Goulash met rijst....

Vanmiddag zou er iets bij de flat afgeleverd worden. Tussen 2 en 6 uur.
Kwart voor zes telefoon: "ik ben over drie kwartier bij u"
Goed dat hij belde, anders waren we om zes uur weggegaan.

Maar goed.... ik had de goulash bereid en het pannetje -slowcookend- op 80 graden in de oven gezet.
Ik heb een elektrische oven dus dat kan zonder gevaar.

Heerlijk....om zeven uur thuis, even rijst koken en lekker smikkelen.

Ik snap trouwens niet wat er moeilijk is aan rijst koken (was dat hier of in een ander topic?)
Ik heb het liefst basmati rijst.
1 deel rijst
1.5 deel water.
beetje zout.
Ik gebruik een kopje wat altijd mijn 'rijstmaatje' is. twee kopjes rijst en drie kopjes water is voor ons dan precies genoeg.
Wat voor jou een goede hoeveelheid is Met je zelf even uitvogelen. Maar het gaat om de verhouding: één deel rijst op anderhalf deel water.
Aan de kook brengen, op een sudderplaatje ca 10-15 minuten langzaam laten pruttelen, gas uit en nog 5 - 10 minuten laten nagaren.
Perfecte rijst!

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2018 om 08:10
Ik heb ook basmati rijst en een espressokopje dat precies groot genoeg is voor twee porties. Ik kook in ruim water, giet af (in een zeef) en laat het even staan. Altijd lekker en goed gaar. Voor vlees heb ik een slow cooker.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2018 om 09:26
Originally posted by Cocos Cocos wrote:

Als schoonma straks gaat vragen of de boontjes lekker waren, kun je het beste vertellen waarom ze oneetbaar waren. Anders blijft ze de boontjes altijd verprutsen. 
 

Haha, toevallig vroeg ze het dus, en ik heb ook gezegd dat ik ze in de kliko heb kunnen gooien. Ze had ze ook een portie voor zichzelf op deze manier ingevroren, dus heb meteen maar gezegd dat ze die beter gelijk kan weggooien. Ze laat ze dus eerst ontdooien (!) en dan wast ze ze blijkbaar, jakkes, dan zijn ze écht niet te eten. Ik heb sowieso liever vers, maar in principe kun je (als je ze inderdaad eerst wast en de puntjes eraf haalt) sperzieboontjes best goed invriezen, maar dan wel bevroren in kokend water doen, en ja, dan moeten ze toch echt gewassen de vriezer in :). Die puntjes eraf knippen met een schaar is inderdaad een goed idee, dat ga ik ook eens proberen. Komende week lekker verse sperziebonen kopen en dan probeer ik of het bevalt met de schaar, klinkt wel handig in ieder geval!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2018 om 09:29
Ik heb ook een slowcooker.
En die gebruik ik meestal voor de goulash, hachee en andere stoofschotels
Ik maak dan vrij veel en dat vries ik dan in.
Maar gezien de verhuizing heb ik minder gemaakt omdat er zo min mogelijk in de vriezer moet zitten en een klein beetje in de cooker vind ik dan niet zo fijn. Heb je een dunne laag in de schaal.
Kleine pan in de elektrische oven is dan een prima alternatief.

Ik doe trouwens niet alleen vlees in de cooker, hoor. Alles wat langzaam gaart is lekkerder.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2018 om 09:30
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Als ik bonen wil invriezen, worden ze gewassen en een paar minuten voorgekookt.

De kat lag na thuiskomst nog even uit te hijgen van de afschuwelijke ervaring (niks aan de hand), en begon daarna te eten. Vervolgens ging hij in de tuin liggen slapen. En daar lag hij nog toen we naar bed gingen. Mijn man heeft hem vanmorgen vroeg gevoederd en nu ligt hij weer in de tuin.
 

Ja, zo doe ik het dus ook, Magtelt. In ieder geval nooit ongewassen de vriezer in, brrr….

Blij dat de kat weer is bijgekomen van zijn 'afschuwelijke avontuur', veel dieren zijn panisch voor de dierenarts. Onze kat niet, blijft keurig op tafel staan als ze wordt onderzocht, en onze hond is heel enthousiast en overlaadt de dierenarts met zijn liefde, haha. Maar ik zie inderdaad (en vaak zelfs juist heel grote) honden in de wachtkamer die zitten te bibberen als een rietje, zó zielig... De katten merk ik meestal niet veel van in de wachtkamer, af en toe wat gemiauw uit een kooitje, maar daar zullen er ongetwijfeld ook heel veel bij zijn die panisch zijn voor de dierenarts. En hoe laat je ze weten dat ze erheen moeten voor hun eigen bestwil...
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2018 om 12:23
ohhh.... met de siamees naar de dierenarts...
Ramp!
Had ze ineens 8 poten met scherpe nagels en twee bekken vol tanden en een zéér glad en lenig lijfje.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2018 om 15:15
Nu pakt mijn man ze en stopt ze in de reismand. Ik rolde ze vroeger in een badlaken, hadden ze meteen iets om op te liggen. Maar onze zwarte was heel beschaafd bij de dierenarts, liet zich onderzoeken en aanhalen en stapte daarna rustig terug in zijn mand. Archie probeerde bij het sluiten van het deurtje nog een haal te geven.

Vandaag liep hij de tuin in precies toen het begon te hozen. Hij racete naar zijn huisje, een klein hondenhok. En kwam echt niet op mijn roepen door die tropische bui heen, hij wachtte tot de zon weer scheen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Augustus 2018 om 17:14
Vandaag wordt het rode zilvervliesrijst, tofu met roerbakgroente en boterboontjes.

Back to Top
Brardana View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 27 Augustus 2018
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brardana Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Augustus 2018 om 11:32
we eten gemakkelijk en eenvoudig aardappelen haha
Hier is mijn blog met tafelspellen
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 2122232425 37>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns