Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Eigen teelt

 Reageer Reageer Pagina  <1 2345>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2017 om 22:44
Mijn maïsplantjes staan inmiddels te springen om in de volle grond uitgepoot te mogen worden. Ze staan al zo'n 10 tot 15 CM hoog. Ik heb er 12 en het bedje ligt al klaar. Ze zijn al afgehard want ik heb ze al een week 's nachts in mijn schuurtje gezet. Overdag lekker buiten. 
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2017 om 09:51
Hoe het toch zo kan verschillen van uitspraak ,hebben jullie ook dat elk dorp andere uitspraken heeft,he mais lijkt me ook leuk ,is ook lekker popcorn🌾
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2017 om 15:54
In Limburg hebben ze de zachte G en zelf zeg ik altijd dat ik 2 soorten "plat" kan dat van de grote stad waar ik vandaan kom en het dialect
dat ze hier spreken waar ik nu woon. Alhoewel mijn zwager zegt dat het nergens op lijkt ABN doorspekt met platte woorden LOL
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2017 om 16:46
De maïsplantjes zitten in de grond. Smile Lekker verwend met reeënmest en beendermeel van Ecostyle. Het soort maïs dat ik nu heb staan, is "suikermaïs". Daar eet je de kolven vers van op als ze rijp zijn. Ze mogen niet te hard worden. Dus van popcorn is bij mij geen sprake. 

Verschillende benamingen voor dingen in diverse dorpen kennen we in Nederland ook. Neem het woordje "kuus"; in de ene streek een kalf, veel zuidelijker een varken. Pig 
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2017 om 18:13
Waauw Kamilla lekker , kan niet slecht zijn ,ja al die uitspraken verschillen hier ook van dorp tot dorp ,er is een boek over geschreven want onze kleinkinderen praten allemaal netjes ABN,anders gaat het verloren raar he 🤔en in Limburg zonder de G dat zoals in Brugge daar laten ze die ook weg😏
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2017 om 16:18
Mijn plantjes blijven witte stipje ,nu heb ik ze op terasje gezet in de buitenlucht ,gisteren scheen de zon ,afwachten ......🍹
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2017 om 18:05
Originally posted by pareltje2011 pareltje2011 wrote:

Mijn plantjes blijven witte stipje

??? Hoe bedoel je dat, Pareltje? Witte stipjes zou wel eens kunnen betekenen dat er luis in zit. 
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2017 om 18:23
Ze komen uit ,maar veranderen niet ,ze blijven klein,geen luis te zien ,denk dat het weer mislukt is ,of ben ik te ongeduldig???
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2017 om 18:24
Zou kunnen, eerst komen de worteltjes, die zijn witjes die wortelen dan daarna komen de blaadjes.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2017 om 23:19
Ohhh, jij hebt waarschijnlijk zaadjes OP het zand gelegd. Daarna gaat dat ontkiemen en is het worteltje inderdaad het eerste dat naar buiten komt en de weg naar beneden zoekt. Daarna ontwikkelt zich de rest. 

Geduld is wel een schone zaak. Wink 
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2017 om 20:58
Tja... en dan vriest het weer en kom je erachter dat je weer vergeten bent een paar potjes naar binnen te sjouwen...
Schade lijkt nog enigszins mee te vallen....
Begin al mijn twijfels te krijgen aan ijsheiligen... houdt het weer zich ook aan die regel?
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2017 om 21:08
De ijsheiligen is t/m 14 mei. Nog even geduld
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 00:50
Ik heb een vraagske over snoeien.
Er staat :
een tekeningske van een snoeischaar daarachter III/10-15 cm. Snoeien in maart maar dan : 10 tot 15 cm eraf doen of 10 tot 15 cm laten staan?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 12:39
Ik hou erg van Romke van der Kaa, die zegt dat je qua snoeien moet doen wat je wilt. En ik zou je misschien iets beter kunnen helpen
als ik wist wat jouw lijdend voorwerp is.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 15:02
ben juist gaan kijken op het plaatje en het is Rosa Rumba, een trosroos.
vorig jaar had ik hem niet gesnoeid en was het ook geen trosroos meer. Eerder een éénroosstruik. Nu wist ik het niet goed en heb ik hem in maart gehalveerd. (meer als 15 eraf en meer als 15 laten staan).
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 15:23
Een beschrijving gevonden:

Rosa Rumba



Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 15:50
dankjewel Kamilla.

Trosrozen en grootbloemige rozen:

Na de bloei knippen we alleen de uitgebloeide bloemen eruit tot op het eerste 5 blad. In het voorjaar knippen we de struik sterk terug ( zie kopje algemeen). We knippen op 3 of 4 ogen (knoppen ). Dit komt overeen met terug knippen op ongeveer 10 tot 15 cm.

Dus 15 cm laten staan maak ik hier uit op. En ik veronderstel dat ze ook bedoelen het eersttegenkomendevijfblad onder de bloem. Of het eerste vijfblad aan de steel? Nee zal wel vanaf de bloem zijn, anders is hij al gesnoeid.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 19:44
Tot mijn schande weet ik niets van rozen snoeien. Vandaar dat ik blij ben dat ik jou met een linkje van dienst kon zijn. Ik ben meer van de kruiden en de groenten. Het enige dat ik in mijn tuin hoef te snoeien zijn mijn bessenboompjes. 

Vandaag heb ik 6 zelfgekweekte andijvieplantjes uitgepoot en boterboontjes gelegd (gezaaid) onder plastic zodat ze het een beetje warmer hebben. Een boterboon is een gele sperzieboon. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 20:17
Wat ze vaak zeggen van rozen is dat je de uitgebloeide bloemen dus afknipt (als je geen bottels wilt) tot aan het 1e vijfblad.
Ja dat is gerekend vanaf de bloem. Vaak krijg je daardoor nabloei. Rozen kun je zelfs met een klepelmaaier snoeien . . .
Sterk terugsnoeien kan, hoeft niet - wel af en toe kijken of er iets doods tussen zit en dat haal je weg. Dus wat jij hebt gedaan is goed.
Maar het mocht ook korter, maar ik zou zeggen goed - je hebt ten slotte een tuin en geen gemeenteplantsoen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2017 om 23:29
Vannacht viert de laatste IJsheilige zijn heilige dag (geboorte- of sterfdag?) Vanaf morgen mogen alle plantjes in de volle grond gepoot worden. Mijn tomatenplanten en courgette zijn al afgehard. 
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.605 seconden.
Lang Yarns