Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Kapsels

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 15:06
ik verfde het vroeger ook maar toen ze me vertelden dat ik grootmoeder ging worden, dacht ik dan moet ik er ook uitzien als een grootmoeder, zo eneke met zilver in het donkere haar (teken van wijsheid). Nu is het al meer een donker streepke in het grijze haar.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 15:17
Jullie verhalen doen mij goed!!! Ik heb al weken zitten dubben of ik hier überhaupt iets over zou durven schrijven, want ik begin mijn saaie kapsel als nijpend te ervaren. De suggestie van Bep om het ongevlochten met knipspeld op te steken, is zeker een handig advies dat al direct toepasbaar is. Dan ziet het er veel speelser uit dan met vlecht. Ik ga warempel nog met plezier experimenteren... Wink 

De Pippie Langkousvlechtjes zou ik inderdaad niet meer maken, ha-ha. Maar bij een middeleeuwse outfit of prehistorische jurk kan ik wel 2 lage losse vlechten achter op mijn rug dragen. Toen ze nog heel lang waren, bond ik die onderste kwastjes dan weer aan elkaar. Al met al wordt het mij wel duidelijk dat een kapsel cultuurgebonden is waar we misschien ook gemakkelijk een oordeel over vellen. Een Indiaanse vrouw op hoge leeftijd met 2 vlechten is interessant en bijzonder. Een Nederlandse vrouw op dezelfde manier gekapt is bij wijze van spreken "niet goed bij haar hoofd".  

Het "teken van wijsheid" vind ik een mooi argument, Bep! De "eeuwig-jong-en-strak-tendens" zal het uiteindelijk toch een keer moeten verliezen. 
    
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 20:22
Ik heb altijd meer moeite met wat Gordon zo mooi, van achter lyceum en van voren museum noemde.
Zoek iets dat bij jou past, je kunt er beter blij mee zijn dan dat het straks kort is en je elke avond huilend in slaap valt tot
het allemaal weer aangegroeid is. Want je zei al, dat je erg van je lange haar houdt.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 21:39
Eigenlijk kan je zeggen: doe dat waar je jezelf het prettigste bij voelt.
Hier boven ergens heb ik mijn mening gegeven over wat ik voor mezelf niet mooi vind, en tja.. van achteren lyceum en van voren museum vind ik ook niet geweldig (of lang los grijs haar) maar als iemand zich daar gewoon lekker en prettig bij voelt, wie ben ik dan om daar iets van te vinden?

Enne... dat losse ongevlochten haar lekker nonchalant met een knipspeld vind ik vaak erg leuk staan. Bij elke leeftijd.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 23:35
Lekker eigenwijs je gang gaan, is volgens mij helemaal niet leeftijdgebonden. LOL

De uitdrukking van achteren... en van voren... kende ik wel alleen wist ik niet wie 'm bedacht had. Maar denigrerend vind ik de zegswijze wel. In onze cultuur draait het om schoonheid die aan mode-normen moet voldoen. Vooraf bepaald door een ander wat absoluut moet of niet kan. Voor mijzelf zou ik het erg lelijk vinden als ik een kort kapsel zou hebben in de vorm van mijn schedel terwijl ik er daar veel van zie rondlopen. 

Ik las als tiener in een boek over Prairie-Indianen dat zij (ook de mannen) hun haar lang dragen uit verbondenheid met de Aarde. Op het moment dat zij de zweethut binnengaan door een vrij lage ingang, willen ze dat hun haar de grond raakt. Die verbinding en eerbied naar de Aarde sprak mij enorm aan. Eigenlijk laat een dergelijk dieper doel alle modegrillen ver achter zich. Voor mij betekent het lange haar een oorspronkelijkheid. 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 09:43
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:


Voor mij betekent het lange haar een oorspronkelijkheid. 

Als je dat zo voelt, waarom twijfel je dan over afknippen?
Er zijn zoveel manieren om lang haar een beetje in toom te houden.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 10:09
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

Als je dat zo voelt, waarom twijfel je dan over afknippen?

Ik twijfel niet over lang laten, hoogstens over de "handigste" lengte in centimeters. Ik zoek naar een meer passende en leuke manier van in toom te houden. Diadeems staan me leuk maar gaan pijn doen achter m'n oren, haarbanden staan leuk maar schuiven binnen 5 minuten van mijn hoofd af. Het haar is enorm slap, glad en de laatste jaren wat dunner geworden. Vandaar dat een goeie kapper mij tips en mogelijkheden zou kunnen aanreiken. 


Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 12:05
Ik snap m Kamilla.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 10:51
Misschien is het dan iets te lang, ik zei al nu mijn haar regelmatig geknipt wordt is het dikker (nog steeds geen bos, maar wel dikker).
Zelf zou ik het dan vaker knippen (hoeft niet kort) alleen maar vaker.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 14:05
Kort haar betekent : veel minder werk en je ziet er jaren jonger uit !

Vooral dit laatste argument overtuigde vele kennissen en collega's van me om de stap te zetten en allemaal - vooral de grootste twijfelaars - hebben er nog geen moment spijt van gehad. Nu, jaren later krijg ik nog bedankjes.

Jaren geleden had ik diverse collega's (30-40 jarigen) met lang haar.
Wat gebeurde er als onze 60 jarige collega - dame met pittig modern grijs kapsel en steeds prachtig gekleed - binnenkwam ? Alle mannen draaiden hun hoofd om en bewonderden onze oudste collega.
Gevolg : alle andere dames jaloers en ik vond het supergrappig.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 15:01
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Misschien is het dan iets te lang, ik zei al nu mijn haar regelmatig geknipt wordt is het dikker (nog steeds geen bos, maar wel dikker). Zelf zou ik het dan vaker knippen (hoeft niet kort) alleen maar vaker. 


Ik ga om te beginnen het een tikje inkorten. D.w.z. mijn man knipt er zo'n kleine 15 CM af. Dan hangt het nog steeds een eindje over mijn schouders en kan het wat mij betreft nog voor "lang" haar door. Het is dan nog steeds op te steken, los te laten hangen, in staarten & vlechten te doen... kortom, ik kan er alle kanten mee op. Wat jij zegt om het vaker te knippen, klopt denk ik wel. Het opsteken van deze kortere lengte maakt dat er vaker plukjes spontaan ontsnappen waardoor het er veel gezelliger en creatiever uitziet.

Allemaal reuze bedankt voor het meedenken. Het is nu een kwestie van uitproberen en vooral durven. Haar is net als onkruid; het groeit altijd weer aan. Tongue   
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2017 om 22:26
15 cm = een tikje inkorten??!!! Het mijne is amper 5 cm lang vanop de schedel
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns