Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Moestuin

 Reageer Reageer Pagina  <1234>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2017 om 12:35
wij noemen ze gewoon stinkerkes (twee keer met doffe e) en ik wist dat die iets tegenhielden maar niet meer wat.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2017 om 16:35
Originally posted by JMB JMB wrote:

    Groente uit eigen tuin smaakt altijd lekkerder vind ik (zal dat tussen de oren zitten?).

Ik denk dat de oren er weinig mee van doen hebben.
Eigen kweek... je weet wat je in de grond stopt en eroverheen giet, Weinig 'enge' chemische dingen, denk ik.
Maar hoofdmoot zal zijn dat het krakie vers is, niet dagen ergens in een koeling heeft gestaan en niet ergens nog heeft na moeten rijpen omdat het te vroeg is geoogst i.v.m. vervoer en niet dagen in een winkel heeft gelegen waar veel handen hebben gevoelt en betast.

Ik weet nog van héél vroeger toen er nog schooltuintjes waren dat de radijsjes zoooo lekker waren dat ze al op waren voor ik thuis was waar moeders er op zat te wachten met de sla waar ze dan bij zouden moeten.
De worteltjes, krom, klein, vreemd gevormd. maar ozo lekker.
De rabarber, heerlijk zuur en zoet tegelijk.

*heimwee naar toen*



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2017 om 18:57
Het volledig rijpen in je tuin is een garantie voor de smaak. Ik heb nog nooit een sperzieboon uit de winkel geproefd die zo vol smaakt als die van eigen oogst. Het kweken in een moestuin duurt ook langer dan in een bedrijf dat gericht is op snellere productie. Smaakontwikkeling heeft tijd nodig. Ik denk ook niet dat favoriete smaken "tussen de oren zitten", maar dat onze smaakpapillen geleerd hebben om mee te gaan met smaakverlies. Vandaar dat smaakmakers zo goed verkocht worden...  

Het "aller-engste" middeltje dat ik gebruik is een mengsel van water, groene zeep en spiritus als de tuinbonen en dahlia's zwarte luis hebben.  
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mei 2017 om 20:25
Ziet er mooi uit en zeker lekker. En sperzieboontjes uit de tuin zijn veeeel lekkerder dan uit de winkel.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 08:39
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Allereerst bedankt voor jullie complimenten! Ik ben er inderdaad best trots op... Eigenlijk gaat het tuinieren verder dan alleen de hobby van het verbouwen. De uitdrukking "zo boven, zo beneden" waarbij de tuin voor mij de aardse weerspiegeling is van een stukje geestelijk leven. Maar ik wil het hier niet te ingewikkeld gaan maken. LOL
Aha vandaar dat wij onze moestuin de rotonde noemen LOL
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 11:24
Rotonde... die ga ik onthouden! Wink Als je goed kijkt, is er om het middenbouwwerkje ook een pad dat daar rond omheen loopt. De betegelde buitenkant is vanwege de bouw wel rechthoekig maar heeft bewust afgeronde hoeken. Dan heb je natuurlijk de composthoop die weer een cyclus in stand houdt. Het drie-dimensionale is voor ieders eigen invulling. 

Vandaag ga ik slaplantjes uitpoten. Smile  
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 11:38
En omdat ik meer van woorden dan van tuinieren ben wilde ik opeens weten wat de oorsprong van het woord "moestuin" is. Intratuin schijnt een keer op FB een vraag te hebben neergezet en het juiste antwoord was dat moes komt van : groente en fruit tot moes maken, maar in brabant, en dat had ik moeten weten, komt moes van kool, dus kool planten, nou ja, geziet Kamilleke, ge houdt ook mij lekker bezig in mn woordentuintje ;-) in het etymologisch woordenboek hebben ze een hele moes van uitleg gemaakt dus logisch dat dat me te ver gaat om hier neer te planten of te poten...allemaal via de google hoor, nix van mezelvers ;-)
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 11:56
voor de zwarte luis gebruik ik tabak in water, dat een paar weken laten staan en dan erover sproeien. 'k Moet er wel bijvertellen dat het stinkt als de pest.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 14:07
Originally posted by bep bep wrote:

      'k Moet er wel bijvertellen dat het stinkt als de pest.

Het is dus de lucht.
Waar de luis voor vlucht.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 14:21
Da.s een mooi " tientje " Lao : 2x 5 regelig gedicht ;-)
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 14:47
Nooit geweten dat mijn tuintje jullie zou inspireren tot dichten en het zoeken van etymologische achtergronden. 

Het gebruik van tabak was me bekend. In streken waar veel sigarenfabrieken stonden, kon "tabakszand" gehaald worden. Dat is afvaltabak die op de grond terecht kwam en met alle rommel opgeveegd werd.

Zelf gebruik ik behalve eerder genoemd "sopje" vaak brandnetelgier... Dead... Dat stinkt gruwelijk en je moet oppassen dat je buren er geen overlast van hebben als de wind hun kant op gaat. Het is tevens een goeie bemesting. Je maakt het door brandnetels af te knippen, in een emmer te doen, vullen met water en minstens 4 dagen laten staan. 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 18:48
Voor Kamilla:



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 20:27
Heart

Ik ben helemaal sprakeloos!!! Dat is nog eens een vruchtbare spirituele wijsheid. Heel erg bedankt. Die spreuk ga ik bewaren.


Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mei 2017 om 21:31
Ik zag het op inet ergens, en vond het bij jou passen.
Approve
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2017 om 22:19

Update van mijn akkertje:




De aardappels zijn inmiddels gerooid en de rode kool is ook al deels opgegeten en deels ingevroren. De bonen aan de staken staan in bloei. 
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2017 om 22:33
Ooooooooooh wauw, zou willen dat ik hier ook de ruimte voor had. Geweldig om te zien
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 00:20
dat ziet er helemaal anders uit dan een paar weken terug
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 09:14
Wat een weelde aan groen ,prachtig
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 14:59
Wat is alles goed gegroeid, het ziet er leuk en goed uit.
Dat word smullen voor je, van alle soorten.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 16:10
Bedankt.

De eerste wintergroenten zoals winterandijvie en boerenkool zijn ook al uitgepoot.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns