Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Moestuin

 Reageer Reageer Pagina  <1234>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 16:37
Zo te zien heb je mais - gaat dat goed zo in een tuin ?
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 17:10
Schitterend. Wat ziet dat er netjes uit. Bij mij kan ik elk uur onkruid trekken en als ik klaar ben kan ik opnieuw beginnen (dus ik ben maar gestopt met onkruid plukken...)
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 18:57
Het onkruidcircuit is hier ook zonder einde hoor. Het staat nu in deze tijd zo vol met geplande gewassen dat er voor onkruid niet zoveel plaats is.

Vaak wordt beweerd dat onkruid de voedingsstoffen wegkapen die voor de groenten bedoeld zijn. Toch hebben onkruiden ook voordeel. Ten eerste houden ze de bodem bedekt zodat meststoffen minder snel wegspoelen. Ten tweede ontwikkelen planten die een beetje verdrukking moeten doorstaan vanwege onkruid, afweerstoffen (salvestrolen) die de gezondheid van de mens ook weer ten goede komen. Bij mij laat ik met mate de groenten en de onkruiden wedijveren. Brandnetels zijn hier trouwens een gewaardeerd gewas.


Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Zo te zien heb je mais - gaat dat goed zo in een tuin ?


Na jaren zonder maïs, is het dit jaar weer een experiment. Ik vermoed dat de bevruchting niet helemaal goed gegaan is omdat het maisgroepje te klein is. Vanmiddag heb ik een kolfje opgegeten dat niet helemaal goed ontwikkeld was. Afwachten dus.      
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 19:18
kamilla voor tuinieren kan ik bij jouw in de leer wat een mooi akkertje zoals jij het noemt
leuk maar ik las dat je bij een plant last van slakken men zei vroeger dan moest je schelpen malen en deze rond de plant strooien een soort kraagje daar komt geen slak graag overheen 
ik hoop dat je nog voor de plant nog vroeg genoeg ben topic erg laat gevonden 

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2017 om 19:35
Dat klopt van die gemalen schelpen. Hetzelfde heb ik ook wel eens gehoord over eierschalen. Slakken houden zich graag schuil onder vochtig gebladerte. Regelmatig vangen werkt ook al behoorlijk. Potjes bier ingraven is een andere mogelijkheid. Daar zijn ze dol op om vervolgens zuipend en zingend ten onder te gaan. Omdat ik de jonge zaailingen met fijnmazig gaas tegen vogels moet beschermen, hou ik de slakken daarmee ook buiten het groentebed.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 11:52
Mijn man wil altijd zonnebloemen, jaar na jaar gaat meer dan de helft verloren aan vraatzuchtige slakken, dit jaar heeft hij een
greep in het kippenhok gedaan en kif (houtsnippers) om de zaailingen gestrooid en waarachtig . . . ze komen er allemaal door !!!
Als ik zo'n dikke slak vind gooi ik hem in de mais van de buurman en waarschijnlijk kruipen ze dan weer terug, maar ik ben geen
voorstander van verzuip alles maar in het bier - en bij de buurman groeit ook het een en ander onder het mais, wie weet wel iets heel smakelijks . . .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 11:55
Mijn nichtje vroeg laatst wat die pluimen in het mais waren en toen dacht ik ook al - daar heb ik nooit "echt" over nagedacht. Die pluimen stuiven,
maar die kolf zit apart. Dus qua bestuiving zou het hier gaan - zo naast de productiemais van de buurman. Maar ik bedoel is het wel een
handige plant in de moestuin, mij lijkt het zo scherp en ruimte innemend. En in welk vak horen ze dan ?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 12:03
Mijn man gaat iedere avond met een zaklantaren de tuin door om de slakken op te rapen . Emmers vol ,van die kleine emmertjes dan .

Hij zegt dat hij ze ergens brengt waar de vogels ze op kunnen eten ,ik vraag maar niet waar dat is .

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 12:12
Het bevruchten van mais gaat het beste als ze in groepjes staan, heb ik ooit gehoord. Op een lange rij zou dat niet goed lukken. Vandaar dat ik mijn 12 planten in een groepje gezet heb. Het is geen onhandige plant in de tuin. Het blad is iets scherper dan van een preiplant als je dwars door het bed zou willen wandelen, dat is waar. Maar wat denk je van wijnbessen met hun gemene stekeltjes of brandnetels die ik als geneeskrachtig kruid ertussen heb staan? De mais is tussen de 2 en 3 meter hoog geworden.

Wat vruchtindeling betreft, staat de mais bij mij bij de wortels, bieten en uien. Simpel omdat die gewassen minder plaats innemen en daardoor in dat vak meer ruimte is. Ik laat alles keurig en strikt rouleren en het komt pas in het vijfde jaar terug op dezelfde plek.   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 15:13
Ik heb een gerucht gehoord, dat slakken niet van knoflook houden, dus als je dat rond gevoelige planten neerzet, zouden ze wegblijven. Verstuiven van knoflookolie schijnt ook te helpen en dat maakt dat de eitjes niet uitkomen.

Salie helpt niet, het bloeit wel heel mooi, maar het houdt geen slak tegen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 18:39
zouden de Fransen dat weten van die slakken dat die niet van knoflook houden? Hun escargots zitten vol met slakken in knoflook.
(grapje)
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 19:10
Gelukkig heb ik de laatste jaren geen overdaad aan slakken in mijn tuin. In een tuinierboek dat ik voor me heb liggen, staat behalve de eierschalen en schelpen ook nog kalk en houtas vermeld. Als weekdier is het erg moeilijk om je daarin voort te bewegen.

Knoflook tegen slakken ben ik nog niet eerder tegengekomen. Een leuke woordspeling van firma Ecostyle is "Escar-Go!" Dit zijn slakkenkorrels waar de slak zich met plezier te vol van (vr)eet en dan weggaat om een rustig plekje te zoeken. Zijn volle maag overleeft hij dan niet.

Het allerfijnste kuikengaas werkt bij mij het beste om zowel tegen vogelvraat als slakken te beschermen.    

Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2017 om 19:46
Ahh als ik dit zie dan vind ik het weer jammer dat ik geen tuin heb :) 

Super leuk en mooi!! 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2017 om 22:17

Toen deze worteltjes uit de grond kwamen, kon ik het niet laten er een plaatje van te schieten... Embarrassed


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2017 om 22:23

ge hebt er die klein geschapen zijn, die groot geschapen zijn en ook hebt ge er die altijd moeten overdrijven.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2017 om 08:10
Hahaha bep dat was ook het eerste dat bij mij in het hoofd zat bij het zien van de foto...
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2017 om 09:07
Wel een speciaal tuintje he ,je doet toch niets ilegaals he ,op bestelling protese .....grapje hoor Clap
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2017 om 13:27
Ha ha... nee hoor, niks speciaals. Hoogstens een vruchtbaarheidsdansje bij zonsopkomst. Grapje...

Doordat wortelzaad erg langzaam ontkiemt, gebeurt het wel eens dat het onkruid eromheen veel sneller groeit. Je kan dan met moeite de jonge wortelsprietjes nog herkennen. Om dat probleem voor te zijn, ontkiem ik het zaad binnenshuis gedurende een dag of vier. Als je ze ontkiemd zaait, komen ze binnen een week al uit de grond. Maar dat heeft dit soort vertakkingen tot gevolg.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2017 om 08:51
Het kan ook aan de grond liggen hoor dat de wortel niet lekker makkelijk recht naar beneden kan, want ik kiem nooit binnen en
ik heb ook weleens vreemde snuiters tussen de wortels of tussen de piepers
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2017 om 09:08
Klopt, vooral erg stugge klei veroorzaakt ook vertakkingen omdat die het recht groeien verhindert. Maar ik heb redelijk zachte grond laten opbrengen. Zo af en toe heb ik een gewone rechte wortel ertussen zitten. 80% komt hier als spannend object te voorschijn.   
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns