Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breiwerk uittrekken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breiwerk uittrekken
    Posted: 17 Juni 2017 om 22:38
Een oude trui uittrekken om er weer een nieuwe van te breien. Wie doet dat nog wel eens? 

Vandaag heb ik een trui uitgetrokken die ik 17 jaar geleden gebreid had. Beige met hier en daar een gekleurd spikkeltje, kabelpatroon erin gemaakt. Ik had 'm heel graag aan, maar het model was na al die jaren wel wat uitgezakt geworden. Bovendien waren de onderste randen aan de boorden weggesleten waardoor ik er nergens meer mee voor de dag kon komen. 

Ik heb de ervaring dat als ik een trui van nieuwe wol brei, dat die trui, vooral aan het voorpand en onderarmen, gaat pluizen. Dat "scheer" ik er zo af en toe af zodat het er weer netter uitziet. Bij wol die aan een tweede leven mag beginnen heb ik dat veel minder. Waarschijnlijk omdat die wol z'n overtollige pluis al kwijtgeraakt is. 

Als ik een schone (!) trui uittrek, wind ik de wol direct op een bolletje. Mijn moeder maakte er eerst strengen van. Die werden dan eerst gewassen om de krullen te laten verdwijnen. Daarna moest er een "wol-ophouder" (mijn vader of ik) aan te pas komen zodat zij er bolletjes van kon maken. Ik hou het simpeler en die krulletjes tijdens het breien storen mij absoluut niet. Meestal brei ik de uitgetrokken wol op iets dunnere pennen dan toen die nieuw was.    



       
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2017 om 23:21
Grappig Kamilla.
Ik heb bijna dezelfde werkwijze als jij.
Vroeger deed ik ook wel eerst strengen maken, wassen, drogen en dan pas bollen.
Maar daar ben ik al lang van afgestapt.
Soms geven die golfjes juist een leuk effect.



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2017 om 11:50
Mijn schoonmoeder zetten een koffie pot op ,liet het water koken en dan deed ze de draad er doorgaan ,boven er in en langs het teutje terug uit en oprollen dan ging het door de stoom en waren de krullen er uit ,maar bij mij storen ze ook niet hoor ,dan word het een ander motiefje
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2017 om 14:21
Ik trek ook uit. Om een stoel een streng maken, wassen, drogen, om de stoel en rollen maar.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2017 om 14:31
Hee, wat leuk. Ik ben dus niet de enige. Die krulletjes beïnvloeden het nieuwe breiwerk zelfs niet. 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2017 om 22:36
Ik doe dat niet want als ik een trui gedragen heb, dan is die ook echt gedragen en helemaal versleten zodat ze met spijt in het hart weggegooid moet worden
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2017 om 23:21
Tsjonge, Bep, dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen; een compleet versleten trui. Als de manchetten er inmiddels uitzien of de muizen eraan gezeten hebben, ziet mijn achterpand er nog ongeveer uit als nieuw. Dat van die spijt herken ik ook wel. Daarom is het uittrekken een verzachtende methode... EmbarrassedLOL
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juni 2017 om 08:11
Mijn zogenaamde tuintrui ziet eruit alsof er een kat aan heeft gehangen (wat ook waar is), overal lussen en kapotte draadjes. Die gaat mee tot hij spontaan van me af valt. En dan gaat hij naar de kledingcontainer, waar ook lompen in mogen, om als poetskatoen herboren te worden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juni 2017 om 15:44
Kan ik ook wel doen, wat vesten uithalen die ik niet draag omdat ze er niet zo mooi uitzien. Wie weet.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juni 2017 om 20:48
o maar mijn truien slijten het eerst op mijn rug van de sjakosj die ik over mijn hoofd op mijn rechterschouder rustend dwars over mijn lijf naar links op mijn heup langs de voorkant hang. En bij elke stap schuurt die zo'n beetje over het breisel over de hele rug en buik. Aan de mouwen heb ik dan haken door overal te blijven achter hangen (ben dan ook wel niet de voorzichtigste)
Back to Top
Angelie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 02 Juli 2016
Status: Offline
Points: 350
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Angelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2017 om 21:50
Ik kan me herinneren van vroeger , dat we de draad door de melkkoker lieten gaan .

Groetjes Saskia, Angelika's Treasures
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns