Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

naaigerelateerde vraag.

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: naaigerelateerde vraag.
    Posted: 31 Juli 2017 om 15:39
Ik heb 2 tshirten gekocht voor de kleinkinderen. Nu wil ik daar een stukske van af knippen en er een lap onder stikken zodat het een kleedje wordt. De lap die ik eronder wil aan vastmaken (rokgedeelte) is van katoen en rekt dus langs geen kanten. Nu was mijn gedacht als ik een elastiek neem die even lang is als de omtrek van de overgebleven tshirt. Ik rek die elastiek zover uit als mijn lap katoen en naai daar die lap katoen aan vast. Als ge dat loslaat hebt ge een rimpeliets dat voor rok kan doorgaan. En nu komt het : kan ik die elastiek dan gewoon vastnaaien aan die tshirt en rekt die dan nog mee zodat ze in hun kleedje geraken? Iemand een idee vooraleer ik begin te knippen?
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 15:46
De elastiek kan gewoon mee vast genaaid worden. Wat je ook kan proberen is om het katoenen gedeelte te rimpelen. Dit doe je door de stiksteek op de grootste stand te zetten. Dan gewoon bovenin de rok helemaal rond gaan. Daarna kan je dan 1 draad vast nemen en die aantrekken tot de rok de gewenste breedte heeft, wel even aan het einde van elke zijde de draad vastzetten. Dit doe je door de draad om de speld heen te draaien. Doe je dat niet dan trek je de hele draad er weer uit en kan je opnieuw beginnen. Dan zet je het rokje aan het shirt vast en kan je de rimpeldraad er volledig uittrekken. Hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd zo.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 15:57
Ja ik snap het maar als ik dat zo doe en ze wringen zich in het kleedje, breekt dat stiksel dan niet omdat katoen dus niet meegeeft?

En als ik dat eerst op die uitgerokken elastiek stik, mag dat uitrekken dan hoort ge normaal gezien geen krak omdat heel die lap stiksel heeft. Want als ik de elastiek in gewone toestand hou en stik daar een stukske katoen aan vast dan denk ik dat het stiksel gegarandeerd krakt en loskomt. Denk ik allemaal hé.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 16:02
Als je daar bang voor bent kan je misschien inderdaad beter elastiek erin naaien
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 16:08
Spannende klus. Het naaien van tricot is niet mijn favoriet, om eerlijk te zijn.

Nog een variant zou kunnen zijn dat je het katoenen rokdeel in de taille net zo wijd neemt als de onderzoom van het T-shirt. Dit aan elkaar naait en daarna precies op dat stiksel een elastiek gaat naaien. Dan blijft de hele taille rekbaar.

Probleem is vaak wel dat vastgenaaid elastiek iets uit-rekt tijdens het naaien. Proefondervindelijk moet ik 10 cm elastiek minder gebruiken dan mijn taille breed is.      
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 17:49
Of een (blinde) rits in de zijnaad maken?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 18:31
Oei Aranince, niet zo moeilijk. Gaat mijn eerste kledingstuk zijn dat ik ga maken. (en dan alleen nog maar het 'rokgedeelte') Heb nog nooit ergens een rits ingenaaid met de machine(wel met de hand) laat staan dat die nog blind moet zijn ook. Gegarandeerd dat ze niet meer open gaat dan.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 19:05
Ow haha! Maar een rits inzetten is helemaal niet moeilijk :) Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met naaien en ik heb al verschillende (blinde) ritsen ingezet.
Als je een blinde rits voetje voor je naaimachine hebt/koopt, is het echt eenvoudig. Het voetje doet vrijwel alles :). Zelfs makkelijker als een gewone rits vind ik.
Maar als je daar niet zeker over voelt, misschien beter niet. Zou zonde zijn om het op die manier te verpesten. En voor een eerste kledingstuk misschien ook niet aan te raden.

Je hebt op de naaimachine een elastische zigzagsteek, die kan je gebruiken voor elastiek. Super sterk, heb het al vaker gebruikt en breekt echt niet.


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 19:21
Ik laatste tijd veel met rekbaar stof gewerkt. Ooit ook aan een rekbaar bovenstuk een rokje aan gezet. Rekbaar stof altijd met een stretchnaald naaien. Ik denk dat ik het rokje zou rimpelen intrekken op de breedte van het shirt en dan aan elkaar naaien. De naad omhoog leggen in het shirt en dan met de tweelingnaald platstikken. (Tweelingnaald ook stretch) Ik werk mijn t shirts aan de hals zo af en eigenlijk is er nooit een naad geknapt. Ook geen zoom. Ik stik alle naden met een heel kleine zigzag. Dus steeklengte normaal en zigzag op  een half of een. Moet je even proberen.
Ik maak altijd 2 stiksels boven elkaar omdat ik de rimpels dan mooier vind. Ook verdeel ik mijn in te rimpelen stuk in 2 of meer stukken. Ligt eraan hoe veel stof je gebruikt. De draad kan door intrekken soms wel breken, hoef je niet alles opnieuw te doen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 21:58
lidwina dik probleem, een tweelingnaald ken ik, maar toch nog eens gegoegeld voor alle zekerheid. En toen zag ik dat ik ook 2 bobijntjes garen ergens moest kwijtraken en 2 spoelen. Op mijn machine heb ik maar zo 1 dingske om een bobijn te plaatsen en in dat spoelhuis is er ook maar plaats voor eneke. En als ik zo direct zie, heb ik ook geen gaten op de juiste plaats om de naalden door dat plaatje te krijgen.

En Aranince ik heb van die verschillende voetjes bij mijn naaimachine maar geloof me die dingen doen hun werk niet omdat ik dus tegenwring of te hard trek. Gewoon de stof begeleiden loopt gegarandeerd af op een slalomzoom, daarom dat ik de stof goed vasthoud achter de naald en voor de naald ook en een beetje met twee handen eraan trek.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 22:22
Zo ziet een tweelingnaald eruit Bep. Je ziet dat de bovenkant eruit ziet als een gewone naald. Je moet aan de bovenkant 2 draden in rijgen. Je hebt maar een spoel nodig aan de onderkant. Als je maar een plek hebt om een klos neer te zetten zou je garen op een spoel kunnen winden en dan de spoel eerst in de pin en dan de klos erop. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar het zou moeten kunnen.
http://multivroon.blogspot.nl/2012/06/tweelingnaald-tutorial.html Hier uitleg en foto's hoe je werk eruit komt te zien. Het schijnt ook mogelijk te zijn om een 2e garenpen aan te schaffen. Ik weet alleen niet of er jou machine een mogelijkheid is om die te plaatsen.
Ik had een foto erbij gezet van een tweelingnaald, maar die is verdwenen. In de link staat ze ook.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 22:43
dat spoeltje staat ook op zo'n houderke en ik heb er maar één (houderke). Zou ik dat dan kunnen zetten op dat pinneke waar ge uw spoel moet opzetten om draad op het spoel te winden? Dat staat bij mij in de buurt van dat houderke, zoals op die foto vlak voor dat klosje.
Of moet ik het dan echt op dat één houderke zetten, eerst spoeltje met draad voor de ene kant van de naald en daarop het bobijntje met de draad voor de tweede kant van de naald? Zouden die niet gaan vechten dan? Morgen mijn naaimachine eens goed onderzoeken.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 23:34
Welke naaimachine heb jij Bep. Zit jouw spoel niet onder de stikplaat in de machine?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2017 om 23:56
een eeeuuhm sjaans dat ik het ben gaan halen want ik wou zeggen een singer en het is begot een toyota
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2017 om 00:02


bij nadere inspectie zie ik bovenaan in het midden ongeveer een rondje met een klein gatje in en ik denk met wat gepruts dat er uit te halen is en dat daar dan zo'n houderke in kan nog.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2017 om 08:04
Heb jij je instructieboekje nog? Misschien staan dit soort technische gegevens op internet. Dat gaatje wat jij bedoelt zou ook gewoon voor onderhoud kunnen zijn als toegang voor de oliespuit.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2017 om 10:04
Bep als jij het rondje bedoelt met het gaatje erin tussen het hengsel ,zou het best kunnen dat je dat eruit kunt wippen .
Probeer dan of het pinnetje waar het pijltje bijstaat past in de opening . Die pinnetjes zijn los te koop . Ik denk dat die andere gaten smeergaten zijn . Vaak hebben die ook een beetje kleur van binnen .

Heeft je Toyota ook een nr dan is het ook op te zoeken op internet
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2017 om 13:14
Dit is de eerste keer (in 10 jaar tijd) dat ik de achterkant van de machine heb bekeken en wonder boven wonder staat er op de achterkant van de naaimachine een model nummerke. En er zat precies zo'n kloshouderke. Gegoegeld en gevonden. Ik heb sjaans het is een low maintenance machine, alleen dat spoelhuis efkes eruit nemen en met een blushborstel erdoor gaan, terug in elkaar steken, 1 druppelke olie ergens erin doen en laten draaien.

Dat ronde plaatje heb ik er met een dikke naald kunnen uitprutsen zonder dat het kapot is. Een gat waardat dat andere kloshoudertje niet in past en ondersteboven ook niet. En in dat gat schuinweg aan sweerszijden een vijs. Die heb ik maar laten zitten. Goed dat ik eerst die handleiding helemaal heb gelezen vooraleer dat dingske dat aan de achterkant zit er probeer uit te trekken met een tang, omdat ik dacht dat dat het tweede kloshouderke was.
.
Blijkt dat iets om de spanning voor een knoopsgat te maken te regelen.

In die handleiding kon je ook een zoekterm intikken maar een tweelingnaald kent hij niet.

Dus ga ik nu maar met een oude tshirt en een zakdoek proberen of ik ze aan elkaar krijg en er dan in de breedte aan trekken om te horen hoever het rekt eer ik een knapgeluid hoor.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2017 om 14:41
Bep

Kijk eens op Toyota home sewing

Een extra garenpen ziet er anders uit dan een standaard pen .

Als ik de RS serie aanklik geven ze o.a een voetje aan waarbij je een tweelingnaald moet gebruiken .
Ik heb de vraag gesteld of je op jouw nummerke een tweelingnaald kunt gebruiken zo ja waar je dan de extra klos moet plaatsen .

succes
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2017 om 16:12
Bep het kan .

Extra klosgat is het gat dat aan de bovenkant /voorkant van je machine zit .
Even links van de plek waar je handvat in de machine zit

Ik heb antwoord op mijn vraag gehad op de site van Toyota home sewing
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns