Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Venus van Willendorf

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 om 21:24
dankje Kamilla voor de uitleg van de howto. Nog 1 vraagske waarom moet het uitgehold worden, kan het niet in 1 solide blok blijven?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 om 22:59
Een massief beeld of ander voorwerp dat moet indrogen en in de oven verhit wordt, zal minstens scheuren gaan krijgen of zelfs uit elkaar barsten. Een uitgehold beeld zal gelijkmatiger drogen en ook in de oven stabiel blijven.

Dat scheuren en barsten heeft te maken met het vocht dat in de klei zit. De buitenkant droogt het eerste uit terwijl de binnenkant nog veel vocht heeft. Een gedroogde buitenkant krimpt ietsje. Als de binnenkant dan nog vochtig en niet gekrompen is, zal de droge buitenkant barsten. Het droogproces duurt gauw 3 tot 6 weken en moet heel langzaam gebeuren.

Wanneer het beeld inmiddels kurkdroog is, mag het gebakken worden. Vanaf ongeveer 300 graden komt er nog chemisch gebonden vocht vrij. Dit moet ook nog langzaam de kans krijgen eruit te trekken. Tegen de 600 graden zit het kristalpunt. Dan is het steen geworden. Als er dan nog vocht in zit, explodeert het! Tot die 600 graden moet de oven geleidelijk in minstens 6 uur tijd opgewarmd worden. Daarna mag je regelrecht door naar de uiteindelijke temperatuur (1040 tot 1060).

Snap je het nog een beetje, Bep?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 om 23:19
ja ik kan nog volgen. En als ge het solide beeld een paar maanden laat staan en regelmatig heel lichtjes de buitenkant besproeid, zou dan de binnenkant ook niet gedroogd zijn?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 om 23:31
In theorie zou dat misschien kunnen. Ik heb een beeldje onder plastic staan om het droogproces zo traag mogelijk te laten verlopen. Maar dan krijg je hetzelfde probleem in de oven nog een keer. Bij een dik massief beeld wordt de opwarmtijd daardoor misschien wel 24 uur. Dat chemisch gebonden vocht kan dan nog steeds voor problemen zorgen. Dat heb je bij zo'n grote dikte niet in de hand.

Ik heb 1 keer een explosie gehad rond de 650 graden toen ik een massieve plaat van ruim 4 CM dik en 25 bij 30 CM aan het bakken was. Hij lag plat op de bakplaat. Het vocht dat vrij kwam kon niet door de bakplaat heen en moest via de bovenkant van het werkstuk verdampen. Een enorme plof...    

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2017 om 23:53
oei, dat zal wel verschieten geweest zijn, plat op de grond gaan liggen en dan stillekes ernaartoe kruipen om te zien of het nog heel is of dat ge er een stenen puzzel van moet maken. Sjaans dat die oven niet mee de lucht ingaat dan.


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2017 om 09:46
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:



Mijn vader vindt het zo jammer dat ik dat IJslandse mos onder haar beentjes neergelegd heb. Want nu zie je de stalen pen niet die hij gemaakt heeft. Tsja...

Eigenlijk ben ik het met je vader eens. Mij lijkt zo'n stalen pen eronder wel stoer.
 


Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2017 om 21:04
Een stalen pin tussen de benen die daar het lijf ingaat... Ik had gezocht naar een zo onzichtbaar mogelijke manier om het beeld overeind te zetten. Aan de achterkant is ook nog vanalles te zien en staande kan je er omheen lopen.

Originally posted by bep bep wrote:

oei, dat zal wel verschieten geweest zijn, plat op de grond gaan liggen en dan stillekes ernaartoe kruipen om te zien of het nog heel is of dat ge er een stenen puzzel van moet maken. Sjaans dat die oven niet mee de lucht ingaat dan.


Zeker! Geschrokken, naar de oven toe kruipen, maar niet kijken wat er kapot is. Want de oven mag niet geopend worden wegens te groot temperatuurverschil. Afwachten tot het hele proces klaar is en de temperatuur gedaald is tot beneden de 100 graden. Dat duurt zo'n kleine 24 uur. Geduld moet geoefend worden.

Dat dikke platte werkstuk was overlangs gespleten. D.w.z. dat de afbeelding helemaal goed gebleven was en een dikte had van nog maar 1 CM. De rest van die plaat was compleet verbrijzeld. Ik heb met alabastine vulmiddel voor grote gaten de bedoelde dikte weer op kunnen bouwen. Mooi werkstuk geworden.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns