Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Nummers getallen ?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Nummers getallen ?
    Posted: 24 November 2017 om 11:10
Kijk ik brei en soms frummel ik wat met een haaknaald en er is iets - het is vast ergens te koekelen maar ik vraag het jullie - dat mij
met vraagtekens in de ogen achterlaat.
Die nummers op katoen, waar staan die precies voor - hoe werkt dat.
Want ik vond pas katoen met de nummers 70 en 80 en vroeg of Magtelt het wilde hebben of dat ze dan pijn in haar ogen kreeg - daar kreeg ik een
heel diplomatiek antwoord op.
En ik heb zelf een katoenen vest aan, dat zo langzamerhand uit elkaar begint te vallen en dat ik eigenlijk wel zou willen nabootsen
maar het is confectie - wel nummertje katoen zouden ze daar voor gebruikt hebben - want het voelt niet als een molensteen terwijl katoen vaak zwaar is.
 
Mijn hoofdvragen - wat betekenen die nummers op katoen (8 10 70 80 ???)
En welk nummer zou je gebruiken als je een vest zou willen breien
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2017 om 11:43
vroeger breiden we het meest met durable nr 8 ik denk pen 3 Dat was de dikte waar de 6 jarige mee begonnen nr 10 is een slag dunner en 12 is nog weer dunner ik denk dat je dan op 2 of misschien wel 1,5 zit .

Die hogere nrs zijn dat geen kleine bolletjes ?? Volgens mij haakten we daar kleedjes mee . Die nr 80 moet als ik me goed herinner nog kleiner van bolletje zijn ( heb er een gevonden en is i.d.d. een klein .

bolletje en daar haakten we kantjes om zakdoekjes van .

Voor een vest zou ik glanskatoen nr 8 of 10 nemen anders komt er geen eind aan . NEEM NOOIT ROOD WANT DAT GEEFT ZELFS AF AAN JE PENNEN
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2017 om 18:34
heb je niet een foto van dat bolletje?
ik heb er even geen beeld bij
maar ja jij hebt al zoveel gebreid en gehaakt
dus als jij het niet snapt zal ik het ook niets snappen denk ik dan maar
ik ben wel benieuwd
 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2017 om 18:45
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

vroeger breiden we het meest met durable nr 8 ik denk pen 3

Voor mij is nummer 8 ook de meest gebruikte. Maar ik brei deze katoen op pen 2½. Altijd kleine voorwerpen zoals bijvoorbeeld pannenlappen. Voor een vest lijkt het me eerlijk gezegd een eindeloos karwei. Omdat katoen niet meegeeft, vind ik het veel vermoeiender breien dan wol. Er zijn ook mengsels van een deel katoen en een deel iets dat wel soepel breit.

Onlangs heb ik een katoenen kruikenzak gebreid met 3 draden tegelijk: nummer 8, 10 en 12. Hiervoor heb ik pen 3 gebruikt. Behoorlijk stevig breiwerkje geworden maar dat is voor een kruikenzak juist goed (en brandveilig). Nummers 70 of 80 ken ik niet. 

     
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2017 om 18:53
Nummer 70 en 80 zijn hele kleine bolletjes - er staat uit mijn hoofd op voor crochet en borduren, echt heel dun.
Het vest dat ik draag is gebreid en ik zou het denk ik op de machine opzetten (dan komt er vast een eind aan LOL), 8 lijkt mij te dik.
Maar de draad is dus dunner naarmate het nummers hoger is - hmm wat zou daar de achterliggende gedachte van zijn ?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2017 om 18:57
Originally posted by niania niania wrote:

heb je niet een foto van dat bolletje?
ik heb er even geen beeld bij
maar ja jij hebt al zoveel gebreid en gehaakt
dus als jij het niet snapt zal ik het ook niets snappen denk ik dan maar
ik ben wel benieuwd
 
Kijk hier bij Renske in de winkel en dan vond ik van die gemeleerde, maar er staat ook bij haaknaald 0,75 LOL
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2017 om 19:01
Bolletje nr 80 zit om een kartonnetje.
omtrek 12 cm   hoogte   3 cm middellijn 3 cm .
heeft de dikte van handnaaigaren .

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2017 om 22:31
ik denk dat die nummertjes ook afhangen van het merk garen. Ik zou gewoon zien hoeveel van hetzelfde ik heb en de dikte ervan. En dan combineren met desnoods (de dunste) drie draden tegelijk. Ik denk ook dat die versleten confectievest met heel dunne katoen is gebreid/gehaakt omdat er dan meer meters opzitten en ge minder nodig hebt en dus minder zwaar wordt, zeker als ge een juistekes te grote naalddikte ervoor neemt zodat het ook nog soepel blijft.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 10:18
op bolletje nr 80 staan geen meters alleen 5 gram .

daar valt niet mee te breien of het zou kunstbreiwerk moeten zijn .
ik denk dat ik er mee gekantklost heb . ik was niet zo van de kantjes haken om een zakdoekje .
Er gaat een zakdoekje in de familie rond voor bruidstranen ,maar dat is denk ik wel 100 jaar oud .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 12:11
Wat ik zo mooi vind aan het vest dat ik nu heb is dat het helemaal in boordsteek is - op sommige stukken breder of weer smaller.
En raglan mouwen met van die mooie minderingen. Ik dacht als ik het juiste garen kan vinden, dan kan ik het patroon gewoon uittellen.
O en het is gestreept LOL bruin creme beige en groen - het lijkt vloeken, maar toch is dat niet zo.
@Mutti, je schrijft glanskatoen, maar ik heb gister bij Renske in de winkel gekeken en lang niet alles noemen ze glanskatoen en soms
staat het er bij dat het een mooie glans heeft, ik vind het heel ingewikkeld. Het vest glimt niet, maar als je heel dicht op de structuur kijkt zie je wel
degelijk dat de kleuren niet dof zijn. Zit er nog iets tussen glans en gewoon katoen in, is gemerceriseerd katoen niet glimmend genoeg ?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 12:22
Even opgezocht in het vakwoordenboek textiel. Er bestaat een lengtenummering en een gewichtsnummering. Bij de lengtenummering: het nummersysteem geeft aan hoeveel m garen 1 gram weegt. Er is ook een zgn titersysteem. Dat nummer geeft aan hoeveel gram 1000 m garen weegt. (Tex 10= 1000m weegt 10 gram. Hoe hoger het nummer hoe dikker het garen. 
Daarmee weten we nog niet veel meer volgens mij. Dus verder gezocht.
Ik haak op dit moment met no 10 en er staat bij dat er 280 m op 50 gram zitten. Het is katoen.
Ik heb nog een bolletje ander garen liggen en daar staat op Vissersgaren no 6 van Durable ( vermoedelijk een erfstuk van mijn moeder). Dit garen is duidelijk dunner dan de nummer 10, maar er staat niet op hoeveel meter het is.
Wat de soepelheid van een gekochte of gebreide trui betreft. Ik weet niet hoe ze het doen, maar in dezelfde dikte is een confectie trui soepeler dan een gebreide. Ik heb het vermoeden dat ze met meerdere draden dunner garen werken om tot dezelfde dikte te komen als wij gebruiken. En dat zou dan er aan kunnen liggen dat het garen dat we kopen al getwijnd is en losse draden zijn dat niet.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 13:40
Ik heb hier een knot van ongeveer 2o cm lang ik denk 12 . Ik zou er gordijntjes mee haken voor het app van mijn vader ,maar hij stierf voor ik begonnen was . Daar zit 400 yards = 366 meter op en weegt bijna 100gr ,het is van DMC en komt uit India .
Het is gemerceriseerd ( staat erop) Merceriseren is een behandeling die gewone katoen ondergaat om te gaan glanzen .Het krijgt dan een verfijndere uitstraling maar het schittert je niet toe

Vroeger had je regenjassen van Egyptisch gemerceriseerd katoen en daar lag ook zo.n glans over Dit in tegenstelling met een overall of een werkjas

Volgens mij is vissersgaren veel stugger om te voelen en strakker getwijnd . Ik heb ooit voor textielwaren kennis een boekje moeten maken dat begon met de katoenpluis en dan allemaal stukjes draad daar onder hoe ze eruit zagen na elke bewerking en de naam erbij .
Zal wel op de vliering liggen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 14:17
Ha Mutti, leuk. Ik heb ooit mijn textielbrevet gehaald. Ik heb een heel boek vol met lapjes en draadjes. en uitleg. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die garendikte altijd heel verwarrend heb gevonden.
Inderdaad is dat vissersgaren heel strak getwijnd. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 15:34
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Originally posted by niania niania wrote:

heb je niet een foto van dat bolletje?
ik heb er even geen beeld bij
maar ja jij hebt al zoveel gebreid en gehaakt
dus als jij het niet snapt zal ik het ook niets snappen denk ik dan maar
ik ben wel benieuwd
 
Kijk hier bij Renske in de winkel en dan vond ik van die gemeleerde, maar er staat ook bij haaknaald 0,75 LOL

ik heb zat van deze bolletjes liggen 
ik ga er eens naar kijken
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 16:13
Originally posted by niania niania wrote:

ik heb zat van deze bolletjes liggen 
ik ga er eens naar kijken
Ik hoef geen garen te hebben hoor, want bij mijn moeder komen emmers vol (#hoedan) vandaan. Maar ik ben gewoon een beetje
nieuwsgierig naar het hoe en wat - en op de doos heb je dan met Mutti en Lidwina een schat van kennis bij elkaar. Alhoewel ik dat stukje van
Lidwina nu nog eens over ga lezen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2017 om 16:20
@Lidwina - Bij de lengtenummering: het nummersysteem geeft aan hoeveel m garen 1 gram weegt, dan is het dus logisch dat een hoger nummer
dunner garen is - toch ? Bij Renske in de winkel zag ik de nummering trouwens amper meer terug wat de zoektocht alleen maar ingewikkelder maakt
Confectie wordt altijd op machines gebreid, dus een draad meer of minder boeit hen inderdaad niet gewoon een spoel extra.
Maar mijn vest is niet zo fijn gebreid dat ik bij voorbaat al "onmogelijk" dacht bij het idee het na te breien.
@Mutti qua glans zou gemerceriseerd katoen dus goed genoeg zijn, als ik wil glimmen doe ik mijn kerstbaltrui wel aan Wink
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2017 om 10:24
wat leerzaam. ik heb er geen verstand van, het enige wat ik weet dat mijn Vriendin altijd nr 50 gebruikt voor kleedjes en kastrandjes.
maar dat is haast niet meer te krijgen.
oant Sjen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2017 om 12:09
Originally posted by bloem bloem wrote:

wat leerzaam. ik heb er geen verstand van, het enige wat ik weet dat mijn Vriendin altijd nr 50 gebruikt voor kleedjes en kastrandjes.
maar dat is haast niet meer te krijgen.
Ik denk dat de nummers langzaam verdwijnen en in plaats daarvan krijg je fancy namen waar niemand meer wijs uit kan worden.
70 en 80 bestaan nog wel.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2017 om 12:39
Bloem ,

Bij Brouwer in Wilnis ( groothandel maar verkoopt ook aan particulieren ) verkopen ze nog DMC cordonette nr 50 div kleuren .
Ze hebben ook verkoopputen .
Je kunt een plaatje vinden waarop je duidelijk het garen kunt zien

Je zoekt je wezenloos op de website ,maar uiteindelijk kom je er wel
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns