Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Continentaal breien

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Continentaal breien
    Posted: 17 December 2017 om 16:30
Mag ik vragen wie van jullie allemaal op de continentale manier breit, en wat volgens jullie de voor- en nadelen daarvan zijn?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 December 2017 om 17:19
Ik brei continentaal en vind het heerlijk. Ben ongeveer 30 jaren geleden moeten stoppen met breien vanwege een geïrritreerde melkklier. Ongeveer 10 jaar geleden heb ik het haken weer opgepakt en kwam op een gegeven moment op de hobbydoos terecht waar continentaal breien ter sprake kwam. Ik noemde dat altijd Duits breien en had het ook wel geprobeerd, maar het lukte niet. Doordat ik toen ook tegelijkertijd met de rond breinaalden in aanraking kwam, viel alles op zijn plek. Ik brei alles continentaal en op rond breinaalden. Geen breipennen die in weg zitten. Breiwerk met veel steken gaan moeiteloos op een kabel. Ik brei nu een babydeken. Ze wordt 80 cm breed, gaat op een naald van 100 cm.
Een tip, laat je niet gek maken door filmpjes die proberen je te dwingen je naald en draad op een bepaalde manier vast te houden. Kijk ook naar Duitse filmpjes en ontdek dat ze daar dingen soms anders doen dan Amerikanen. Dus conclusie, doe wat voor jou het handigste is.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 December 2017 om 17:38
Dank voor je reactie, Lidwina. Ik gebruik zelf ook graag rondbreinaalden, voornamelijk omdat je dan geen naden krijgt. Ik heb al heel wat filmpjes bekeken over continentaal breien, en nu zie ik net op een Duits filmpje meteen al dat zij de draad weer anders vasthouden. Ik denk dat ik nog maar even ga oefenen met wat proeflapjes om te zien wat het beste bevalt🤔.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 December 2017 om 21:14
Ik denk dat continentaal breien alleen maar voordelen kent; fysiek minder belastend en minder overtollige bewegingen. De reden waarom ik nog steeds "Engels" brei, is vanwege gewenning en het feit dat ik nergens last van heb waardoor er geen noodzaak is om te wisselen. Als ik nu nog moest leren breien en tussen beide methodes kon kiezen, zou ik voor continentaal gaan.      
Back to Top
Annita View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2011
Locatie: Katwijk aan Zee
Status: Offline
Points: 772
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annita Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 December 2017 om 22:40
Ik doe zelfs sokken breien op een klein rondbreinaaldje van 20 cm. Dit gaat als een speer en ik ben niet in gevecht met die 4 ellendige stokken


Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 08:54
He dat is leuk dan zit je niet te knoeien met die vier naalden👍
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 09:55
Ik brei al jaaaaaaren Duits.
En vind het prettig, met gewone naalden of met rondbrei.

Er is wel een ding: bij heen en weer breien komen bij een rechtse pen de steken de andere kant op te staan dan bij een averechtse pen.
Daar moet je soms bij steken samenbreien rekening mee houden.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 10:00
Men zegt dat continentaal minder belastend is, wat ook zo kan zijn, maar ik vind het heel vreemd. Heb het zelf geprobeerd maar blijf ermee stoeien. Wel gebruik ik een rondbreinaald om mijn armen en schouders te ontlasten.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 10:10
Het heeft me wel een poos oefenen gekost om het mezelf aan te leren.
Maar nu wil ik niet anders meer.
En ook vind ik dat het sneller gaat dan Engels breien.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 10:16
ik ga ook continentaal leren breien, op mijn rondbrei naalden
oant Sjen
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 10:21
Het lijkt heel erg op haken, alleen heb je dan een naald in plaats van je linker vinger en maak je alleen het begin van de vaste...Wink
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 11:00
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik brei LOL 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 11:09
Lelie
je weet hoe je breit als je kijkt in welke hand je de draad houdt.
Rechts = Engels
Links = Duits (continentaals)
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 12:02
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

Ik brei al jaaaaaaren Duits.
En vind het prettig, met gewone naalden of met rondbrei.

Er is wel een ding: bij heen en weer breien komen bij een rechtse pen de steken de andere kant op te staan dan bij een averechtse pen.
Daar moet je soms bij steken samenbreien rekening mee houden.



Bij mij staan de steken in de goede richting, ook bij averecht breien. Dat ligt er aan hoe je de draad om de naald doet. Zoals jij het doet Lao-tse noemt men meen ik combinatie breien. In het oosten van Europa schijnt men zoiets te doen. Ik heb er ooit iets over gelezen. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 19:17
Nu ik hele enden recht brei (de gekke twijfeltrui) brei ik continentaal, wel twijfel ik (hoort bij de trui) of ik wel strak genoeg of evenwichtig
regelmatig genoeg brei. Averechts breien continentaal heb ik nog niet onder de knie of duim Confused
Dus Lida als je nog tips hebt of goede filmpjes (Duits of Engels maakt me nix uit) hou ik me aanbevolen. Ik vond die filmpjes
van jou over verkorte toeren laatst ook zo goed Thumbs Up heb ik nu heel veel profijt van Big smile
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 20:02
https://www.youtube.com/watch?v=XuRLFl36tDY
Ik doe de draad om mijn vingers op de Amerikaanse manier. De rechtse steken brei ik op de Duitse manier, dus vlak over de vinger zoals bij haken. Averecht doe ik zoals de Amerikanen. Mijn kleindochter heb ik beide voorgedaan en zij doet het op de Duitse manier. Ik kan het ook wel, maar voordat ik filmpjes zag had ik dit jaren geleden, voordat er internet bestond, eens uitgevogeld. Alleen luket het mij niet om mooi regelmatig te breien. Nu met de rondbrei naalden lukt het prima. Wat handiger is? Ik weet het niet. Uitvinden wat voor jou de beste manier is. Ik heb het idee dat het ook te maken heeft met de vorm en behendigheid van je handen op het moment dat je het gaat leren.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 21:10
Oh jé ...ik val door de mand.... ik heb het 'Duits'  breien mezelf aangeleerd, heb geen idéé hoe ik de draad vast hoor te houden. Ermm

Maar wat maakt het uit...voor mij werkt het zoals ik het doe. Big smile
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 December 2017 om 21:21
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

Maar wat maakt het uit...voor mij werkt het zoals ik het doe. Big smile



Zolang het eindresultaat maar internationaal is... en lekker warm.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2017 om 09:41
Dan brei ik Engels haha
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 December 2017 om 09:51
Originally posted by Lelie Lelie wrote:

Dan brei ik Engels haha
Dat doe ik ook meestal, mijn nichtje wil dat dan ook terwijl zij links is en continentaal breien is voor linkshandigen veel eenvoudiger Confused
Maar continentaal breien heeft zijn voordelen en ik wil toch eens proberen dat te leren. Want ook mijn manier van Engels is helemaal eigen
omdat ik zo graag wilde breien en mijn moeder druk was.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns