Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Verkeerde kabelkruising

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Verkeerde kabelkruising
    Posted: 05 Januari 2018 om 08:57
Poppelepee, ik heb net ontdekt dat ik een naald of 5 geleden twee kabels verkeerd heb gekruisd: ik heb ze onderdoor gekruisd i.p.v. eroverheen. (Ik brei het vest CELTICA Drops-143.) Er staan ongeveer 225 steken op de rondbreinaald, en het patroon zit vól kabels (érg mooi!), dus ik zie er nogal tegenop om de boel uit te halen tot aan de fouten - de kans dat ik een steek laat vallen lijkt me erg groot, en dan ben ik misschien nog verder van huis😧.
Oplossingen, tips, opmerkingen enz. zijn dus van ♥️e welkom!!!!!!!!!!!!!!!!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2018 om 09:01
Ik vrees dat uithalen tot de fouten de enige optie is. Unhappy

Je kan proberen om in de toer net onder de fouten een draad van een afstekende kleur door elke steek ( en echt élke steek) te rijgen zodat het gevaar van steken laten vallen kleiner is als je tot die draad je werk uithaalt.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2018 om 09:04
Op een dunne naald de steken opnemen onder de verkeerde kabel. Dan voorzichtig gaan uithalen. Had ik jou niet de tip gegeven van een "lifeline"? Om de zoveel naalden een dun draadje aan een naald door de steken op de pen trekken. Dan haal je bij een fout in ieder geval tot die lifeline uit en niet verder. Je kunt ook terugbreien, dat kost iets meer tijd, maar dan houd je alle steken op de naalden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2018 om 16:43
Er staan op de jijtube wat verschillende filmpjes over het herstellen van fouten in kabels, ik heb ze zelf niet bekeken maar het kan de moeite
waard zijn - zeker met zo veel steken (en kabels) op de naalden. Zoek op fixing cable knitting
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14041
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2018 om 20:04
Ik heb ooit na dat een vest klaar was ontdekt dat ik verkeerd gekabeld had. Ik heb bij de kabel die naar beneden moest een draadje doorgeknipt. Alles eronder gestopt en weer aan elkaar gemaasd. Je moet dan over een paar steken aan beide kanten van het door geknipte draadje heen mazen. Is helemaal goed gekomen. Mijn schoondochter draagt het vest al jaren. Gaat echt niet los. Het weer aan elkaar gemaasde gedeelte komt onder de kabel te zitten. Als je niet kunt mazen zou ik je inderdaad aanraden uit te halen. Natuurlijk het zijn veel steken, maar mijn manier vergt ook heel wat tijd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12040
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2018 om 00:31
als het maar 5 naalden zijn, zou ik die gewoon terug afsteken tot daar, gaat volgens mij evenvlug, als het niet vlugger is dan proberen die 2 alleen op te lossen. En ge gaat het niet zien dan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2018 om 09:03
Ik weet het niet, maar zou het mogelijk zijn om alleen de gekabelde steken uit te halen tot waar het fout ging en die met een haaknaald terug te krijgen? Dat lukt met gewoon tricotbreiwerk wel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14041
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2018 om 09:53
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik weet het niet, maar zou het mogelijk zijn om alleen de gekabelde steken uit te halen tot waar het fout ging en die met een haaknaald terug te krijgen? Dat lukt met gewoon tricotbreiwerk wel.
Dat is natuurlijk een optie, en het zijn maar 5 naalden. Zou kunnen lukken. Mijn vest was destijds al helemaal klaar, is natuurlijk wel heel wat anders. Overigens bij mij zie je er niets van.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2018 om 10:12
Verder gaan zonder de fout te herstellen, zou voor mij geen optie zijn. Terugsteken is de veiligste manier. De kabelsteken uittrekken om ze opnieuw met hulpnaalden vanuit de diepte weer op te bouwen, lijkt me niet onmogelijk. Daar zou ik eerst een proeflapje voor maken. Toch merk ik altijd wel dat opnieuw opgehaalde steken net een beetje losser of onregelmatiger komen te zitten.

Deze discussie en een eventueel proeflapje hebben al veel meer tijd gekost dan het terugsteken van een aantal toeren. Maar het terug moeten steken voelt zo chagrijnig, he?
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2018 om 10:42
Dank voor het meedenken allemaal 👍. Het blijkt maar weer eens dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden - en gelukkig maar😅! Ik was al begonnen met terugbreien, maar dat vind ik écht geen doen met al die kabels en minderingen enz. Op YouTube een duidelijk filmpje gevonden over het uithalen van een gedeelte van de steken tot waar de fout zit, en die dan weer opnieuw gaan breien... maar mijn foutjes liggen zoveel naalden terug dat ik bang ben dat het er niet mooier op wordt als ik deze methode gebruik (en het is ook een heel gefriemel hoor😬). De doorknipmethode van Lidwina is ook op internet terug te vinden, maar dat vind ik zelf te eng😱. Maar ik heb nu eindelijk wel de knoop doorgehakt: ik ga gewoon over de foute steken heen naaien, en zo een ‘valse’ kabel maken. Dat had ik meteen toen ik de fout had ontdekt al even snel geprobeerd en dat zag er op zich prima uit, maar het voelde toch een beetje als valsspelen😌, daarom wilde ik graag weten wat voor mogelijkheden er nog meer waren. Maar ik heb me er nu bij neergelegd: zo ga ik het doen... en vanaf nu nóg beter opletten tijdens het breien😆! Dank allemaal en een fijn weekend!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2018 om 11:54
Ik vind dit niet zonde van de tijd. We hebben kunnen denken over een dergelijk probleem en er kwamen verschillende oplossingen. Ik vind een probleem altijd interessanter dan het ophijsen van een patroon uit het jaar nul.

Wat je met zoiets hebt, is dat het je niet snel een tweede keer gebeurt. Ik had ooit voor de ronde pas van een babytruitje alle steken op één naald gezet en toen ik afkantte, kwam ik op het idee, dat een baby aan twee kanten een armpje heeft en niet naast elkaar. Eigenlijk had ik het moeten inlijsten, in plaats van de pas uithalen en overdoen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2018 om 13:12
Gewéldig Magtelt😂! Ik denk altijd dat ik de enige ben die dat soort dingen doet... Eind jaren zeventig, toen ik nog maar net met breien begonnen was, was ik met de mouwen van een trui bezig en moest ik gaan meerderen. Wat denk je dat ik gedaan heb...??? Op die ene naald alles in één keer gemeerderd😳! Helaas waren mouwen met XXL-spierballen niet in de mode😂, dus uitgehaald en opnieuw begonnen. Ik wist nu wel voorgoed wat er bedoeld werd met meerderen - van je fouten leer je soms het meest!
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2018 om 11:56
Zeker overdoen, als je het laat zitten dan blijf je je eraan ergeren.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2018 om 18:06
Tjongejonge, hoe ís het mogelijk... had ik me toch wéér een breifout gemaakt in een kabel😳! Niet verkeerd gekruisd dit keer, maar averechte steken ipv rechte gebreid. Dit keer heb ik de boel niet gecamoufleerd met ‘nepsteken’, maar het gedeelte uitgehaald waar de fout in zat, en dat gedeelte opnieuw gebreid. Ik vond het van tevoren erg spannend om te doen, maar het is me enorm meegevallen! Weer wat geleerd dus😏. Ik heb verschillende video’s bekeken, en deze vond ik zelf erg handig: https://www.youtube.com/watch?v=2JEAlGgxmd4
Voor wie ook wel eens in de fout gaat met een kabel😅
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12040
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2018 om 20:16
Die had ik ook gezien, maar ik vind het spijtig dat ze stopt nadat het gefixt is. Ik zou graag de volgende naald zien die gebreid is, want er zitten 2 knoerten van steken op na het fixen en ik denk dat ge dat dus blijft zien.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2018 om 09:56
Ik ben met kabels bezig en maak ook wel eens een fout. Als het kan dan werk ik alleen boven die foute steken terug en weer omhoog. En anders maar hele toeren.

O heb t filmpje gekeken, zo doe ik het dus ook ongeveer. Alleen frummel ik gewoon met de naalden die ik al gebruik, dus waar aan beide kanten het werk ook al zit.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23630
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2018 om 12:24
Zou je aan de achterkant van het werk bij de foutgegane kabel grote steken naar achter kunnen trekken en vastzetten, desnoods met naaigaren? Of gaten dichtmazen?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2018 om 17:10
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:


Ik vrees dat uithalen tot de fouten de enige optie is. Unhappy

Je kan proberen om in de toer net onder de fouten een draad van een afstekende kleur door elke steek ( en echt élke steek) te rijgen zodat het gevaar van steken laten vallen kleiner is als je tot die draad je werk uithaalt.





Ik ben het hiermee eens; er zit niets anders op ben ik ook bang voor!
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2018 om 17:18
Bij mij ziet het er goed uit, je ziet er niets van dat ik het foute deel uitgehaald en opnieuw gebreid heb. Ik denk ook dat het afhankelijk is van het gebruikte materiaal; de ene soort wol zal wat meer uitrekken dan de andere.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.281 seconden.
Lang Yarns