Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

raglan

 Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 10:43
Nee hoor .
Ik herken hier veel in .

Als ik het nu goed begrijp heb je al Texelse wol van je zoon .
Daar zijn vast wel patronen bij te vinden .
Brei niet te los ,want die patronen van tegenwoordig worden op veel dikkere pennen gebreid dan vroeger ,en juist dat vastere geeft meer warmte .
Maar de een breit losser/vaster dan de ander . Maak in ieder geval een proeflapje .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 10:19
Gisteren bezoek gehad van mijn zoon. Hij heeft mij eens goed vastgepakt en hij zei:
"moederke, je doet veel te veel moeite, ik vind zo'n trui wel leuk maar die Texelse wol heb ik gekocht om een werktrui mee te breien, zo'n gewone lompe trui, recht toe recht aan, gewoon om warm te hebben op site, niet om mee rond te lopen".
Dus dames, ga ik nu op zoek naar een patroon van een doodsimpele trui, met rechte mouwinzet. Ik moet wel rekening houden met mijn woldikte, die is voor pennen 4-5 maar dat vind ik wat strak, dus ik zou 5,5 gebruiken.
Ik zal mijn oproep voor een patroon nog eens op de juiste plaats in het Forum ook zetten.
Als ik die "gewone" af heb, als dat lukt, dan brei ik er een mat raglan want ik wil dat echt wel eens doen.
Jullie zullen mij wel gek verklaren..... Embarrassed  

Back to Top
engelinde View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 26 September 2016
Locatie: Limburg
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer engelinde Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 09:31
Hier kun je vinden wat je zoekt en met filmpjes erbij
hoe een raglan te breien stap voor stap.

https://www.google.nl/search?q=raglan+mouw+breien&oq=raglan&aqs=chrome.4.69i57j69i60j0l4.13938j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2018 om 08:50
Ik ben 1.56, ik vind iedereen boven de 1.60 lang.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 18:28
Big smile
en ik vind mijn zoon al een lange met 1,86.....
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 17:19
Hij heeft gelijk, een col zit meestal te strak en daar word je misselijk van of je hebt geen trek in eten.

Er was een oud vissertruienboek, dat nu nog alleen bij antikwarische boekzaken te vinden is. Stella Ruhe werkte bij een uitgever, die dat opnieuw wilde uitgeven, maar dan herzien. Zo kwam Stella er op om het boek te herschrijven. IK heb de drie van haar en het oude ergens in een kast staan. Om te hebben, niet om uit te breien. Mijn man vindt de Vlaardingse trui erg mooi, maar hij is 1.92 m. Ik brei liever voor poppen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 14:59
Hij wil een rolboordje omdat hij een halsboord slecht kan verdragen, dat werkt op zijn zenuwen, dus hoe korter de boord hoe beter. Ik geef toe, het is een rare kerel hoor.
Ik heb gezocht naar rolboordje en rolbiesje maar nergens een duidelijke uitleg, dus Mutti nogmaals bedankt.
Ik denk trouwens dat het patroon van die trui niet echt goed is. In hetzelfde boekje staat een trui die volgens mee beter zou passen, het nummer 6, in boordsteek 3/1, hij ziet er steviger uit. 
De raglan zal ik vertalen aan de hand van jouw uitleg dus dat is ok.
Die trui dat zal mijn vuurdoop worden, ik zweer het. En terwijl ik brei denk ik steeds aan schaapjes want de wol ruikt er zo fel naar Wink 




  
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 13:54
Zijn misschien nog wel gezonder ook
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 13:50
Big smile
Ik zie hem al bezig!
Pas op, hij kookt ook, Ijzertijdstoofpotjes  Wink

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 11:23
Ik heb een trui gevonden met aan de hals een rolboord .
Na die av pen moet je i.d.d weer een av breien en dan gaat het rollen .

Maar wat ik me nu afvraag waarom wil hij dat ? Of bedoelt hij soms een boord die gewoon tricot is en dan dubbel .
Ik heb eens naar dat halsboordje gekeken ,maar het lijkt me zo kwetsbaar ,en er gaat ook nog troep inzitten lijkt mij .
sorry voor mijn bemoeizucht hoor .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:41
Je kan een proeflapje maken.
Dat meten, dan vervilten en kijken hoeveel de krimp in procenten is.  Question

Dan kan je de maten en steken aanpassen.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:24
Stella heeft inmiddels 2 delen plus een kinderuitgave
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:21
Zoek eens even op visserstrui Gerben uit Moddergat .
Daar kun je de boekjes van Machtelt zien ,maar je kunt ook een los patroon kopen .
Ik dacht dat ik nog een boekje van visserstruien had ,maar ik kan het zo gauw niet vinden op de plank .
De truien worden gemaakt van waddenwol van scheepjes , die brei je op pen 3 /3,5 en die kun je daar ook bestellen evenals het patroon voor een muts .

Anders moet je ook even kijken op Shetlandtruien ,als je ooit die kant opgaat kom je er niet onderuit zo,n handgebreide trui mee terug te nemen ,maar dat terzijde .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 09:15
Ik heb het boek ondertussen gevonden op Internet, visserstruien van Stella Ruhe. Misschien kan ik het in de bibliotheek wel vinden.

Thumbs Up



Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 08:58
De boeken zijn geschreven door Stella Ruhe. Ze zijn misschien wel in een bibliotheek te vinden. Maar volgens mij zijn de truienpatronen aangepast aan de moderne garens. Er staat nergens hoeveel groter je een trui moet breien om hem te vervilten. Je zou dat wel met een proeflapje kunnen uitvinden.

Er is ook een boek alleen over Zeeuwse visserstruien. Van een andere schrijver.

Het is best wel stoer als een man zijn eigen trui breit. Vertel hem dat maar.

Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 08:47
Wel Magtelt, eigenlijk is het dat wat hij wil, zo'n visserstrui trui die warm is en aansluit en waterdicht  maar ik zie dat niet zitten om dat te breien, daar kan ik echt geen patroon van vinden.
Vervilten heeft mijn zoon onder de knie want hij maakt deel uit van een re-enactmentgroep die aan experimentele archeologie doet en hij heeft dat geleerd. Ze maken zo hun eigen sokken van vervilt haar. 
Die trui wil hij om mee op terrein te staan want hij staat de ganse dag in alle weersomstandigheden en zelfs de modernste truien bieden geen weerstand.
Staat er in dat boek toevallig niet zo'n patroon? Of kan ik dat op Internet vinden? Ik ben nog niet begonnen aan de trui, dus ik kan nog alle kanten uit.

Ik heb al zo veel bijgeleerd sinds ik lid ben van dit Forum, amai Thumbs Up
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2018 om 11:22
Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt zeker weet dus wordt het uitproberen .
Volgens mij is het 1 pen av en dan weer av en verder tricot aan de goede kant verder breien als het goed is gaat hij rollen en krijg je een stukje av aan de goede kant omhoog rollen ,als het niet goed is moet je na die av pen een rechte pen breien ,maar dan komt het tricot gedeelte naar je toe en dat is dan de verkeerde kant van je werk .
even uitproberen dus .
Er zijn wel babymutsjes die zo,n rolboordje hebben ,maar ik denk dat je het net zo goed even kunt proberen als naar zo,n patroon zoeken

succes

succes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2018 om 09:28
Misschien is het handiger om het rolboordje apart te breien en daarna voorzichtig aan te naaien. Ik neem aan dat de naad dan onder het rolletje valt, dus die is niet te zien. Steken breiend opnemen wordt bij mij niet mooi en dat zou zonde van het werk zijn. Je kunt dan ook meteen zien hoe het moet met dat averecht en recht gedoe.

Ik heb boeken over Nederlandse visserstruien. Die werden ook van wol gebreid, veel te groot en daarna vervilt. Ze pasten dan precies, waren bijna waterdicht en lekker warm. Er is zelfs een verhaal van een jongen die een oor miste, omdat zijn moeder hem de trui wat wild aantrok. Zo strak was de boord. Ik neem aan dat de vissers de goed passende trui droegen, tot hij in losse draadjes van hen af viel. Waarna moeder de vrouw de pennen weer opnam.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 18:04
Het lukt je toch Kamilla, mij lukt het niet, omdat ik meestal het patroon niet kan lezen.
Ik weet dat ik het moet uitschrijven zodat al die vervelende afkortingen weg zijn maar dan nog, die raglan snapte ik aanvankelijk echt niet.
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 17:52
Ik kan niet genoeg bedanken want eindelijk zie ik het zitten om de trui te breien.
Ik geef wat uitleg. Mijn zoon is archeoloog, hij is dus de ganse dag buiten aan het werk, kou, regen, weer en wind. Hij heeft mij gevraagd om een 100% wollen trui te breien. De wol die ik daarvoor heb is wol van Texelse schapen, boetebruin, heel erg mooi.
Vermits ik een breister ben die meer moet uittrekken dan breien, zag ik dat helemaal niet zitten. Ik wil de trui breien volgens het patroon van Phildar (foto van Bep). Ik heb een proeflapje gemaakt om de dikte van de naalden te bepalen en dat is al ok.
Nu zegt die kadet tegen mij dat hij geen 1/1 boord wil, maar een rolboordje, en zo begint de miserie.
Die raglan zal ik aan kunnen, dankzij de uitleg. De rest van de trui hmmmmmmm Ermm en de hals?????
zo ver ben ik gelukkig nog niet.
Voor het rolboordje lees ik op Internet, dat ik 1 naald averechts op de goede kant moet breien en dan 6 naalden tricot. Snap ik, maar brei ik dan 1 naald averechts, dan terug 1 naald averechts en dan gewoon verder R en A? Want anders zit ik met mijn rechtse naalden op de verkeerde kant.
Ik zal jullie nog zoooooo veeeeeel nodig hebben maar ik wil de trui echt breien, dus ik geef zeker niet op! Die trui komt inderdaad af! Moet gewoon!
Wink


Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns