Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

raglan

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: raglan
    Posted: 31 Januari 2018 om 13:51
Hallo en help.....

Heb mij net aangemeld als nieuwke en prutserke.....

Ik wil een trui breien voor mijn zoon, uit het boekje Phildar herfst/winter nr.677-2017/18, nr4 op blz8.
Daar staat voor de raglan:
d) *1x1 dubb.mind. en 2x1 eenvoudige mind*
8 keer herhalen in totaal om de 2nld

Dat is dus, denk ik, in elke rechtse naald.
dus in het begin doe ik die 1x1 dubb.mindering, dan brei ik bijna de naald uit en dan doe ik die 2x1 eenvoudige mindering. Maar 2x1 hoe doe ik dat? Is dat dan ook op het einde van diezelfde naald?

Kan iemand dat voor mij eens uitschrijven aub? Ik zou het dan eerst eens proberen met een proeflapje.

Alvast bedankt!
Martine


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 14:16
staat er niet bij dat het aan 's weerszijden moet gebeuren? Dus aan de 2 kanten van de trui, (voor elk armsgat)?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 14:22

deze trui?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 14:36
Hoeveel steken heb je op je pen staan en hoeveel moet je er overhouden als je klaar bent met minderen . ?

Je kunt beter aan het begin van je teruggaande pen minderen dan aan het eind .
Ik lees het als volgt .
Je begint met een dubbele mindering ,dat is volgens mij 1 steek breien 1 afh 2 samenbreien afgehaalde over de gebreide heenhalen .Dan ben je 2 steken wijt .Een van het samenbreien en een van die overhaling Pen uitbreien en aan het BEGIN van je teruggaande pen hetzelfde maar dan waarschijnlijk av of je moet ribbels breien
In je volgende heengaande pen 1 recht ,of er moet staan dat je na 2 recht moet minderen , 1 afh 1 breien afgehaalde over de gebreide heenhalen is enkele mindering . Pen uitbreien begin van je teruggaande pen het zelfde . Dan heb je 1x een ENKELE mindering gemaakt aan weerszijde . Je moet dus nog een keer een enkele mindering aan weerszijde maken . Dit bovenstaande moet je 8x herh . want het staat tussen * * . Nu wil dat 8x herh nog wel eens verschillen van mening . Of die 8x is na wat je gedaan hebt of het is 8x totaal vandaar dat ik vroeg naar je aantal steken .

Phildar heeft altijd achter in het boek uitleg staan ,dus niet bij het patroon .

Moet je dit ook bij de mouwen doen ??
Zo is zoals ik het lees ,maar misschien reageren er nog wel anderen die het anders lezen .
Als je het nog niet duidelijk is roep je maar .
Misschien kun je op you tube wel uitleg vinden wat een dubbele mindering betekent ,maar zo heb ik het geleerd ,maar dat is wel 60 jaar geleden .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 14:39
En toen zag ik de pas foto .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 14:46
Ik zou het ook zo lezen. In pen 1 een dubbele mindering aan weerszijden, in pen 3 een enkele mindering aan weerszijden, dit 8 keer dus er wordt in 16 naalden geminderd. Je kunt op een proeflapje uitproberen wat voor minderingen je het mooiste vindt voor de symmetrie. Ik neem in rechte naalden bij een dubbele mindering een steek op alsof ik hem recht ga breien en die haal ik over 2 samengebreide steken. Aan het eind van de pen haal ik op die manier 2 steken af en brei een 3de, waarna ik de 2 over de gebreide haal. Bij een enkele mindering ook recht afhalen, steek breien, afgehaalde over de gebreide en aan de linkerkant twee steken zo afhalen, terugzetten en samenbreien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 17:25
Als dit de trui is ,dan mogen de minderingen dus "gezien" worden als een soort sierrand .
Volgens mij kan je ze dan beter 2 of meer steken uit de kant maken . Hangt van de dikte van je wol af .
Ik zou de overhaling met samenbreien aan het begin van de pen doen en ik zou aan het eind van de pen 3 steken samen breien en in die andere pennen dan twee dan wijzen de minderingen naar elkaar . Aan het begin naar links en aan het eind naar rechts .
Maar ik zou beslist even een paar probeerseltjes maken


Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 18:13
Amai, het is inderdaad de trui van de foto.
Ik heb 82 steken op de naald staan als ik met de raglan moet beginnen en ik eindig met 18 steken.
Er staat geen verdere uitleg in het boekje.
Ik moet de minderingen inderdaad op 3 steken van de kant maken en om de 2 naalden dus ik dacht telkens in een rechtse naald maar dan is het wel aan begin en einde en dat vind ik zo raar, vooral die 2x1 een eenvoudige mindering.
De mouwen zijn ook zo.
Het duizelt al een beetje...............
Ik maak eerst een proefstukje, misschien als ik het ZIE..... 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 18:52
Het is heel eenvoudig .

Je breit 3steken ,je haalt 1 steek af ,je breit 2 steken samen en je haalt de afgehaalde over de gebreide heen . Pen uitbreien tot op 6 steken na 3 steken samenbreien en weer 3 steken . Is de dubbele mindering
Keren pen av breien .
keren 3 steken breien 1 af 1 breien afgehaalde over de gebreide heenhalen is de enkele mindering . Pen uitbreien tot op 5 steken na 2 samenbreien 3 steken .
Keren en gewoon breien Je volgende pen is er weer 1 met een enkele mindering .
Dat zijn 6 pennen en die staan tussen ***
Dan ga je weer beginnen met 3 steken breien 1 afh 2 samen . Afgehaalde over de gebreide heenhalen enz . Die 6 pennen herh je dus 8x .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Januari 2018 om 20:07
Mutti je bent mijn reddende engel!!
Zoals je het uitlegt is het inderdaad simpel en zo'n uitleg had ik nodig, een klare, heldere uitleg van de handelingen die ik moet doen en nu snap ik het ook.
Jij zou patronen moet maken.

Heel, heel erg bedankt!!
Big smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 08:36
Heel graag gedaan en geen dank .
Mocht je verderop in je patroon nog problemen tegen komen dan roep je maar .

Het is een Phildar patroon en dat zijn niet de duidelijkste .
Overigens zonder de foto van Bep was de uitleg moeilijker geweest .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 13:45
Het zou heel goed kunnen dat ik bij de mouwen op hetzelfde probleem stuit. Blij dat ik je dan uitleg mag vragen.
Het valt mij trouwens op dat heel veel mensen kunnen breien maar als je dan iets vraagt over een patroon dan kunnen ze het helemaal niet uitleggen. Ik vroeg het aan drie collega's maar geen enkele geraakte hier aan uit. Ik vraag mij dan af hoe ze een trui breien?
Iets verstaanbaar maken is blijkbaar ook een kunst.
Ik doe het ontzettend graag maar ik breng er echt heel weinig van terecht. Maar ik geef niet op, het is ontspannend zelfs al moet ik 20 keer herbeginnen.
En Bep ook bedankt hoor ;-)

  
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 14:10
Originally posted by Rabottineke Rabottineke wrote:

Het valt mij trouwens op dat heel veel mensen kunnen breien maar als je dan iets vraagt over een patroon dan kunnen ze het helemaal niet uitleggen.


Bij die categorie breisters hoor ik ook. Dat is geen onwil, maar een andere werkwijze. Jij zou vast niet door mijn poging tot uitleg op een dwaalspoor willen belanden. Ik verzin truien zelf en erken ook eerlijk dat ik daarmee veel technieken en mogelijkheden laat liggen die een echt patroon je kunnen bieden.

Maar ik ben oprecht benieuwd naar je resultaten!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 14:47
Rabottineke .

Ik wil je wel verklappen dat ik beter kan uitleggen dan ik zelf iets doe ,dat komt omdat ik gewoon jaren les heb gegeven en dan zit uitleggen in het examen .
Bij de mouwen is het gewoon het zelfde ,maar je moet ook je hals nog maken ,en als ik naar de foto van Bep kijk staat er volgens mij ook weer zo'n leuk halsboord aangegeven op z,n Phildars

Nogmaals gewoon vragen ,en er zijn er meer hoor die goed uitleggen hier op het forum . We willen ook wel eens een stukje mee breien ,maar dan moeten er wel genoeg gegevens zijn .
En weet je wat voor ons zo prettig is ,dat jij bedankt , want als je druk bezig bent geweest iets op te zoeken ,een patroon of zo ,kijk maar eens wat Pareltje heeft gedaan, en het blijft aan de andere kant stil dan komt dat niet leuk over .
succes die trui komt af .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 17:52
Ik kan niet genoeg bedanken want eindelijk zie ik het zitten om de trui te breien.
Ik geef wat uitleg. Mijn zoon is archeoloog, hij is dus de ganse dag buiten aan het werk, kou, regen, weer en wind. Hij heeft mij gevraagd om een 100% wollen trui te breien. De wol die ik daarvoor heb is wol van Texelse schapen, boetebruin, heel erg mooi.
Vermits ik een breister ben die meer moet uittrekken dan breien, zag ik dat helemaal niet zitten. Ik wil de trui breien volgens het patroon van Phildar (foto van Bep). Ik heb een proeflapje gemaakt om de dikte van de naalden te bepalen en dat is al ok.
Nu zegt die kadet tegen mij dat hij geen 1/1 boord wil, maar een rolboordje, en zo begint de miserie.
Die raglan zal ik aan kunnen, dankzij de uitleg. De rest van de trui hmmmmmmm Ermm en de hals?????
zo ver ben ik gelukkig nog niet.
Voor het rolboordje lees ik op Internet, dat ik 1 naald averechts op de goede kant moet breien en dan 6 naalden tricot. Snap ik, maar brei ik dan 1 naald averechts, dan terug 1 naald averechts en dan gewoon verder R en A? Want anders zit ik met mijn rechtse naalden op de verkeerde kant.
Ik zal jullie nog zoooooo veeeeeel nodig hebben maar ik wil de trui echt breien, dus ik geef zeker niet op! Die trui komt inderdaad af! Moet gewoon!
Wink


Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Februari 2018 om 18:04
Het lukt je toch Kamilla, mij lukt het niet, omdat ik meestal het patroon niet kan lezen.
Ik weet dat ik het moet uitschrijven zodat al die vervelende afkortingen weg zijn maar dan nog, die raglan snapte ik aanvankelijk echt niet.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2018 om 09:28
Misschien is het handiger om het rolboordje apart te breien en daarna voorzichtig aan te naaien. Ik neem aan dat de naad dan onder het rolletje valt, dus die is niet te zien. Steken breiend opnemen wordt bij mij niet mooi en dat zou zonde van het werk zijn. Je kunt dan ook meteen zien hoe het moet met dat averecht en recht gedoe.

Ik heb boeken over Nederlandse visserstruien. Die werden ook van wol gebreid, veel te groot en daarna vervilt. Ze pasten dan precies, waren bijna waterdicht en lekker warm. Er is zelfs een verhaal van een jongen die een oor miste, omdat zijn moeder hem de trui wat wild aantrok. Zo strak was de boord. Ik neem aan dat de vissers de goed passende trui droegen, tot hij in losse draadjes van hen af viel. Waarna moeder de vrouw de pennen weer opnam.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Februari 2018 om 11:22
Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt zeker weet dus wordt het uitproberen .
Volgens mij is het 1 pen av en dan weer av en verder tricot aan de goede kant verder breien als het goed is gaat hij rollen en krijg je een stukje av aan de goede kant omhoog rollen ,als het niet goed is moet je na die av pen een rechte pen breien ,maar dan komt het tricot gedeelte naar je toe en dat is dan de verkeerde kant van je werk .
even uitproberen dus .
Er zijn wel babymutsjes die zo,n rolboordje hebben ,maar ik denk dat je het net zo goed even kunt proberen als naar zo,n patroon zoeken

succes

succes
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 08:47
Wel Magtelt, eigenlijk is het dat wat hij wil, zo'n visserstrui trui die warm is en aansluit en waterdicht  maar ik zie dat niet zitten om dat te breien, daar kan ik echt geen patroon van vinden.
Vervilten heeft mijn zoon onder de knie want hij maakt deel uit van een re-enactmentgroep die aan experimentele archeologie doet en hij heeft dat geleerd. Ze maken zo hun eigen sokken van vervilt haar. 
Die trui wil hij om mee op terrein te staan want hij staat de ganse dag in alle weersomstandigheden en zelfs de modernste truien bieden geen weerstand.
Staat er in dat boek toevallig niet zo'n patroon? Of kan ik dat op Internet vinden? Ik ben nog niet begonnen aan de trui, dus ik kan nog alle kanten uit.

Ik heb al zo veel bijgeleerd sinds ik lid ben van dit Forum, amai Thumbs Up
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2018 om 08:58
De boeken zijn geschreven door Stella Ruhe. Ze zijn misschien wel in een bibliotheek te vinden. Maar volgens mij zijn de truienpatronen aangepast aan de moderne garens. Er staat nergens hoeveel groter je een trui moet breien om hem te vervilten. Je zou dat wel met een proeflapje kunnen uitvinden.

Er is ook een boek alleen over Zeeuwse visserstruien. Van een andere schrijver.

Het is best wel stoer als een man zijn eigen trui breit. Vertel hem dat maar.

Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns