Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

raglan

 Reageer Reageer Pagina  <123
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2018 om 11:54
Ik zocht even een opkikkertje op het forum ,en lees jouw verwijzing naar Mutti

patentsteek zal wel meer warmte geven ,maar je blijft er snel aan haken . Ik zou hem gewoon in tricot breien en de stekenverhouding op de wikkel aanhouden ,als die er tenminste opstaat . Dus een patroon met die stekenverhouding zoeken .
Als je een patroon van een "echte" visserstrui neemt ,moet je wel even goed op de mouwlengte letten . Die truien werden nl altijd met een wat kortere mouw gebreid ,dit was vanwege het "nat "worden .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2018 om 13:25

Graag gedaan, ik was benieuwd naar het antwoord. Patent is vaak wat losser, maar als het gaat vilten raak je dat nadeel misschien wel kwijt.

Ik weet dat ik voor dat soort nieuwsgierigheid bij jou moet zijn Wink.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2018 om 13:47
Ik heb dan zeker iets gemist ,waarom moet het dan vilten ?
Ik heb geen idee of die texelse wol wel wil vilten .
Lijkt het dan niet een beetje op de sajet van vroeger .?
Die was bestand tegen zout zeewater .

Ik trok er maar thermo ondergoed onderaan ,ik heb mijn t shirt tenminste ook opgezocht met dit weer .



Als je patentsteek gaat breien heb je ook meer wol nodig en ze heeft het al op voorraad . Het zou zonden zijn als ze tekort kwam .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2018 om 19:13
Ik heb het even teruggelezen en nee vilten was niet de bedoeling, ik ga zo buiten nog wat rondrennen en heb dus net een maillot aangedaan LOL
Maar wat ik van wol weet is dat het na iedere wasbeurt toch echt iets dichter wordt, maar misschien moet ik mijn truien dan ook maar niet
in de wasmachine doen.
Wiki vertelt mij dat de schipperstruien vroeger van sajet gebreid werden . . .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2018 om 19:17
Ik denk dat je voor buitenwerk ook de trui iets groter kunt breien en dan het lichaamsgedeelte voeren met fleece. Dat maakt mutsen ook warmer.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2018 om 19:31
Sajet wordt hier niet meer gemaakt omdat het als armeluis wol gezien werd .
Mijn moeder breide vroeger wel met sajet wat je in strengen kocht ,maar dat kwam misschien ook omdat het net na de oorlog was.

Wat ik me van warenkennis nog kan herinneren is dat sajet een korte vezel had . Vanwege de korte vezel was er minder kans op vilten .
Vaak is teveel aan wasmiddel ook een rede van vervilten en een te grote overgang van warm naar koud en andersom . Daarom was ik echt mooie wollen truien nooit in de wasmachine omdat je toch altijd met koudwater begint ook het spoelen al zet je de machine op de wolwas .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2018 om 11:24
Big smileBig smileBig smile

Ik zag het eerst echt niet zitten maar het valt heel goed mee. De eerste dagen kreeg ik vreselijke jeuk aan mijn kin omdat kleine pluisje omhoog vlogen maar dat is nu ook voorbij.
Het is niks voor mij hoor zo'n trui, het is keihard, helemaal niet aangenaam om te dragen maar het is echt voor de warmte dat hij die wil en dat zit je met echte wol wel goed.
Hij is into Ijzertijd en dan bestond breien nog niet, en ook niet in de oertijd hoor. Het eerste breien is ontstaan NOT in Egypte waarschijnlijk. Men had wel een manier om lussen aan elkaar te hangen maar het was nog niet breien. 

Ik ben nog bezig aan het achterpand, zit nog maar halfweg maar ik heb dan ook niet zo veel tijd, uit werken gaan, mijn dochter helpen, bij mijn mama in het rusthuis gaan, mijn huishouden en dan als er wat over is pak ik de pennen op. Gelukkig heb ik tijd tot volgende herfst. 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2018 om 11:36
Ze zeggen dat een trui van texelse wol 60 jaar meegaat ,dus dat halfjaar maakt dan ook niets uit .

Ik geloof dat ik maar wel aan zou bieden de trui voor hem te wassen ,als dat tenminste mag . Mijn man vond z'n buiten truien het lekkerst zitten als ze bijna konden staan .
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2018 om 14:30
Die Zeeuwse vissertruien zijn echt leuk hoor en zitten inderdaad wel heel warm volgens mij, maar met vervilten moet je de trui dan ...% groter breien, vraag ik me af...

Optie: paar grote rechte lappen beien, die vervilten en er dan een trui van naaien op maat, dan krimpt hij niet meer.

Deze site is ook leuk en volgens mij duidelijk:

http://zeeuwsevisserstruien.blogspot.nl/2013/01/basispatroon.html

(bij invoegen via hyperlink kreeg ik een foutmelding, dus dan maar gewoon zo...)

Maar hij zal dus waarschijnlijk net van alles even iets anders willen, haha.

Veel succes met breien! 
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2018 om 10:06
Ik denk dat hij die trui in het gras zal leggen en de dauw zijn werk zal laten doen. Maar anders is het in de badkuip wassen denk ik.
Ik zit nu aan de armsgaten en die minderingen zijn geen probleem, maar er is toch iets dat ik wil vragen voordat ik verder doe.
Voor de schouders:
aan weerskanten 1x6 
daarna om de 2nld 2x6 steken afkanten, dat snap ik, dat is in elke rechtse naald, toch?
maar dan staat er
TEGELIJKERTIJD
voor de hals de middenste 14 steken afkanten en daarna ieder deel apart eindigen en aan de halszijde 2nld hoger 1x8 steken afkanten.

tadaaaaa..... Latijn voor mij

wanneer is "tegelijkertijd" dan wel? Als ik de 1x6 steken afkant of als ik begin aan de 2x6 steken of daarna?
Zelfs als ik het uitschrijf weet ik niet wanneer "tegelijkertijd" is Unhappy
Dus dames, hèèèèèèèèèèèèèèlp en alvast bedankt allemaal!!

Hug


Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2018 om 11:14
Op een gegeven moment staat er dat je moet breien tot een hoogte van de trui van zoveel cm . Dat kan de hals zijn of de schouder .
Dan moet je je middelste 14 steken afkanten . Dan heb je 2 stukken .
Er zal ook wel staan op welke hoogte je voor de schouders af moet kanten ,als dat eerder is dan dat je moet beginnen voor de hals dan ben je daar al mee bezig
En dan kom je op de hoogte van je hals ,dan moet je TEGELIJKERTIJD doorblijven gaan voor je schouders .

Poeh hoe leg je dat in woorden uit Je schrijft niet of je voor de hals na die 14 steken nog meer steken af moet kanten Maar het gaat erom dat je GELIJKTIJDIG je schouder en je hals doet .
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2018 om 11:49
ja, moeilijk om uit te leggen en om te snappen dan Wink. Ik zal eens letterlijk kopiëren wat er staat:

op 61cm hoogte na de boordsteek, voor de schouders aan weerszijden afkanten:
1x6 steken, daarna om de 2 naalden 2x6 steken
tegelijkertijd voor de hals, de middenste 14 steken afkanten, daarna ieder deel apart eindigen en aan de halszijde 2 naalden hoger afkanten 1x8 steken

Mutti?



Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2018 om 13:18
als ge een denkbeeldige lijn trekt van het laagste punt van uw ene schouder naar het laagste punt van uw andere schouder, dan komt ge op de rug over die 'knoebel noem ik het', het punt waardat de rug eindigt en de nek begint. En het hoogste punt van uw schouders ligt een beetje hoger tegen de nek.

Dus ge kant 6 steken af, ge breit een stukske verder en kant de middelste 14 steken af en ge breit de naald uit. Volgende naald 6 steken afkanten en verder breien tot aan dat middengat. Keren en breien. Volgende naald 6 steken afkanten en naald uitbreien. Keren en 8 steken afkanten en naald uitbreien. Volgende naald de laatste 6 steken afkanten.

En dan hecht ge de draad terug aan in de averechte naald om de andere schouder te voltooien. Dus naald uitbreien. Keren en 6 steken afkanten en uitbreien. Keren 8 steken afkanten en naald uitbreien. Keren en de laatste 6 steken afkanten.

Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Februari 2018 om 13:41
Dat is dus die "tegelijkertijd"

Waarom kunnen ze dat niet gewon anders schrijven zodat dutsen gelijk ik het ook verstaan?

Heel erg bedankt! Het voordeel van jullie uitleg is dat ik dat bewaar en dat ik bij een volgende trui gewoon gebruik maak van die uitleg, dat aanpas aan het patroon en verder kan breien.
En dat vind ik nu echt zo super tof!

Thumbs Up



Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns