Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wie wat bewaart...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wie wat bewaart...
    Posted: 21 Februari 2018 om 16:21
... heeft wat, zeggen ze. Nou, aangestoken door diverse berichtjes hier op het forum ben ik dus ook maar eens een beetje aan het opruimen/sorteren gegaan. En wat je dan allemaal tegenkomt... Wel leuk, maar nu wil ik er ook iets mee gaan doen!

Haha, wat vond ik o.a.?
- 5 bollen 'Fluffy' van Zeeman, gemeleerd (beetje zwart/wit/grijs)
- 5 bollen 'Fluffy' van Zeeman, effen wit.

Ze waren indertijd blijkbaar slechts € 0,99 per stuk! Ze zijn 50 gram per stuk, looplengte 108 meter.

Maar ja... Nou komt het. Wat kan ik hier van maken?

Op het etiket staat: 500 gram voor een trui maat 40, lange mouwen. Dat houdt in: 10 bollen, en die heb ik precies! Maar ... hoe valt die trui in maat 40 uit? Wijd model, strak model?

Ik heb geprobeerd er nog wat wol bij te kopen, heb liever iets (of: veel) te veel dan dat ik er bijna op het laatst achter kom dat ik nét niet genoeg heb. Toevallig heeft Zeeman nu ook 'Fluffy' wol in het assortiment, maar dat blijkt veel dikker te zijn (per bol: 100 gram, 110 meter). Dat is niet te combineren. Ik houd niet van die superstrakke truien/vesten, heb liever een wat los vallend model, dat ook niet al te kort is.

Nu dus maar gaan kijken of ik een proeflapje (o help, is dat wel weer uit te halen met die pluizige wol???) kan breien en aan de hand daarvan proberen een patroon voor een trui in elkaar te knutselen? Of ... combineren met een andere (fluffy) garensoort en dan juist bijv. in knalrood zodat het lekker afsteekt, en daar dan 5 bollen van kopen zodat ik zeker weet dat ik niet op het laatst in de knoei kom?

Ben benieuwd wat jullie ideeën hiervoor zijn. Welke steek breit bijvoorbeeld het voordeligst? Ribbels of tricotsteek? Ik denk zelf tricotsteek; het garen op zich geeft al een leuk effect, dus wat dat betreft maakt het me niet uit, ik ga in dit geval dan maar puur voor de voordeligste manier van breien...

Tips en ideeën zijn welkom! (Ik ben wel een beginneling, dus het moet niet te ingewikkeld worden...)


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2018 om 17:09
Inderdaad, wie wat bewaart, die heeft wat. Maarrrr... komt ook altijd iets te kort als ze er iets mee wil gaan doen.

Fluffy-wol is moeilijk om te breien. Een leuke rand ergens omheen haken gaat prima. Ik heb een keer geprobeerd om er mee te punniken... rampenplan!

Tricot is de "voordeligste" steeksoort. Boordsteek, ribbels, blokjes en kabels kosten altijd meer wol. Als je gaatjes wilt breien in tricot, is dat nog voordeliger.

Voor maten en hoeveelheden wacht ik het deskundige oordeel van de anderen liever af. In geval van restverwerking deins ik nooit terug om streepjes in verschillende kleuren te combineren.

Ik ben benieuwd naar de andere adviezen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2018 om 17:25
misschien de mouwen in een effen glad garen met fluffy boorden?
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2018 om 20:03
Als je van 'los' en soepel vallend houdt, kan je ook op pennen breien die 1 of 2 maten groter zijn dan de aangegeven maat.

Wat een heel leuk effect geeft is één pen de goede maat, bv, pen 5 en dan de tweede  pen in maat 10 of 12.
Dan haal je ook meer cm breisel uit dezelfde lengte garen.
Je kan dat uit proberen met ander (rest) garen.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2018 om 21:19
ben van de fluffy wo; die nu is schapen het breien gaat prima. op naald 3 zelfs maar staat op naald 5. Misschien kan je ook combineren met gewoon garen en dan strepen of een ander patroon maken in een trui. succes
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2018 om 12:10
Dit maak ik altijd van het fluffy garen, heb er verschillende gemaakt in allerlei kleuren Big smile
Dus mocht je niet genoeg hebben voor een trui, kan je er nog altijd een konijn van maken LOL

Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2018 om 13:14
Allemaal al bedankt voor jullie reacties! Ik ga van alles meenemen in mijn beslissing. Eerst proberen of ik er toevallig toch nog iets van bijpassend garen bij kan kopen, en dan inderdaad in strepen breien. Dan houd ik de tricotsteek aan, omdat die het minste garen vergt, ik ga met wat grotere breipennen aan de slag dan is aangegeven (ze raden aan 5-6, dus misschien 7-8), en eens proberen hoe het uitvalt om dan om en om met verschillende pendiktes te breien, dat heb ik ook nog nooit gedaan. Dan is die optie van gladde mouwen met een fluffy boord ook een hele goede, zeker als ik geen garen kan bijkopen, en ... als ik wél kan bijkopen óf toch geen hele trui kan maken met fluffy en het combineer met glad garen voor de mouwen, blijft er natuurlijk weer genoeg over om zo'n knuffelbeest van te maken, ideeën te over! Het konijn ziet er wel heel leuk uit, dat fluffygaren geeft wel een leuk effect, hij is echt aaibaar! 

Leuk om te zien dat jullie allemaal meedenken, en ik heb zeker veel aan deze tips en suggesties! Helemaal blij mee!
Back to Top
Rabottineke View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 31 Januari 2018
Locatie: Wachtebeke
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Rabottineke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2018 om 15:59
Ik heb eens fluffy wol gecombineerd met gewone wol, van dezelfde naalddikte en dat leek nergens op, de fluffy wol zat altijd meer samen dan de gewone en dat snoerde precies in. Maar, ik ben dan ook geen goede breister, kan ook daar aan liggen.
Dus zeker eerst een goede proeflap maken met beide wollekes.
Ik denk dat een knuffelbeest beter zou passen Wink

Veel succes!


Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2018 om 22:25
O, Rabottineke, ik dacht dat een combinatie met dezelfde naalddikte altijd wel zou gaan, maar heb hier ook geen ervaring mee, dus dank voor de tip, ik ga zeker een proeflapje met beide soorten samen maken. Lukt dat niet, dan worden het gewoon heel veel knuffelbeesten, haha!   
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2018 om 11:23
Ik zou de Fluffy juist niet aan de boorden doen, de boorden glad (eventueel de mouwen ook, als je al mouwen maakt)
en dan het lijf fluffy. En anders blijft dieren haken of breien altijd over als al het andere niet lukken wil.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maart 2018 om 19:32
Nou, ik ben met een nieuw proeflapje bezig, maar mijn kat is het er niet mee eens! Telkens gaat ze dus bovenop me liggen, en dan niet gewoon op schoot, nee, met haar hele lijf over mijn arm, zodat ik geen kant meer uit kan... Zou ze het er niet mee eens zijn, of vindt ze het juist héél gezellig? :)
Maar eens even kijken hoeveel ik uit één bolletje kan halen, en anders wordt het een sjaal, haha, dat kan ook nog. Maar als de kat dit blijft doen, schiet het niet hard op, en ik vind het ook zielig om haar van me af te 'slaan', ze is hier een jaar of zeven geleden komen aanlopen en echt een schatje. Misschien wordt het wel een leuk fluffy-jasje voor haar...?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maart 2018 om 08:57
Misschien bedoelt ze inderdaad dat ze een gebreid dekentje wil. Onze aanlopers hebben er nu al vele. In hun mandjes en op "hun" stoelen. De kunst is om het dekentje pal vóór je gaat zitten, weg te halen, en als je opstaat meteen weer neer te leggen, want ze zijn snel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maart 2018 om 09:48
Slim, Magtelt.
Zo hou je wel je kleding zoveel mogelijk kattenharen vrij.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maart 2018 om 11:45
Dat hoop je dan, maar slim zijn ze. Om eten bedelen en als je opstaat hoeps op de warme stoel gaan liggen Hoezo eten?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maart 2018 om 12:57
Wat een herkenbaar verhaal...
Onze kat kijkt me in de morgen al van mijn plekje in bed af...
Sterker nog als zij eerder boven is in de avond als wij dan is mijn plek in bed al opgewarmd en wel...
En ho maar dat roepen of iets helpt een snoepje kan me nog net lokken maar zonder snoepje blijf ik liggen waar ik lig...
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns