Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Knopen kiezen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Knopen kiezen
    Posted: 08 Maart 2018 om 13:27
Als je een knoop wil gaan uitzoeken in de knopendoos om op een kledingstuk te zetten, heb je niet altijd precies de knoop die je precies zou willen hebben. Of de kleur is goed en het formaat niet, of het goeie formaat heeft een verkeerde kleur. 

Ik ben een turquoise broek aan het naaien en zocht een knoop om op de band te zetten. Liefst met 4 gaatjes, niet al te groot maar wel stevig. Ik had alleen de grijs-beige-kleurige knoop die daaraan voldeed (Ø 15 MM). Door een kleiner groen knoopje (Ø10MM) te combineren met de beige, ziet het er heel leuk uit.



De grijs-beige knoop heeft een soort randje waardoor het kleine groentje er in verzonken ligt. De gaatjes passen mooi op elkaar.   


Wanneer de broek zo ver af is, wordt deze combi definitief er op genaaid met turquoise garen. Handig als je niet voor 1 knoop met de bus er op uit wil gaan. 



Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2018 om 15:03
Slimme meid ben je!Thumbs Up

En je zal zien dat groene turquoise lijkt juist door dat grijze randje.

(op de foto is het al zo, maar dat kan per monitor verschillen)
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2018 om 15:16
dat gedacht had ik ook bij het zien van de foto.
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1731
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2018 om 16:15
Wat een slimme oplossing Bep!   
december2011

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2018 om 18:07
Ik zoek ook net zolang tot ik een goede kleur gevonden heb. Maar ik zou geen dubbele knoop op een broek doen. Je krijgt een bobbeltje op je buik, daar sta je toch niet op te wachten. Tenzij je een riem erover draagt. In dat geval is de kleur al helemaal niet belangrijk, je ziet hem niet. Soms hebben knopen aan de achterkant een andere kleur. Is dat misschien een idee?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2018 om 19:21
Een bobbeltje op mijn buik? Het tweede groene knoopje valt echt in de randjes van de grotere. Dus uiteindelijk is het vlak. Ik kan me zelfs nog voorstellen als het binnenknoopje iets te dik zou zijn dat het met een vijl of frees even af te vlakken is. In dit geval is dat niet nodig. Ik had alle knopen goed bekeken... ... maar niets gevonden dat beter paste. Het is natuurlijk wel een buitensporige kleur die je niet gauw in huis hebt.

Ik draag inderdaad nooit een ceintuur op een broek.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2018 om 20:08
Ik ook niet. Heb je ook zo'n dik ding op je buik. Ik zoek mij ook vaak onnozel naar knopen vanwege de kleur. Ik moet zeggen dat ik die grote alleen helemaal niet zo slecht vind. Welk broekenpatroon gebruik jij? Knip?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2018 om 21:32
Het patroon dat ik gebruik is 15 jaar geleden gekocht van Burda. Ik heb er een paar aanpassingen aan gedaan: lengte aangepast en een gulp van voren aangetekend. Er zat een zijrits in en dan vind ik de voorkant zo saai. Pasvorm is uitstekend.

Dus jij denkt dat alleen de grijs-beige knoop beter zou zijn? Hij kleurt natuurlijk niet helemaal. Het trucje van een klein gekleurd knoopje in een iets grotere heb ik al vaker toegepast en heeft een decoratief effect.

Ceintuurs maken de sanitaire tussenstops wat bewerkelijker.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2018 om 09:02
Ik denk dat het beide kan - zeker van een afstand LOL. Ik denk net als Lao-tse dat het groen naar turquoise gaat neigen door de
grijze rand eromheen. Als ze samen net zo dik zijn als 1 . . . zout dat geen probleem mogen zijn, toch ?
Als je ziet wat voor een enorme knopen je tegenwoordig soms op confectie hebt is dit echt heel bescheiden.
Ik vraag me alleen af (in mijn eigen hoofd dus of aan jou) moet je ze op elkaar lijmen zodat er niets tussen kan komen (stof zand enzovoorts).
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2018 om 13:17
Je lijkt mijn man wel. Die is ook altijd bang voor stof (en schimmels) als er iets op elkaar bevestigd moet worden. Op zich vind ik het helemaal geen gek idee. Ik heb nog nooit knopen op elkaar gelijmd. Lijm als tussenlaagje maakt de optelsom natuurlijk wel ietsje dikker. Beide delen die op elkaar komen zijn geheel plat en worden door het aanzetten met naaigaren strak op elkaar gehouden. Dus de noodzaak van lijmen lijkt me niet erg hoog. Als je het hier op tafel ziet liggen, ziet het er allemaal erg bescheiden uit.

En... stel je voor dat ik het toch niet mooi zou vinden: tornmesje er onderdoor en een andere knoop aanzetten. Gauw gepiept.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2018 om 09:29
Ik heb van Magtelt een ov hoesje met een dubbele knoop even kijken / voelen. Er zit wel iets speling tussen beiden, maar ik dacht
ook dat moet dan de was in enzovoorts. Soms denk je ook teveel na over dat soort dingen. En inderdaad 1 keer tornen en je bent
klaar voor een nieuwe knoop . . . het vinden van een andere knoop kost waarschijnlijk meer moeite.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns