Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Uit de oude doos...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Uit de oude doos...
    Posted: 15 Maart 2018 om 15:39
Ik heb tijdens opruimwerkzaamheden iets leuks gevonden. Een dik boekwerk, waarin een hele jaargang van het tijdschrift De Spiegel uit 1948 is ingebonden, nog van mijn opa geweest. Ik kende het blad niet, zal al wel decennia lang niet meer bestaan, maar het is een 'Christelijk Nationaal Weekblad' voor het gezin, met puzzeltjes, verhalen, nieuws, achtergronden, advertenties, recepten, enz. En ... patronen! Zo zie ik dat bepaalde naaipatronen te bestellen zijn bij de adm. van De Spiegel, ad  ƒ 1,50. Daarbij staat dan:
"Bestelling te vermelden op het postwisselstrookje. Patronen verkrijgbaar in de maten 40 - 42 - 44- 46 - 48 - 50. Girono. 11352."
Kijk, tóén hadden ze nog eens gewone maten, en niet alles in maatje 32 - 34 - 36, haha.

Verder zie ik breipatronen (o.a. Jumper; Dàt is een aardig jasje", "Een vrolijk jumpertje in ajourpatroon met borduursel", enz.). En wat te denken van: "Speelpakje, voor kinderen van 2½-3½ jaar". Gossie, arme kinderen, tegenwoordig trekken ze die lekker een spijkerbroekje aan, haha. 
Verder staan er toch op een gegeven moment naaipatronen in ("Een warm winterjaponnetje", "Aparte deux-pièces of mantelpakje", enz.) Maar wel heel grappig om al die oude patroontjes eens te gaan bekijken, wie weet zit er nog iets leuks bij om hier eens te delen.

Iemand die dit tijdschrift nog kent? Ik had er zelf nog nooit van gehoord.

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2018 om 15:53
Oh wat leuk! Ja, nou je het zegt: die zag ik bij mijn opa vroeger wel eens op de salontafel liggen rond (?) 1965. Het was waarschijnlijk een abonnement waar de hele familie gebruik van maakte. Er is er tenminste geeneen bewaard gebleven. Wat zal jij genieten!
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2018 om 16:08
Wat leuk dat je zulke oude dingen tegenkomt...
En ja soms medelijden met de kinderen van toen snap ik wel...
Al vraag ik me aan de andere kant wel af of als kinderen net zo oud zijn als wij zelf dan ook niet denken van wat was dat oud bollig...
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2018 om 16:15

Kijk daar heb ik nou een jeugdtrauma van . . .

Bij oma in het bejaardentehuis in het zitje bij de lift gestald worden en het enige dat daar lag . . . allemaal van die ingebonden jaargangen
met oud nieuws . . . Nu kan het leuk zijn, als 8-jarige was het dat beslist niet.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2018 om 17:00
Het is gewoon leuk om soms in te kijken, zelfs als je niets met de patronen doet. Ik heb een oude jaargang van Margriet, ook met breipatronen. En die advertenties! Enig toch. Ik heb ook drie heel oude breiboeken van 3 suisses, die men met wikkels bij elkaar spaarde. Met gebreid ondergoed, onderbroeken, borstrokken, onderjurken en zelfs jarretelles.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maart 2018 om 13:48
O, als kind heb ik ook nog door moeder gebreide borstrokken gedragen, ik denk zo'n beetje tot (en met?) mijn kleuterschoolleeftijd... vreselijk vond ik dat! Die werden gelukkig op een gegeven moment door hemdjes vervangen... jaren later de hemdjes door T-shirts... en zo verandert alles, en komt ook van alles in de mode op een gegeven moment weer terug, maar die borstrokken mogen ze voor mij houden, haha.
En voor een 8-jarige is dit niet bepaald leuke literatuur; nu ik 'van middelbare leeftijd' ben (ieh, wat klinkt dat!) vind ik het schitterend!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2018 om 11:35
ik vind 'middelbare leeftijd' jong klinken. Op het einde van het jaar hoor ik bij de 'derde leeftijd'. Dat klinkt en komt binnen. Dus ik noem mezelf ook middelbaar.

En die 'speelpakskes' van vroeger moeten ook niet terug komen. Als ge op de foto's ziet zijn die precies altijd te klein (een soort van speeldwangbuisje waar ge spieren mee kweekte om te kunnen bewegen). Maar dat zal ook het modebeeld van toen geweest zijn, alles aanpassend en zeker niet te los.


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2018 om 13:14
Met een moeder en twee tantes met breihobby was ik ook een wandelende wolwinkel. Borstrokken, overbroeken, sokken en kniekousen, vesten, truitjes, jurkjes en overgooiers... Maar bedenk wel dat de temperatuursverschillen binnenshuis veel groter waren met alleen een haard in de kamer die 's nachts niet brandde. Isolatie om je lijf was zeker niet overbodig.

Zoals Bep al schrijft, was het modebeeld "aanpassend". Oversized truien waren materiaal-verspilling. Mijn vader (85) vindt nog steeds dat zijn truien moeten "passen". De mouwinzet hoort precies op het uiterste botje van zijn schouder te zitten. Dat maakt dat iemand er zo mager en iel uitziet.

    
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2018 om 13:43
85 zegt alles. Mijn ouders, maar vooral mijn vader zijn ook zo (oorlogskinderen). Verspilling was er zeker niet bij.

In feite kunt ge aan de 'spannendheid' van de kleding veel aflezen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2018 om 14:12
De "gespannen" afmetingen van de mouwen: smal bij de pols en dan geleidelijk meerderen tot bijna aan het oksel. Gevolg is dat de mouw bij de elleboog veel te strak is om goed te kunnen buigen. Als je dan ook nog met gebogen ellebogen op je tafel of bureau gaat steunen en bewegen, heb je binnen een paar weken al een dun plek in je mouw. Dat werd door mijn moeder opgelost door een stuk leer erop te naaien.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns