Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Handigheidjes...

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Handigheidjes...
    Posted: 22 Maart 2018 om 12:31
Wat zijn nou echte handigheidjes bij het haken en breien...

Zelf heb ik met haken nog wel eens een hele zere wijsvinger...
Waarbij met doorhaken er een soort van gleuf ontstaat die verschrikkelijk zeer doet...
Hiervoor heb ik na eens zoeken op het net het volgende bedacht...
Het gebruik van een telvinger welke natuurlijk niet helemaal aan zitten aan de vinger en het toch net niet werkt zoals gewenst...
Hoe dit op te lossen nou heel simpel...
Heb in mijn voorraad nog wel een stukje oud en soepel leer liggen...
Heb een soort van telvinger die alleen langer is t/m 2e koortje genaaid en hij zit als gegoten...
Geen zere vinger meer tijdens het haken van alle pracht en praal...
Hebben jullie ook van die handigheidjes???
Ben heel erg benieuwd...
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2018 om 12:43
Leuk en leerzaam topic! Een vergelijkbare gleuf krijg ik in mijn rechterduim vlak boven het grote gewricht als ik een dik kledingstuk uit moet knippen. Vaak werd het zelfs een blaar. Door een lapje rond je duim te wikkelen waardoor het "oog" van de schaar niet tegen je huid en botten aanwringt, heb je nergens meer last van.

Als je bij het breien merkt dat de wol bijna op is en je twijfelt of je nog wel een hele toer uit kan breien, de overgebleven draad even op de helft merken door een knoopje of een wasknijper. Je ziet dan vanzelf hoe de verdeling wordt. Je hoeft dan hoogdtens een halve toer terug te steken als blijkt dat de draad te weinig is. Bij erg lange toeren kan je er ook nog een kwartverdeling erbij doen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2018 om 13:45
Ik herinner me dat mijn moeder ook een leren wijsvinger beschermer had ,die kon je kennelijk toen zo kopen want ze was niet van de zelfmaak .

Hij ging met een soort veter om haar pols . Geen idee waar die gebleven is .
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2018 om 16:10
Dat klinkt ook erg pijnlijk Kamilla...
En ook mooi om te zien dat iedereen toch zijn eigen foefjes overal voor heeft bedacht...
Dat van het markeren van het garen gaat natuurlijk niet alleen op voor breien maar kan ook gebruikt worden bij het haken...
Handig om te weten kan nog wel eens van pas komen...

Mutti met een veter om de pols zelfs tegen het niet afschuiven/vallen...
Wat een idee die had ik nog niet bedacht...

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2018 om 16:33
Als ik twijfel of het laatste stuk draad lang genoeg is, meet ik het breiwerk. De draad moet minstens 3 x zo lang zijn als het werk breed is, plus een klein stukje. 4 x is nog beter.

Voor zo'n vingerbeschermer kun je ook de vingers van een vrijgezelle leren handschoen afknippen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2018 om 16:34
Ik heb kort geleden al mijn trucjes voor haaksters naar boven gehaald, er staan een paar op deze bladzij.

En het zijn maar 24 bladzijden Tips en Trucs hier in de rubriek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2018 om 22:43
Ik heb voor de bescherming van de vingers eerst eens geexperimenteerd met tape om de vingers wikkelen, maar dan had ik de rest van de dag zulke plakvingers.
Jullie tips zijn best handig, had ik eerder aan moeten denken.
Ik heb een Prym vingerbeschermer aangeschaft:
https://www.handwerk-hobbyzaak.nl/Prym-Vingerbeschermers


Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2018 om 23:16
Ik heb diverse leren vingertoppen liggen voor allerlei soorten mankementjes. Die vingerbeschermer van vroeger Mutti werd bij ons gebruikt als je een gewonde vinger had. Oa om het verband te beschermen.
Bedankt voor de tip van de Prym vingerbeschermer. Naar zoiets zoek ik al lang. Mijn moeder had zoiets. Was van een of ander gewolkt materiaal. Mica misschien?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 April 2020 om 12:09
Ophijsen
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns