Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Ervaring: Lewenstein Euro-Computer 100

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2018 om 14:25
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Toen ik mijn eerste naaimachine kocht, was dat een Brother onder de merknaam Vendomatic (eigen merk van V&D). Fantastische machine, nieuw gekocht in 1979 voor 499 gulden.


Gebruik je die eerste naaimachine nog steeds, Kamilla?
Werkt die nog goed?

Die van mij gelukkig wel.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2018 om 15:13
Na een kleine 10 jaar heb ik die Vendomatic ingeruild voor een Pfaff Festival omdat die meer mogelijkheden had. Deze Pfaff heb ik inmiddels ook alweer zo'n kleine 30 jaar.

Eerlijk gezegd was de knoopsgaten-automaat van de Vendomatic beter dan van de Pfaff die ik nu heb. Daar moet ik altijd een beetje aan corrigeren en smokkelen.   
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2018 om 16:29
Mijn Vendomatic gebruik ik nog steeds. Ik kan er knoopsgaten mee maken, maar een echte automaat heeft deze niet. Het is een 4 traps knoopsgat. Wat op zich ook niet zo moeilijk is, maar ik krijg de knoopsgaten vaak niet helemaal het zelfde.

Als ik confectie koop dan bekijk ik de knoopsgaten nauwelijks. Maar als ik zelf iets maak, dan stoort het me ontzettend als de knoopsgaten niet helemaal gelijk zijn.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2018 om 21:42
Vier-traps knoopsgat? Bedoel je dat het knoopsgat in 4 fasen gemaakt wordt? 1. Boventrensje, 2. Rechterzijrand, 3. Ondertrensje, 4. Linkerzijrand. Als 5-de stap mag je het tornmes er doorheen sturen... zonder het stiksel te beschadigen.

Voor jezelf ben je altijd wat strenger. Dat ken ik ook. Toch, als een knoop dicht is, d.w.z. door het knoopsgat zit, dan zie je nog amper de helft van het knoopsgat.     
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 April 2018 om 13:25
Dat is zo. Maar vaak heb ik niet alle knopen dicht. Dan stoort een lelijk knoopsgat toch.

Het is ook een beetje een dingetje in de familie. Op knoopsgaten letten. Mijn overgrootmoeder naaide voor mensen met naald en draad. Tot er een verkoper van Singer aan de deur kwam. Ze kocht de machine en deed veel werk op de machine, die heel netjes en snel naaide. Maar de knoopsgaten werden nog steeds met de hand gedaan. Ook nadat ze een knoopsgatenautomaat kocht die heel nette knoopsgaatjes maakte. Voor de oude Singer naaimachines kocht je daarvoor een apparaatje erbij, dat op de machine werd gemonteerd. Maar de klanten vonden die niet mooi en wilden toch handgemaakte knoopsgaten.

Ik heb geen naaicursus gedaan, maar wel wat opgepikt sinds mijn kleutertijd. Soms kom ik er achter dat ik een oplossing voor iets heb bedacht, wat eigenlijk gewoon een oude bestaande coupeuze techniek is. Waarschijnlijk heb ik wat ik ooit heb zien doen, opgeslagen in mijn geheugen. Als ik het kan gebruiken, dan komt het er uit rollen.

Omdat ik ontevreden was over de knoopsgaten gemaakt met mijn machine, en met de hand te veel werk vond, bedacht ik een andere methode. Ik dacht dat ik een origineel idee had. Maar iemand zei me dat het een paspelknoopsgat was. Een bekende techniek die volgens die persoon in de couture wordt gebruikt.

Mijn slimmigheidje heb ik waarschijnlijk niet echt zelf bedacht, maar in mijn kleutertijd opgepikt.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 April 2018 om 13:54
Mijn naaimachine, Bernina, maakt de knoopsgaten als volgt: linkerpootje, achteruit met kleine stiksteekjes voor het rechterpootje, trensje aan het begin, rechterpootje, trensje aan het einde, een klein stukje met stiksteekjes naast het linkerpootje achteruit. Klaar. Er is een speciaal knoopsgat voetje bij mijn machine. Aan de onderkant ervan zit een uitsparing waar het gestikte deel precies tussendoor loopt. Bovenkant lijkt een soort kleine raampje. Origineel kon ik daarin de lengte van het knoopsgat aangeven en wist ik precies waar ik stoppen moest, maar dat is in de loop der jaren afgebroken. Ik zet nu een speld bij het einde. Dit gaat half automatisch, ik moet voor ieder nieuw onderdeel de knoopsgatknop draaien. het resultaat is een mooi knoopsgat. Als ik per ongeluk in het stiksel snijdt met mijn tornmesje, naai ik die kant van het knoopsgat er nog een keer overheen.
In alles wat mantel of jasje heet maak ik paspelknoopsgaten
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2018 om 07:19
De 4traps automaat van mijn Vendomatic maakt
1. een brede zigzag achteruit, totdat je de machine stopt.
2. een amalle zigzag achteruit, totdat je de machine stopt.
3. een brede zigzag achteruit, totdat je de machine stopt.
4. een smalle zigzag vooruit, totdat je de machine stopt.
Daarna moet je zelf nog afhechten.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2018 om 09:03
Mijn dochter leerde op school om een speld zó dwars in het knoopsgat te steken, dat die het tornmesje stopte. Ze begon in het midden te snijden en dan aan beide kanten een speld. Zij kon veel beter met mijn Bernina werken dan ikzelf. Maar nu ze de deur uit is, werk ik er alleen nog op, zij kreeg een andere eenvoudige Bernina. Mijne heeft een automatisch knoopsgat en diverse siersteken. Hij is al een jaar of 30 oud.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 April 2018 om 14:42
Ik maak voor een echt mooi knoopsgat ook een gepaspoilleerd knoopsgat ,nadat ik het ooit eerst op een broekszak geleerd had . Is iets minder priegelig .

Ik ben altijd bang dat een machinaal knoopsgat gaat rafelen .
Gisteren bij het Repair Cafe ben ik nog een tijd bezig geweest om zo.n rafel knoopsgat weer toonbaar te maken

Een heel ,heel enkele keer maak ik nog een knoopsgat met de hand met een rondje ,waar de knoop ( steeltje ) invalt ,aan het eind . Ik heb het nog geleerd met een dikkere draad erlangs .Maar dat is dan wel 1 knoopsgat .
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 13:36
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Een heel ,heel enkele keer maak ik nog een knoopsgat met de hand met een rondje ,waar de knoop ( steeltje ) invalt ,aan het eind . Ik heb het nog geleerd met een dikkere draad erlangs .Maar dat is dan wel 1 knoopsgat .


Zo maakte mijn overgrootmoeder ze ook. En de dochters moesten natuurlijk meewerken. Moet je je indenken hoe dat vroeger ging. Van die ouderwetse jurken met manchetten en lijfjes vol kleine knoopjes en allemaal knoopsgaten met de hand maken bij het licht van een olielampje. Geen wonder dat mijn oma een hekel had aan knoopsgaten maken en altijd de knoopsgaten van anderen nauwkeurig bekeek.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 14:42
Blokker heeft een Singer in de folder. Meen ik. Ik heb de ongewenste folders al in de blauwe container liggen. Als het niet Blokker is, dan zal het Lidl zijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 April 2018 om 15:22
Lidl heeft een Singer naaimachine voor €150 in de aanbieding, met een aantal nuttige en siersteken plus automatische knoopsgaten. Die machine heb ik wel overwogen. Daarom ben ik recensies van gebruikers gaan lezen en die waren niet best.

Alles wat de machine zou kunnen, doet de machine niet goed en door de zwakke uitvoering draait het mechanisme kapot op een spijkerbroek. Plus veel storingen in de elektronica. Daarom ben ik gaan kijken naar 2e hands machines. Want sinds de oude Singers met levenslange garantie zijn naaimachines voor steeds minder lange gebruiksduur ontworpen.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns