Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Inkorten breiwerk

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Inkorten breiwerk
    Posted: 26 April 2018 om 19:17
Beste Allemaal,

Ik heb een mooie trui gebreid maar nu heb ik hem gewassen en is hij gekrompen (heb toch de wikkel gevolgd). Is het mogelijk dat ik een gedeelte van de onderkant kan uithalen of iets dergelijks? Ik heb hem van onder naar boven gebreidt?Confused

Groeten Katinka
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2018 om 22:10
Je noemt je topic inkorten breiwerk. Dan zeg je dat de trui gekrompen is. Dan trek ik de conclusie dat je de trui langer wil maken. Dat kan inderdaad. Je hebt van beneden naar boven gebreid. Je knipt bv boven de boord, als die er is, een draadje door en haalt die draad uit. In dit geval is dat steek voor steek. Je zet de steken van de trui op je breipen en breit naar beneden tot je de voor jou gewenste lengte hebt. Boord kun je ook gewoon naar beneden breien. Blijk ik het toch verkeerd te begrijpen en wil je de trui korter maken, ga je iets anders te werk. Je bepaalt hoeveel je hem korter wil. Rekening houden met een eventuele boord. Je knipt weer een draad door, neemt de steken op de naald, breit de boord, afkanten en klaar.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2018 om 08:34
Bij echte wol is het niet voldoende om de wikkel te volgen of alleen een proeflap te breien. Je moet die proeflap ook wassen en dan nog eens meten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2018 om 09:32
Bedenk je ook, dat het deel dat je aanbreit - ik neem aan van nieuwe wol - ook zal krimpen in de was.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2018 om 10:52
Dat is een knap staaltje van nadenken lw 1463 .

Ik weet niet of je kunt mazen Kati ,maar dan zou je het stuk wat je eraan wilt breien ook los /apart kunnen breien ,het wassen en op dezelfde manier van steken loshalen het eraan kunnen mazen .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2018 om 16:53
@Mutti ik heb altijd nog zo'n mega-groot-geworden-na-de-eerste-was overgooier en ik weet gewoon niet wat ik moet verwachten als ik het uithaal
en er opnieuw iets van maak . . . geen flauw idee en zo ligt het daar maar.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2018 om 22:25
Als die trui gekrompen is met wassen ga ik er van uit dat het wol is en dan ook vervilt is, daar zou ik geen moeite meer voor doen. Bij de volgende wasbeurt vervilt hij nl verder en de volgende keer en de volgende keer enz. Ik kan mij nl niet voorstellen dat acryl krimpt. Het kan natuurlijk ook nog katoen zijn, daar heb ik voor zelfgebreide spullen weinig ervaring mee.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2018 om 13:45

Bij mij was alles juist veel groter geworden met wol . . . is was lichtelijk geschokt (en het ligt nog steeds in de kast). Of zou

de steek de oorzaak kunnen zijn ? Het was een soort honingraat steek.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2018 om 16:17
http://www.tricksyknitter.com/how-to-undo-your-knitting   ik heb dit gedaan met een deken, werkte perfect. Alleen wel uitkijken als je met een patroon werkt, omdat het patroon dan een halve steek opschuift.
Back to Top
Tosca View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 25 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tosca Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2018 om 20:00
Hallo Katinka,  ik heb je een privebericht gestuurd

Succes

Groetjes Tosca
Back to Top
Tosca View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 25 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tosca Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2018 om 19:15
gekrompen trui

Ongedaan maken

Je hebt maar een paar dingen nodig om het proces ongedaan te maken. De belangrijkste dingen zijn: een handdoek, een wasrek, conditioner en een wasknijper (en natuurlijk het kledingstuk dat weer groter moet worden). Heb je dat allemaal in handbereik? Volg dan de volgende instructies:

  • Vul je wasbak met koud water en voeg drie kleine scheuten crèmespoeling toe aan het water.
  • Stop je gekrompen kledingstuk 10 tot 15 minuten in het water, zodat de crèmespoeling goed in het kledingstuk kan trekken.
  • Laat de gootsteen leeglopen.
  • Wring het kledingstuk uit en zorg dat je zo veel mogelijk water uit het kledingstuk krijgt (je moet het kledingstuk niet uitspoelen).
  • Leg het kledingstuk plat en uitgestreken uit op een handdoek zodat de handdoek alle waterrestanten kan absorberen.
  • Hang het kledingstuk over een droogrek, wacht totdat het droog is en klaar is Kees.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2018 om 20:15
Sorry Tosca, bedoel je crèmespoeling voor haar? Als je wasverzachter bedoelt, raad ik het af. Daar gaat een wollen trui van vervilten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2018 om 09:27
Originally posted by Tosca Tosca wrote:

gekrompen trui

<h3 style="font-family: inherit; : rgb240, 241, 245; line-height: 1.1; margin-top: 20px; margin-bottom: 0px; font-size: 14pt;">Ongedaan maken</h3><p ="p1"="" style=": rgb240, 241, 245; margin: 0px 0px 20px; font-family: Lato, Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 16px;"><span ="s1"="">Je hebt maar een paar dingen nodig om het proces ongedaan te maken. De belangrijkste dingen zijn: een handdoek, een wasrek, conditioner en een wasknijper (en natuurlijk het kledingstuk dat weer groter moet worden). Heb je dat allemaal in handbereik? Volg dan de volgende instructies:</span>

<ul ="ul1"="" style=": rgb240, 241, 245; margin-top: 0px; margin-bottom: 10px; font-family: Lato, Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 16px;"><li ="li3"=""><span ="s3"="">Vul je wasbak met koud water en voeg drie kleine scheuten crèmespoeling toe aan het water.</span><li ="li3"=""><span ="s3"="">Stop je gekrompen kledingstuk 10 tot 15 minuten in het water, zodat de crèmespoeling goed in het kledingstuk kan trekken.</span><li ="li3"=""><span ="s3"="">Laat de gootsteen leeglopen.</span><li ="li3"=""><span ="s3"="">Wring het kledingstuk uit en zorg dat je zo veel mogelijk water uit het kledingstuk krijgt (je moet het kledingstuk niet uitspoelen).</span><li ="li3"=""><span ="s3"="">Leg het kledingstuk plat en uitgestreken uit op een handdoek zodat de handdoek alle waterrestanten kan absorberen.</span><li ="li3"=""><span ="s3"="">Hang het kledingstuk over een droogrek, wacht totdat het droog is en klaar is Kees.</span>


Ik zou helemaal niets meer doen maar gewoon helemaal opnieuw beginnen en dan proberen om de trui met een ander soort garen te maken c.q. geen wol. Dit is niet om aan te beginnen en zoals gezegd bij wol nooit geen wasverzachter (conditioner???) gebruiken. Heel veel succes hiermee
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2018 om 09:55
De oplossing van Tosca werkt wel degelijk echt. Heb het hier overlaatst ook moeten toepassen bij mijn oermoedertrui. Op 30° gewassen maar wel laten zwieren en dat was dus niet slim. Gevolg : een dikke korte trui voor in de winter. Ik had 3 opties : weggooien, verknippen en sloefkes van maken of de truc met de haarverzachter. Geopteerd voor het laatste en ge ziet de steken terug en ze is langer geworden.
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2018 om 11:34
Hoi Allemaal,

Sorry voor mijn late reactie.Confused

Dank je voor de reacties. Ik ga toch de tip van Tosca proberen. Mocht dit niet lukken ga ik een gedeelte uithalen en eraan breien.

We zullen zien.....spannendShockedShockedShockedShockedShockedShockedShocked

Groeten Allemaal
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mei 2018 om 08:55
Hoi,

Ik heb de tip van Tosca geprobeerd maar bij mij is het niet gelukt. Dus ga toch maar proberen hem uit te halen en opnieuw te breien.

Groeten Katinka
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mei 2018 om 16:58
Jammer dat het niet gelukt is .

Succes met het uithalen , dat is toch het beste wat je kunt doen als iets niet naar wens is .
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2018 om 15:55
Ik heb de tip van Tosca ook eens geprobeerd, zonder veel hoop, maar … bij mij is het wél gelukt. Het zal dus waarschijnlijk aan het soort garen liggen, bij de ene soort werkt het blijkbaar, bij de andere niet. Maar het is zeker een tip om eerst te proberen als je met een gekrompen trui te maken hebt, voordat je de hele boel gaat uithalen!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns