Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Scherpe gaatjes in knopen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Scherpe gaatjes in knopen
    Posted: 01 Mei 2018 om 14:24
Afgelopen week vlogen er 3 knopen van twee betrekkelijk nieuwe bloezen af. Ik heb al vaker gemerkt dat de binnengaatjes van knopen soms erg scherp kunnen zijn waardoor de aanzetdraad beschadigd raakt en zelfs breekt. Eigenlijk zou ik een piepklein rond vijltje moeten hebben (rattenstaart) of een frees van klein formaat waarmee ik de scherpe randjes van de gaatjes een beetje mooi kan afronden. Hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad? Vanochtend weer gauw braaf een knoop aangezet omdat ik weg moest en die bloes aan wilde.      
Back to Top
Giesje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 17 April 2018
Locatie: drachten
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Giesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2018 om 15:16
Ja nu je het zegt.. vooral de uniformen overhemden van zoonlief. Zal eens kijken samen met handige manlief hoe we dat beetje glad kunnen krijgen.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2018 om 17:38
Heb ik bij alle nieuwe bloezen of hemden ,al jaren maak ik ze vast voor ik ze aan doe maar ik wist niet dat het aan de binnen gaatjes lag ,ze zijn altijd maar met twee of drie draadjes vastgemaakt.
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2018 om 18:34
Als je confectie-kleding koopt, is het altijd oppassen geblazen met de knopen omdat ze machinaal aangezet zijn. Even aan een plukje draad trekken en prrrrrrrr... je hebt de knoop met een lange draad in handen. In mijn geval waren het gewoon degelijk aangezette knopen die er na enkele weken afkwamen.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2018 om 20:18
Dit probleem heb je vooral bij parelmoer knoopjes. Heb je het ook als je de knoopjes op een zgn steeltje zet?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2018 om 08:08
Een steeltje...? Bij dikke stoffen zorg ik dat er meer tussenruimte is tussen het stof en de knoop. Bij een dunne stof zoals bij een bloes zet ik de knopen vast op het stof. Het snijdende effect van de randjes is waarschijnlijk wel minder als ze minder hoeven te kantelen bij gebruik.

In het geval van afgelopen week zijn het gewone plastic knoopjes die ik hergebruik van afgedankte overhemden van mijn man. Ooit had ik mooie nieuwe knopen gekocht die ik wekelijks opnieuw aan moest zetten. Mijn vader heeft daar fijn-mechanisch gereedschap voor in huis en had die knopen toen keurig bijgewerkt. Maar 3 nieuw gemaakte bloezen in dezelfde week vond ik wel vreemd.

Ik weet dat er hulpstukjes zijn om op een "dremel" te zetten.   
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2018 om 11:20
Lidwina bedoelt met een "steeltje " dat je ruimte laat tussen de stof en het knoopje . Als voldoende keren door de gaatjes bent gegaan draai je je draad aan de achterkant over de lossige draden ,zodat ze een bundeltje worden .
Als je moeite hebt afstand te bewaren kun je een luciferhoutje tussen knoop en stof leggen .
Wij moesten vroeger de draden die aan de achterkant van je werk zaten ook nog om festonneren .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2018 om 19:57
Mijn idee is om een klein rond vijltje met diamantstof te gebruiken om de gaatjes te 'ontbramen'
Je kan ze kopen bij een hobbywinkel, ze zijn eigenlijk bestemd om speksteen te bewerken, maar omdat ze zo heel erg fijntjes schuren lijkt het me een oplossing voor scherpe knoopjes.
Goedkope vijltjes voldoen uitstekend en ze zijn niet duur.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2018 om 22:09
Daar ga ik direct naar op zoek. Want scherpe randen horen wat mij betreft nergens aan te blijven zitten. Super bedankt!   

Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2018 om 15:52
Ik heb ooit een elektrische vijlset voor nagels en eelt gekocht.Daar zaten ook dunne diamantvijltjes bij, zoals je schrijft: rattenstaart. Maar dan heel dun. Die gebruik ik er wel eens voor.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2018 om 18:32
Ik heb een dremel. Dat is een miniboormachientje waar allerlei hulpstukjes bij te koop zijn. Dat zou wel eens vergelijkbaar kunnen zijn met wat jij bedoelt. Nou hoeft het op zich niet elektrisch te zijn. Een handvijltje of rattenstaartje (wat klinkt dat lief) is prima.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns