Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Schorten

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Schorten
    Posted: 10 Mei 2018 om 17:26
Wie draagt er hier nog schorten tijdens huishoudelijk werk en eten koken? Ik vind schorten altijd zo leuk staan. Als kind vond ik Saartje uit de Zwiebertje-serie helemaal te gek. De schorten die ik naai, zijn wat minder opvallend maar toch wel met een nostalgische knipoog en zeker praktisch.

Tussen lappen die ik op zolder bij mijn moeder vond, zat een Beierse lap gordijnsstof. Een druk motief waar ik geen gordijntje, kussens of kleding van hoef te hebben. Een schort zou best leuk zijn. Dus: de lap is nu voorgewassen en kan ik er mee aan de gang.       
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 08:54
Ik draag dat al lang niet meer,als ik poets of zo dan doe ik iets aan dat vuil mag worden 😊 ,maar ik heb herinneringen van mijn moeder die altijd een schort droeg en ze had altijd haar geld beugel op zak ,raar he dat alles zo veranderd
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 09:11
Ik draag met eten koken en vlees braden een schort of iets ouds

Het maakt echter niet veel uit ,want spetters komen er altijd naast .

Ik zorg er wel voor dat het niet brandgevaarlijk is ,sinds de vrouw van een vriend van mijn man in brand gevlogen is met haar duster nog aan .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 09:18
Ik draag geen schort meer, omdat inderdaad de spetters er net naast komen. Naakt koken is een betere optie, maar er wordt nog al eens aangebeld, net terwijl ik aan het koken ben. Mijn huisband vraagt dan van achter zijn computer: "Zal ik gaan?" Nou, in die tijd sta ik al bij de deur. Het collectepotje staat in de hal, dus ik ben in twee minuten weer bij het fornuis. Ik denk dat ik zelfs als ik me zou moeten aankleden, sneller ben dan mijn kloris.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 09:44
Ik bedoel wel een schort MET bovenstukje. Maar... ik moet bekennen dat ik schorten zo erg leuk vind dat ik soms bang ben om ze vies te laten worden.   

Magtelt, heb jij dan geen brandblaren van te heet vet op je vel?

Wat een pijnlijk verhaal, Mutti. Een duster is vaak ruimzittend en heeft royale mouwen die makkelijk ergens in hangen of met vuur in aanraking komen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 09:50
Ik draag (droeg) nooit een schort.
Manlief wel als hij gaat koken.
Hij heeft ook altijd een servet om zijn bovenlijf, hij heeft een speciaal magneetveld voor vlekken.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 10:52
Ik draag ook een schort en wordt nogal eens betrapt door de huisband als ik dat draag - hij vindt dat leuk of grappig. Ik snap de charme niet zo,
want het is een heel vies ding - ik kan beter op zoek naar een leuk stofje LOL voor een nieuwe.
Mijn moeder droeg altijd van die knoopschorten, die gaan over alles heen en dan hebben vlekken echt geen kans. Ik heb pas nog hele stapels van die
dingen weggekiept want het meeste las op het etiket "Nylon" nou dat is echt dramatisch dat is het duster idee. Al kook ik niet op gas, want het is
de combinatie vlam en synthetisch die gevaarlijk is.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 12:03
Het magnetische veld voor vlekken wordt bij mij vooral veroorzaakt door mooie kleren. Een vetspetter komt niet gauw op een oude spijkerbroek, maar wel op je nieuwe bloes als je denkt dat het even geen kwaad kan.

Wat lief van je man, LW, dat hij de schort leuk vindt staan.    Waarschijnlijk toch een hang naar vroeger.

Het klopt dat in de jaren '60 er nylon mouwschorten gangbaar waren met een knoopsluiting van voren. Die werden 's morgens aangetrokken en na de afwas 's avonds uitgedaan. Vanwege het nylon gingen de vlekken er makkelijk uit en hoefden ze niet gestreken te worden. Zeer brandgevaarlijk! Inderdaad. Maar ik vind ze er niet leuk uitzien.

Back to Top
Giesje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 17 April 2018
Locatie: drachten
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Giesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 12:13
Nee ik draag ze niet, mijn oma wel en daar ,moet ik dan altijd dan altijd aan denken, ze is 93 nu en draagt ze nog.
Als je moe bent leer om te rusten niet om te stoppen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 12:58
Zelf doe ik het alleen bij het braden van spatgevaarlijk vlees of als ik b.v. een pastasaus aan het maken ben - het is een onderbewuste keuze
ik kan er niet helemaal de vinger op leggen.
Mijn moeder deed het schort aan voor het eten bereiden en uit als we aan tafel gingen. In de zomerdag verving een fleurig schort de jurk (dan hield ze hem gelukkig Embarrassed wel aan)
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 20:50
ik zelf draag geen schort mijn moeder van bijna 89 draagt die nog elke dag bij het koken

  
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 21:12
Waarschijnlijk is de oudere generatie wat voorzichtiger met het in de was te moeten gooien van hun kleding. Vandaar de schort om te beschermen. De lap die ik wil gaan gebruiken voor 2 schorten is inmiddels voorgewassen en gestreken.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2018 om 22:49
Ik draag bij ieder huishoudelijk werk een schort, behalve bij strijken of was ophangen. Als de bel gaat en ik moet naar de deur gaat hij af. Vlekken naast het schort vallen mee. Mijn schoonmoeder droeg inderdaad jasschorten de hele dag. Mijn moeder droeg schorten ook de hele dag, dezelfde soort als ik draag. Bovenstuk met band om je hals en een strik op je rug. Mijn schort gaat af als ik klaar ben met de afwas. En waarom draag ik een schort? Ik heb geen zin om vlekken in mijn kleren te krijgen die er eventueel niet uitgaan. Voor de rest vind ik het geen vrijbrief om maar te knoeien.
Ik maak mijn schorten zelf. Leg een oude op het stof en knip hem na. Zo deed mijn moeder het en ik doe het nog steeds zo. Dus mijn model is van na de oorlog. Ik heb nog zo'n zelfde in het klein liggen van mijzelf toen ik klein was. Wij droegen toen een schort naar school. Ik had dus deze simpele, volgens mijn moeder had je op je rug geen schort nodig. De andere meisjes hadden met knoopjes op hun rug en ruches langs de armsgaten en jaloers dat ik was op die mooie schorten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mei 2018 om 09:21
Rond 1973 zijn jurkschorten met knopen van achteren en rouches langs de schouders in de mode geweest. Ik heb er op zolder bij mijn ouders nog eentje gevonden van toen.


Ik naai ze ook met bovenstuk met een halsband om de nek. Die band sluit met een knoop achter die ik verschillend in kan stellen voor bloes met kraag of zonder. In de taille komt dan de strik op je onderrug.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2018 om 00:04
ik draag ook geen schorten. Is alleen maar meer was en strijk, want als ik smos, smos ik ineens heel goed. Ik ben wel heel goed in het achteruit springen.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2018 om 15:50
Heel soms draag ik nog schorten, als ik echt veel taarten ed aan het bakken ben en ik iets aanheb wat achteraf niet zo handig blijkt te zijn. 
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2018 om 20:37

Originally posted by bep bep wrote:

ik draag ook geen schorten. Is alleen maar meer was en strijk, want als ik smos, smos ik ineens heel goed. Ik ben wel heel goed in het achteruit springen.

LOLLOLLOLLOL
whoewhawha
echt hé bep jij bent me er één

Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2018 om 12:36
Schort ja zo'n nieuwe met bandje in de nek en strikje op de rug...
Toch vergeet ik hem nog vaak genoeg aan te doen tijdens het koken...
En dan raad je het al dat ik dan ook precies dan moet knoeien...
Oma draagt nog een echte met van die knopen en dan ook de hele dag...
Ze zijn wel zeldzaam aan het worden...
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2018 om 12:44
Bep hoever moet je achteruit ?

Ik heb nl een lange maar smalle keuken ,zou links of rechts ook lukken
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mei 2018 om 20:25
Originally posted by Mutti Mutti wrote:


Ik zorg er wel voor dat het niet brandgevaarlijk is ,sinds de vrouw van een vriend van mijn man in brand gevlogen is met haar duster nog aan .


Wat een eng verhaal.
Je hebt mij er nu ook mee aangestoken, want bij schoonmaken en koken ik droeg wel eens een lelijke ruime blouse van nylon, over alles heen. Maar nu denk ik dat ik die beter kan weggooien.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns