Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

patroon sjaal jaren 30 : wol dikte

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
siska_c View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Juni 2018
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer siska_c Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: patroon sjaal jaren 30 : wol dikte
    Posted: 20 Juni 2018 om 17:16
Dit patroon spreekt over

. ' patons & baldwins 3-ply Beehive fingering hook'
. 'no. 12 Stratnoid crochet hook'
. 'gauche 7 triples/inch'

Blijkbaar zijn dat allemaal oude maten en gewichten, want ik vind nauwelijks informatie over die dingen.
Ik heb 1 post gevonden waarin staat dat die haakpen zou overeenkomen met een 2.75 (dus een 2.5 of 3 van bij ons). Als ik die 'gauche' omreken naar 10 cm, dan kom ik uit bij 27.5 steken/10 cm. Heel dun garen dus.

Wat denken jullie ? Zou dit kunnen kloppen ?

Alvast bedankt !


Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2018 om 19:03
Hoi Siska, misschien ook ff voorstellen in de rubriek voorstellen alvorens een vraag te deponeren? Helaas kan ik jou niet helpen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Juni 2018 om 21:42
Patons was/is een merk wol, verder zijn het allemaal Engels/Amerikaanse termen - hier praat niemand over fingering . . .
Wat ik soms doe is kijken op ravelry (je moet wel een account aanmaken, maar het is gratis) omdat het een engelse site
is kun je dus ook op dat type wol zoeken.
7 triples per inch - hmm, is het een haakpatroon anders zou ik niet weten wat ze met triples bedoelen.
Als het een haakpatroon is zou ik ook even bij charami kijken, daar staan vertalingen van termen
Boven in de balk vertaal- en omzetschema's kiezen, ook naalddikte zijn daar vertaald. Daarnaast verschillen ook de Engelse termen
van de Amerikaanse, even puzzelen dus.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2018 om 09:14
Wat een problemen. Waarom leert je zus niet zelf haken? Dan kan ze proberen om de sjaal zelf te maken of ze ziet wat voor moeilijkheden het patroon opwerpt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
siska_c View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Juni 2018
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer siska_c Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2018 om 10:30
Ha, ha. Mijn zus kan heel goed naaien, ze maakt bijna al haar kleren zelf. Maar haken en breien ... dat is niet zo haar ding.
En ik vind het niet erg om dingen uit te zoeken. De steken zelf zijn goed te doen. Smile
Back to Top
siska_c View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Juni 2018
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer siska_c Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2018 om 10:41
Hey, bedankt voor de info !
Ik heb ondertussen een account aangemaakt bij Ravelry, maar ik denk dat ik nog eventjes zoet zal zijn om te vinden wat ik nodig heb.

Het gaat inderdaad over een haakpatroon (sorry dat ik niet specifiek was). Ik denk dat de website charami ondertussen een beetje veranderd is, want ik zie precies niets staan over omzetschema's en zo.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2018 om 12:52
Boven in de kop staan van links naar rechts tekstjes waar je op kunt klikken en die dingen zijn echt heel goed
Back to Top
siska_c View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Juni 2018
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer siska_c Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2018 om 13:03
Aha ! Nu zie ik het !
De link die je doorstuurde in je vorige post gaat naar : http://charami.com/en/  (Engels)
De website met de informatie is deze : http://charami.com/  (Nederlands)

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2018 om 13:26
Uit mijn hoofd getypt, daar zal het door komen - ik heb de link nu aangepast
Back to Top
siska_c View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Juni 2018
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer siska_c Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juni 2018 om 21:54
Het haken lijkt me wel te bevallen. Maar wat een onduidelijk patroon ! Confused
Of misschien is het gewoon omdat ik geen ervaring heb ...

Ik heb bijna de twee wijdste stukken af, maar nu zit ik te piekeren over dat minderen van het aantal steken ... Zou dat iedere rij zijn dat ik moet minderen, of maar om de 2 rijen ???

De wol die mijn zus uiteindelijk gekozen heeft, is ook wat dikker dan wat beschreven staat in het patroon. Dus ben ik met minder steken begonnen. Maar de hoogte van een rij klopt nu natuurlijk ook niet, dus, als dat ooit een echte sjaal wordt, dan zal ik heel gelukkig zijn.Smile



Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns