Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

babyvestje

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: babyvestje
    Posted: 06 Juli 2018 om 19:26
Hallo dames,

Ik ben een vestje voor mijn kleindochter aan het breien uit het boek van Phildar tijdloze baby breipatronen.
Nu moet ik voor het rugpand steken gaan minderen voor een raglan mouw.
Er staat kant aan weersz. 1 x 1 st. af, daarna:
*4 nld. hoger: 1 x 1 st., 2 nld. hoger: 1 x 1 st.*, herh. van *tot* 8 maal in tot. en eindig ied. 2e nld. met 6 x 1 st.
Houdt dit in dat ik elke 2e nld steken moet minderen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2018 om 21:51
nee, ge moet die tussen de sterretjes 8 keer herhalen.
Dus dat wil zeggen, ge begint met aan sweerskanten 1 steek af te kanten (gemakelijkheidshalve in de rechte naald).


Dan komt de sterretjeslijn die ge dus 8 keer moet herhalen.

averecht
recht
averecht
aan sweerskanten 1 steek minderen            (= 4naalden hoger)

averecht
aan sweerskanten 1 steek                     (= 2naalden hoger)

averecht
recht
averecht
aan sweerskanten 1 steek minderen            (= 2de keer van die om de 4 steken)

averecht
aan sweerskanten 1 steek minderen            (= 2de keer van die 2 naalden hoger)

en zo doet ge verder tot ge dit 8 keren hebt gedaan en dan is het om de 2 naalden dus 1 steek aan sweerszijden afkanten en dit doet ge 6 keer.
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2018 om 07:57
Hallo Bep,

Ik snap het nu. Bedankt voor je hulp Smile
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 13:05
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 16:21
Hallo Bep,

Ik heb pand af; het is alleen 3 cm langer, 32 cm in plaats van 29 cm. De breedte klopt wel.

Mijn breiwerk is al 29 cm nadat ik 8x alle minderingen heb gedaan.
Wat kan ik nu doen? Alle steken in 1x afkanten of meerdere steken per naald minderen?

Ik hoop dat je mij kan helpen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 18:34
het is een raglan mouw dwz dat alles schuin loopt tot aan de nek.

Efkes tellen hoeveel cm 12 naalden zijn (want die moet ge nog doen (6x1)). Als een vest wat langer is kan dat geen kwaad. Bij het in elkaar naaien verliest ge al wat breedte maar dat wordt opgevangen door de lengte die dan wat korter wordt.

Als het echt veel te lang wordt dan zou ik die laatste keer om de vier weglaten en vanaf daar dan 8 keer 1 steek om de 2 naalden doen. (= 6 + 2). Wel onthouden dat ge de mouwen en het voorpand dan ook zo doet, want anders past er niks.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 18:37
nog eens terug gelezen en na alle minderingen is het dus 32 cm.

Dus de steken die overblijven zijn de nek veronderstel ik. Staat er dan niet in het patroon wat er dan moet gebeuren?

Ofwel kant alle steken af, of zet alle overblijvende steken op een hulpnaald?

Of stond er TEGELIJKERTIJD voor de hals ergens?
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 19:26
De steken die overblijven (15) moet ik afkanten.

Het kan dus geen kwaad dat het achterpand 3 cm langer is? 

Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 19:28
en worden de mouwen dan ook niet te lang?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 19:56
hebt ge de voorpanden al gebreid ? Die moeten normaal even lang zijn als het rugpand.

Staat er bij het patroon geen tekening met afmetingen? Dan kunt ge zien en meten hoe groot het armsgat alleen moet zijn.

Mouwen kunt ge een omslag in leggen en zijn ze tegen de groei.
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 20:19
ik ben begonnen met het rugpand (staat zo in het boek)

Volgens de tekening moet het armsgat 13 cm zijn, die van mij is 16 cm.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 20:51
dus die 3 cm zit echt in die raglan. En ge zijt met 61 steken begonnen?

Klopte het proeflapke? In de breedte waarschijnlijk wel maar de hoogte? Kunt ge nu ook nog meten. Efkes een lintmeter erop leggen en kijken hoeveel naalden gij hebt bij 10 cm en hoeveel er in het boek staan dat ge zou moeten hebben. Want het kan zijn dat er in het boek vaster wordt gebreid. En dan hebben we die 3 cm verschil gevonden en kan het zijn om ook aan 13 cm te komen dat ge een paar naalden ergens moet smokkelen.

Aan het armsgat te zien is het een maatje 68 of 74?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 21:25
Hoeveel steken heb je op je pen staan als je begint met de raglan afkanting ?

Wat gebeurt er als je het 7x doet ? Kom je dan uit met je aantal over te blijven steken
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 21:38
Het wordt gebreid in gerstekorrel. Ik heb 40 naalden in 10 cm, het proeflapje in het boek 47 naalden.

In het boek staan geen maten maar leeftijden. Ik ben begonnen met 61 steken (= voor 12 maanden).

Ik neem aan dat wanneer ik een aantal naalden moet smokkelen dat ook bij de mouwen moet doen.

Heb je nog advies voor mij?


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2018 om 22:08
Uw breisel is dus losser.
dus 4 naalden is 1 cm. Ge moet de mouwkoppen zal ik maar zeggen 3 cm korter hebben dat zijn dus 12 naalden die er moeten gesmokkeld worden.

Iedere kant moeten er 23 steken geminderd worden. Als ge dat om de 2 naalden doet hebt ge 46 naalden oftewel 11 cm en een klets.

Dan zou ik hetgeen tussen de sterrekes staat maar 2 keer doen en de rest om de 2 naalden. Dan hebt ge 12 naalden en 3 cm minder.

Wel bij de voorpanden en de mouwen zelf hetzelfde doen dan.

Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2018 om 07:19
Je bent geweldig, dank je wel voor je hulp!
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2018 om 14:33

Het achterpand en de voorpanden zijn klaar. Ik ben inmiddels aan een mouw begonnen en heb daar een vraag over.
Er staat: meerder iedere 12e naald 5 x 1 steek en iedere 10e naald 2 x 1 steek. Hoe moet ik tellen? Eerst de 10e naald en daarna 2 naalden verder voor de 12e? Of eerst 12 naalden en daarna 10 naalden en dan weer 12? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2018 om 15:11
Je breit 12pennen en je meerdert aan iedere kant 1 steek . Dan brei je weer 12 pennen met de meerdering aan weerszijde Dat doe je dus 5 x .
Dan brei i.p.v. 12 pennen 10 pennen en meerder je aan weerszijde 1 steek . Dat doe je dus 2x .

je meerdering zitten dus eerst om de 12 pennen en later om de 10 pennen . Je mouw wordt dus langzaam iets breder . Staat er niet hoeveel steken je uiteindelijk op je pen moet hebben staan
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2018 om 16:07
Volkomen duidelijk, dank je wel Thumbs Up
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns