Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wie o wie herkent deze haaksteek?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Bert View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2018
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Bert Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wie o wie herkent deze haaksteek?
    Posted: 29 December 2018 om 19:29
Goedenavond,

Mijn lieve moeder is een enthousiast haakster, maar niet zo handig met computers of het Internet. Vandaar dat ik namens haar dit bericht plaats.

Ze wil graag weten welke steek is gebruikt voor de sjaal in de collage uit deze link: https://i.postimg.cc/0P7mC0sR/Sjaal.jpg

Ik heb zo groot mogelijke foto's gezocht en deze nog wat verscherpt, maar ze vindt niets wat lijkt in De Haakbijbel.

Herkent iemand van jullie misschien welke steek is gebruikt voor deze sjaal?

alvast bedankt voor jullie tijd en hulp en nog een prettige avond,

Bert
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2018 om 20:24
ik denk dat het gebreid is ipv gehaakt.

Bij het nog vergroten ziet ge dat het kabeltjes zijn van 1 steek elke keer die rond elkaar draaien. (Voor mij toch alleszins)


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2018 om 21:12
Het kunnen reliefstokjes zijn, 1 ingestoken langs de voorkant en 1 langs de achterkant. Of het is de patentsteek, dat is een breisteek, die ik niet doe.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2018 om 21:59
Dit is gebreid. Ik denk iets met 1 verdraaid recht, 1 averecht.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 December 2018 om 23:58
Ik heb de foto's opgezocht en zeer sterk uitvergroot.
En zie dat het op de eerste foto van de serie nog het meeste lijkt op een valse (of een halve) patentsteek.

En als je moeder geen breister is dan zal het niet echt lukken.

Maar ze kan dus ook de reliëfstokjes steek gebruiken zoals magtelt het omschrijft.
Dan komt het resultaat het dichtste bij het gewenste patroon.
Ze kan een proeflapje maken met de reliëfsteek en zien of het is wat ze wil.

Ik hoop dat ze er uit komt met onze tips.



Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2018 om 10:10
In reliefstokjes gaat een hoop garen zitten, daar moet ze rekening mee houden. Ik heb juten tassen omgehaakt met gewone en met reliefstokjes en ik had zowat twee keer zoveel garen nodig voor de reliefstokjes. Mooi werd het wel.

Ale je strepen in een das haakt, kun je het beste meteen de draadjes wegwerken. Anders moet je na het afknippen van de laatste draad nog eens 7000 eindjes onzichtbaar wegstoppen, een reuzenklus.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2018 om 11:14
Bovendien zal een gehaakte sjaal meestal stugger dan gebreid zijn en dat kan voor een sjaal niet zo prettig zitten.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2018 om 12:22
Met reliefstokjes kun je een haaknaald van twee maten groter, dan het garen eist, gebruiken. Maar inderdaad ze zijn beter in tassen, kussens en dat soort voorwerpen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Bert View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 29 December 2018
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Bert Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2018 om 15:11
Allereerst wil ik jullie allemaal hartelijk danken, ook namens mijn moeder, voor de vele snelle en vriendelijke reacties! Dankzij jullie kennis en behulpzaamheid is ze een stuk dichter bij de oplossing gekomen.

Met jullie tips is ze direct begonnen verschillende proeflapjes te breien en haken. Ze hebben er allemaal behoorlijk wat van, maar de verticale reliefstokjes van Magtelt komen er het dichtste bij. Zodra garen in de juiste kleuren zijn gekocht, gaat dit het worden, of iemand moet nog iets te binnen schieten.

Eerder vandaag vond ik op een Brits forum een bericht waarin een van de leden ervan overtuigd was dat ze met "een variant op de wafelsteek" een identieke sjaal heeft gemaakt. Geen specifieke naam van de steek, ook geen foto en ze heeft er al bijna drie jaar niet meer ingelogd. Ik vrees dat het een doodlopend spoor is.
De wafelsteek in De Haakbijbel komt niet in de buurt en ook met Googlen op wafelsteek of wafflestitch kan ik niets vinden wat erop lijkt. 
Weten jullie misschien nog van het bestaan van een variant?

Ik zie overigens dat postimg de collage heeft verkleind en ook met de zoom wordt deze niet veel groter. Als je klikt op "Originele afbeelding downloaden" krijg je wel het oorspronkelijke formaat.

Nogmaals hartelijk dank voor al jullie hulp en vanaf hier een heel prettige jaarwisseling gewenst en een gezond en gelukkig 2019!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2018 om 16:17
Overigens Bert,
Als het te stug of te plankerig wordt met die reliëfsteek, kan je moeder ook stokje en een losse, stokje en een losse doen, dan wordt het geheel soepeler.
Ik ben daarmee bezig om een soort mouwloos vest te maken en wissel een (dubbel) stokje af met een losse.
Wel steeds het (dubbele) stokje om het onderliggende stokje maken.
Mijn vest word heerlijk soepel.

Heb helaas nu geen tijd een foto te maken en te plaatsen.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2018 om 18:13
Volgens mij is er geen "de wafelsteek", net zomin als er geen "de patentsteek" bestaat. Zoveel ontwerpers als er zijn, zoveel wafelsteken zijn er. Mijn tas is na een stokjestoer als start opgebouwd uit 1 stokje voor om het stokje van toer 1, 1 stokje achterom het volgende stokje van toer 1, enzovoort. Ik heb dubbel zo lang over die tas gedaan als over de andere. Maar ik heb er groot succes mee. Alle stokjes voor om zitten boven elkaar en alle stokjes achterom ook, zo krijg je dat streeppatroon in de lengte.Het is nog flexibel ook. Ik heb wel in het rond gehaakt, je moeder zou het met een proeflapje kunnen proberen wat het beste werkt.


Ik wens jou ook een goede jaarwisseling en een gezond gelukkig 2019.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2019 om 13:40

Het zou een half verdraaide boordsteek kunnen zijn. Een boordsteek voor een sjaal is niet gek (1 recht, 1 averecht)

Naald 1, een kantsteek en dan 1 verdraaide recht, 1 av herhalen en op het einde 1 verdraaide recht plus een kantsteek
Naald 2, een kantsteek en dan 1 av, 1 verdraaide recht herhalen en op het einde 1 av en een kantsteek
 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns