Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Drops Sweet Leaves omslagdoek 169-29

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Drops Sweet Leaves omslagdoek 169-29
    Posted: 20 Augustus 2020 om 22:02
Lieve allemaal, ik heb het mezelf weer eens moeilijk gemaakt...
Ik ben bezig met de ‘blaadjesrand’ aan de omslagdoek Sweet Leaves van Drops (https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7306&cid=7).
Ik heb de helft van de rand (dus van de linkerschouder naar beneden naar de driehoekspunt toe) gebreid zoals het patroon aangeeft. Erg mooi geworden. Het patroon schrijft nu voor dat ik gewoon op diezelfde manier doorga met breien aan de rechterkant, dus van de punt omhoog naar de rechterschouder. De blaadjes blijven dan in dezelfde richting doorlopen: als je naar de doek kijkt wijzen de punten van de blaadjes aan de linkerkant naar beneden, en aan de rechterkant naar boven. Maaaarrrr... ik wil eigenlijk liever dat de rechterrand precies identiek wordt aan de linkerrand, dus dat de punten van de blaadjes aan de rechterkant óók naar beneden wijzen, net zoals aan de linkerkant. Kan iemand mij vertellen hoe ik patroon A11 kan ‘vertalen’ naar de rechterkant van de omslagdoek? Ik kom er niet uit
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2020 om 09:19
Je zou dan in ieder geval aan de rechterschouder moeten beginnen. En dan maar zien hoe je beneden tot een net einde komt.
En dan de steken in spiegelbeeld breien, ik zou het uitschrijven als ik jou was - het samenbreien met de doek komt dan aan de andere kant.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2020 om 09:54
Dank voor je snelle reactie, lw1463. Ik heb volgens mij alle vormen van spiegelbeeld inmiddels geprobeerd... Het blaadjespatroon lukt op zich wel, maar het picotrandje en de samenbreirand blijven lastig. Ik begin te denken dat er maar 2 oplossingen zijn: a) linkshandig leren breien, of b) toch maar braaf het patroon volgen zoals het hoort. Maar ik ben zo benieuwd of het kán of dat het simpelweg onmogelijk is...!
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2020 om 13:16
Ik zou het patroon blijven volgen. Waarom moet alles in dezelfde richting? Iets anders is toch ook wel eens leuk. Veel succes!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2020 om 08:43
Ik kon op de foto's niet heel goed zien hoe de rand was, maar het samen breien moet eigenlijk nog het makkelijkste deel zijn. 
Je kunt de blaadjes rustig eens los breien en kijken wat mooi is en als je tevreden bent dan dat patroon volgen en opbreien met de shawl.
Ik denk wel dat het kan, alleen de punt wordt dan waarschijnlijk iets met zo'n gaatjes patroon in het midden  - hoe zeg je dat de steken van de rand 
links en recht tegelijk breien en dan in het midden van die ajour gaatjes.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2020 om 08:44
Even het patroon aanklikbaar linken https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7306&cid=7 voor de anderen


Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2020 om 08:54
Het blaadje zelf is symmetrisch, dus dat kan het probleem niet zijn. Je moet denken wat aan de ene kant buiten zat, moet nu ook buiten zitten
en wat eerder binnen zat moet nu ook binnen zitten.
Als je het heel simpel stelt betekent dat je A11 opnieuw zou kunnen tekenen.
Je tekent op ruitjespapier eerst het blad als uitgangspunt, want dat is symmetrisch en daarna teken je vanaf het blad naar links en rechts.
Maar wat rechts zat teken je links en vice versa, daarna zou ik het gewoon eens proberen los te breien om te kijken of het er goed uitziet.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2020 om 09:19
Prachtige omslagdoek trouwens en ik ben het eens dat het mooier is wanneer de blaadjes in spiegelbeeld gebreid worden.
Ik hoop dat het lukt, succes !!
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2020 om 16:24
Dank allemaal voor het meedenken
Het grootste probleem is - volgens mij althans - dat je normaal gesproken van links naar rechts breit, d.w.z. de steken zitten op de linkernaald en al breiend komen ze op de rechternaald te staan. De ene helft van de omslagdoekrand heb ik volgens patroon A11 gebreid en is dus goed gegaan. Maar als ik nu aan de andere schouder wil beginnen, klopt het uitgangspunt (van links naar rechts breien) al niet, want werkelijk ALLES zit dan aan de andere kant en is gespiegeld! Misschien moet ik het maar opgeven???
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2020 om 17:37
Nee! Niet opgeven. Volgens mij kun je de connectie tussen rand en sjaal aan de andere kant van het randpatrootn vazrmaken.
Probeer anders eerst een losse opzet met het kantpatroon te breien. Dan zie je het voor je en is het makkelijker om je een voorstelling te maken hoe je het aan moet pakken.
Zoals LW al schreef, zul je voor de 2e rand aan de andere kant van de sjaal moeten beginnen.
Dat zal het probleem niet zijn. Wat wél moeilijk wordt denk ik, is onderaan de punt. Maar ik vermoed als je daar eenmaal aangekomen bent, dat het zichzelf uitwijst.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2020 om 12:08
Als ik het nou heel simpel stel en je zou rand - doek - rand breien, je breit altijd van links naar rechts. Het aanbreien van een rand
aan de andere kant dan waar je begonnen bent is in dat opzicht niet anders. 
De 1e opzet zat misschien vast (dat weet ik niet) aan de doek en je bent zo vanzelf verder gegaan, aan de andere kant moet je de steken misschien eerst 
los opzetten en dan achteraf de naad 
van de eerste paar toeren vastzetten.
Je denkt er volgens mij te moeilijk over - ik zou eerst het schema omzetten, zodat de steken aan de goede kant zitten en het dan 
eerst als een los patroon proberen.
Daarna uitvogelen hoe je begint, en zodra je dat weet kun je gaan . . . 
want breien werkt altijd dezelfde kant op, of je nou links of rechts een stuk aan je breiwerk maakt.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2020 om 22:44
Je hebt uiteraard gelijk, lw, dat je altijd dezelfde kant op breit! Het is gelukt om de goede richting op te breien, maar ik loop nog steeds tegen een paar probleempjes aan; met name de picootjes worden niet mooi. Komende week komt er niets van breien, maar daarna ga ik er nog eens goed voor zitten. Ik kom er dus nog op terug
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2020 om 11:10
Daarom zei ik al, probeer gewoon de blaadjes eens los te breien en kijk waarom de picootjes niet willen.
Back to Top
Breibrij View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 23 Oktober 2017
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Breibrij Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2020 om 19:46
Ik had jullie beloofd om nog terug te komen op mijn sjaalrand-avonturen, dus bij deze . Ik heb werkelijk van álles geprobeerd, maar het werd gewoon niet mooi . Dus uiteindelijk voor de zóveelste keer weer alles uitgehaald en alsnog braaf het patroon gevolgd - en het is hartstikke mooi geworden ! Fijne zondagavond nog iedereen, en als ik weer eens in de knoop zit - met een patroon en/of mezelf - meld ik me weer .
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns