Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

200 gram garen

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: 200 gram garen
    Posted: 04 September 2020 om 14:25
Goedemiddag!

Ik heb een probleempje, het is niet echt een vraag, maar ik dacht: ik deel het maar.
Mijn moeder kan het nooit laten om, als ze bij de Zeeman is, wat voor me mee te nemen, één bol of zo. Met als resultaat dat ik nu allemaal bollen Royal en zo heb waar ik niet één groot project van kan maken, want het zijn allemaal verschillende kleuren en texturen.
(Ik zal wel aan haar uitleggen waarom ik liever zelf garen koop.)
Nu had ze laatst twee bollen (200 gram bij elkaar) meegenomen van een heel leuk garen. Oudroze met een beetje rommelige textuur. Leuk voor in de herfst.
Nou vraag ik me af, wat kan ik nu maken van 200 gram garen? Haken of breien? Iemand een ideetje?
Ik hoor het graag!

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2020 om 16:22
Waar je naar moet kijken is hoe veel lengte er in die 200 gram zitten.
Bollen royal kun je gewoon tot 1 deken of in 1 kussen, 1 trui verwerken, het heeft over het algemeen dezelfde gram/meter verhouding en de dikte is
over het algemeen (bij mijn rare voorraad royal) niet enorm afwijkend.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2020 om 16:33
Als bollen verschillende kleuren en structuur hebben, kun je leuke effecten krijgen met strepen. Bij kussenslopen, sjaals of dekens. Op de wikkels van Zeeman en Wibra staat meestal naast de grammen de looplengte en vaak ook een tabel met hoeveel gram je nodig hebt voor bepaalde kledingstukken. Stel dat er staat dat een trui voor een peuter van 3 450 gram nodig hebt, dan stel je je dat truitje voor en hoe vaak het in een kussen kan. Zo bereken je wat je met de wol kunt maken. Ik heb laatst ook weer allerlei bollen bij Zeeman gekocht. Nog niet die van 200 gram, hoewel die lekker zacht aanvoelde. Bij Zeeman en Wibra scheelt het wel of je de donkere of lichte tint van een kleur hebt, de ene is vaak dikker dan de andere. Dus als je strepen paars en lila haakt, zie je ook dat de ene streep dikker is dan de andere. Maar dat maakt het juist mooi. Je kunt zelfs met verschillende dikters brei- of haakpen werken, dan zigzaggen de zijkanten een beetje of je meerdert en mindert aan de zijkanten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 September 2020 om 19:11
Dank jullie voor het meedenken.

@lw1463
Kijk, dat wist ik nog niet. Er staat 163 meter op. 100 g, 163 m.
Ik moet zeggen dat ik liever inschat dan reken. Als ik probeer te rekenen raakt alles in de knoop. 

@Magtelt
Dat is leuk. Maar sommige kleuren gaan echt niet samen, bijvoorbeeld petrol en knalroze.
Mijn moeder heeft ook laatst een soort nep-mohair meegenomen, van dat heel dunne, pluizige spul.


Ik vond een heel leuk patroontje voor een sjaal/kleine omslagdoek, een driehoek, geknipt voor de herfst. Maar zover ik het kan inschatten heb ik helaas niet genoeg oudroze om 'm te maken.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2020 om 08:44
Misschien wil je moeder wel 5 of 6 bollen meenemen uit Zeeman, de volgende keren. Van hetzelfde kleurbad. Bij Zeeman kun je mét kassabon wol terugbrengen en dan krijg je je geld terug. Dus als het echt niet gaat lukken om een project te bedenken, kun je zelf je slag slaan.

Op een gegeven moment krijg je ervaring met looplengtes. Misschien helpt het om wikkels te bewaren en daarop te schrijven wat je gemaakt hebt met hoeveel bollen en welke maat pen.

Ik wilde een petrolkleurige trui bestellen bij Your Look for Less, hij leek meer blauw te zijn, maar op de grote foto was hij eerder groen. Toen heb ik gekozen voor marine. En een okergele. Ik heb ook wel eens petrol wol gekocht, die wél blauwig was.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2020 om 10:41
[QUOTE=Magtelt]

Op een gegeven moment krijg je ervaring met looplengtes. Misschien helpt het om wikkels te bewaren en daarop te schrijven wat je gemaakt hebt met hoeveel bollen en welke maat pen.
/QUOTE]

Ik houd een boekje bij met alles wat ik maak. Is ook leuk om te bekijken aan het einde van het jaar.

De kleur petrol is (in mijn ervaring) een soort donker blauwgroen. Een heel schimmige kleur vind ikzelf.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2020 om 17:22
Ja, soms is petrol blauwgroen en soms groenblauw, kijk maar eens naar een olievlek op het water.

Een boekje is nog beter dan losse wikkels, petje af.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2020 om 11:04
En wat staat er bij het patroon voor die omslagdoek, welk type garen je nodig hebt. Vaak staat er neem zoveel bollen van dit en dan grammen/looplengte.
Als je dat weet kun je inschatten (dat doe jij liever) hoe ver je komen kunt.
Als je wilt rekenen, dan brei je een stuk (bijhouden hoeveel naalden en steken) en dan wegen, b.v. het proeflapje. Dan kun je daarna rekenen
of inschatten of je genoeg hebt voor het hele project.
Dat hele dunne garen, daar zit vaak enorme lengte in 1 bol en daar kun je dan ver mee komen.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 10:41
9 bollen van een garen dat per bol
50 g 
115 m
is.

En ik heb 2 bollen van 100 g en 163 m.
Ik schat dat ik niet genoeg heb. Helemaal niet genoeg denk ik.
(Mijn wiskundeleraar van de middelbare school zal trots op me zijn.)

Maar je hebt me wel op een idee gebracht, misschien kan ik proberen om die doek te haken (het is een haakpatroon) met dat dunne nep-mohair.
Wat ik misschien ook kan doen, is één helft haken met een ander garen. Het patroon bestaat uit twee driehoeken die je aan elkaar maakt. Maar het oudroze garen is dikker dan mijn andere bollen.

De doek is gehaakt in tweedsteek, dat vind ik zo'n mooie steek.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 12:40
4x 115 = 460 m
2x 163 = 326 m

Dus....nee niet genoeg . Wink




(ik gebruik de calculator van mijn lappie  LOL)
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 12:59
Maar ik kom wel in de buurt!
Moet je nou naar het gewicht of naar de looplengte kijken?
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 13:25
looplengte

dikker draad heeft minder looplengte.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 14:25
Mijn bol nep-mohair heeft 555 meter looplengte. Hoera! 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 15:07
fijn Thumbs Up
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 15:49
Ik heb zo'n vermoeden dat dit ook weer zo'n bijzonder leer-project is.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 15:52
Je hebt enerzijds de looplengte, maar de dikte van het garen is ook belangrijk - als je met veel dunner garen dan voorgeschreven iets maakt
wordt het kleiner en met dikker wordt het groter. Het is altijd een goed idee om in de richting van het voorgeschreven garen te blijven.
En anders om tijdens het project te bekijken of het op iets gaat lijken waar jij blij van wordt.
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2020 om 19:13
Ik dacht, als ik het haak met een dikke haaknaald, krijg ik een luchtige omslagdoek. Mohair wordt toch altijd luchtig gehaakt/gebreid?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2020 om 10:30
Kan, hoeft niet - er zijn geen regels. Ik ben heel benieuwd :-)
Back to Top
Chrissie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2020
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 733
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chrissie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2020 om 11:00
Eerst m'n kussenhoes.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2020 om 17:42
het levert toch 'n hoop gesprekstof op die 200 gram garen Wink
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns