Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Fournituren

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Fournituren
    Posted: 20 Februari 2017 om 13:19
Doen jullie dat ook? Oude versleten kleding grondig slopen voor de voorraad fournituren? Knopen, haakjes, ringetjes, ritsen, applicaties, jeanszakken. Ik kreeg een grote emmer rode en roze knopen en ik ben al weken aan het sorteren en rijgen. Iedere handwerkster zou smullen van mijn knopendoos. (Knopendozen, als ik eerlijk ben).
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 13:30
Jazeker! Smile Hergebruik is bij mij een levend thema. 

Vroeger tornde ik de knopen van oude bloezen/overhemden af en reeg ze op een draadje om te zorgen dat de knopen gegarandeerd van hetzelfde soort waren. Tegenwoordig knip is ze inclusief een klein stukje stof uit. Ik kan dan heel eenvoudig zien welke knopen ooit bij elkaar aan dezelfde bloes gezeten hebben. Toegegeven: het neemt ietsje meer plaats in, maar het uitzoeken van knopen is een stuk gemakkelijker. 

Ritsen haal ik ook uit een afgedankt kledingstuk. Ik hou er wel rekening mee dat een broekrits gemiddeld 15 keer per dag open en dichtgegaan is terwijl een rokrits alleen 's morgens aangetrokken wordt en 's avonds uit. Een oude broekrits* gebruik ik dus niet meer voor een volgende broek. Schoudervullingen haal ik ook uit kleding. 

*
In mijn broeken naai ik dezelfde soort ritsen als in rokken en jurken. Dus geen dikke metalen ritsen zoals in spijkerbroeken.

Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 14:06
Ik heb vier knopen dozen. drie heb ik gekregen eentje van een oudtante en van mijn Moeder en Schoonmoeder.de andere heb ik zelf gevuld. door de jaren heen. ook door afgedankte kleding te slopen. maar ik heb ook wel knopen bij grootmoeders knopendoos gekocht. nu ben ik op zoek naar glazen knoopjes. die kun je eigenlijk overal op gebruiken   
oant Sjen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 14:19
Ja dat doe ik ook .

De oude fleecetrui ( werktrui ) van mijn man had een kapotte rits .
Ik vond ergens nog een trui met twee ritsen in de col .
Ik kreeg met geen mogelijkheid de kapotte rits uit de trui .
Heb 1 rits uit de andere trui gehaald en die rits voor de kapotte rits gezet . Alles werkt weer prima .
De plek waar die andere rits zat met de hand dichtgenaaid ,en ook die kan weer gedragen worden
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 14:20
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 14:22
Originally posted by niania niania wrote:

http://stores.ebay.com/oritdotan/Glass-BUTTONS-vintage-/_i.html?_fsub=3147663011

dankjewel. maar ik ga echt voor de oude, en het liefst met een bloemetje er in.
oant Sjen
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 14:29
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 14:49
zoiets en dan een knoopje
oant Sjen
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Februari 2017 om 19:16
Nee, dat kaalplukken van oude kleren doe ik dus niet, schandalig genoeg ..wel haal ik van alles en nog wat uit dekringloop voor joostmagwetenwanneernofeensnodg dus ik hergebruik ook ..heb ook wel een knopendoos, een oude van smoeder en een heeeel oud tasje van mn opoe, wel 100 jaar oud, nee veel ouder tuurlijk en daar zIt nog een rolletje sajet in .. ben ik erg zuinig op....
Hooo, wacht..ik hergebruik wel want kreeg een jaar geleden een half uitgehaalde trui van mn buuf van 85. En daar heb ik de rest van uitgetrokken en en er een klein omslagdoekje van gehaakt en dat draag ik zowat dag en nacht ..
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2017 om 08:35
Oh heel bekend...
Hoeveel dingen je wel niet weggooit anders die nog goed te hergebruiken zijn...
Heb ook verschillende doosjes en potjes vol staan...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2017 om 15:58
Ik heb een deksel van Whiskassnoepjes bewaard als model voor een kattenkopje. Ik ga er twee uit zwart vilt knippen voor mijn gele gehaakte overtrek van een juten tas. Met grone knopen als ogen, zwarte kralen als neus en pupillen. Snor borduren, twee Midnights op mijn tas.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2017 om 16:10
ja dat kan ook.
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2017 om 16:40
die kleding moet zelfs ni echt versleten zijn vooraleer ik die sloop. Ik durf een knopke van een hemd halen (op een in feite het doeterniettoeplaats) omdat ik op een ander hemd een knopke mis.

Maar kleding die voor de container is wordt ook van alle mogelijke bruikbare attributen ontdaan. En nestels uit schoenen ook. Niet om in een ander paar schoenen te steken maar om iets vast te binden.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2017 om 17:55
Vroeger ontleedde ik kledingstukken, heel netjes, naden lostornen en zo.
De knoopjes, ritsjes en dergelijke gingen in een doos.
De kledingstukken bekeek ik grondig, hoe zit het in elkaar? Hoe is dát genaaid?
We hadden toen zéér weinig geld en door kleding te ontleden leerde ik hoe ik kon naaien,
Maakte van grote jurken en broeken kleertjes voor de kinderen.
Kocht goedkope stofjes voor mezelf, leerde mezelf dus naaien.
Nu haal ik alleen nog de bijzondere knopen en sluitingen van de oude kleding.
Zelf naaien doe ik niet meer.
Omdat het moest vroeger,  is er nu de lol niet meer.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2017 om 18:08
Originally posted by Lao-tse Lao-tse wrote:

Omdat het moest vroeger,  is er nu de lol niet meer.

Dat kan ik goed begrijpen. Ik heb dit van anderen ook vaak gehoord die uit nood aan de gang moesten om hun gezin te kleden. 

Laatst heb ik van allerlei restjes voeringsstof een binnenvoering voor een rokdeel van een jurk gemaakt. Het zag er bijna uit als patchwork. Niet uit geldnood geboren maar uit gebrek aan winkels in de buurt. 
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Februari 2017 om 18:44
Ik heb zelfs een winterjas inclusief voering voor mezelf genaaid.
Was ik best trots op.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2017 om 09:22
Ik ben klein en dik en ik had ooit een goed passende broek. Die heb ik gesloopt, toen hij op was, om hem na te kunnen maken. Jaren zelf broeken genaaid, tot ik Your lok for less ontdekte, die broeken in drie lengtematen verkopen, één voor lange mensen, één voor normale maten en één voor propjes. Ze blijven wel catalogi sturen, zowat elke maand één, maar daar is de blauwe container goed voor.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2017 om 12:44
Gelukkig hoef ik niet te bewaren uit nood...
Helaas niet zo heel dichtbij een hobby winkel te vinden dus ja dan is het hebben van voorraad ook wel eens echt een uitkomst...
En het is natuurlijk eeuwig zonde als alles maar op de grote hoop in de vuilnisbak verdwijnt...
Het is zelfs zo erg dat als ik begin met weggooien vriend lief nog even tussendoor kijkt of er niks meer te gebruiken voor het poppenhuis tussen zit...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2017 om 17:17
Vroeger stonden in Apeldoorn op de maandagmarkt wel 5 fourniturenkramen en een enorm aantal stofkramen. Nu mag je blij zijn met één van elk. Op de dinsdagmarkt in onze wijk staat nog wel een fourniturenkraam met heel veel spullen, ook elleboog- en knielappen, breinaalden in diverse maten en de gewone linten, kantjes, garens en knopen. Maar helaas, dat is mijn sportochtend. Een enkele keer in vakanties sport ik op maandag en ga ik naar de markt. Omdat er dan ook kinderkleedjesmarkt is. Die is er al zolang die markt is, 37 jaar.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns