Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Garen en patronen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lunap View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lunap Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Garen en patronen
    Posted: 18 November 2014 om 10:46
Als niet zo ervaren breister loop ik altijd vast dat ik wel prachtige garen zie maar geen leuk patroon of anders om dat leuk patroon zie en geen geschikte garen.

Ik heb bijv garen gekocht keer bij de zeeman om een trui te breien voor zoonlief maar nu kan ik nergens dezelfde steekverhouding vinden....dus geen idee wat ik met de garen kan doen nu.

Is het echt verstandig om als beginnende breister maar naar de wolwinkel te gaan en patroon en garen in een keer te kopen? Of zijn er andere tips? Hoe je bijv een patroon kan aanpassen? Hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2014 om 11:04
Lunap, je kan wol kopen en gewoon een leuk patroon erbij zoeken.
Meestal staat bij de patronen wel een stekenverhouding voor 10 cm
vb 10 toeren en 25 steken (ik zeg zo maar wat).
Als je dan een proeflapje maakt van het patroon en je neemt bv 30 steken en je breit 30 toeren, dan kan je meten hoe groot het bij jou wordt en dan kan je berekenen hoeveel steken je moet opzetten en hoeveel toeren je moet doen om de gewenste lengte en breedte te verkrijgen.
Back to Top
lunap View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lunap Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2014 om 11:32
Maar krijg je dan met meerderen en minderen geen probleem? Ik denk waarschijnlijk te moeilijk.....ga het gewoon proberen. Nu kom ik telkens niet verder dan het proeflapje en raak dan zo gedemotiveerd hahaha.

Het klinkt te simpel :-) maar ga mijn best doen om mooi steekverhouding te maken die in de buurt komt en dan eens kijken als ik eruit kom:-)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2014 om 11:36
Ik heb een oud Zeemanboekje, dat ik voor je kan scannen en mailen, als je mij in een PM je mailadres stuurt. Daar staan patronen in voor Royal. Hetzelfde heb ik van Wibra voor Saskia. Ongeveer uit 2006, maar dan heb je de goede stekenaantallen.

Zeeman heeft wel een nieuwe mannenboekje, maar daar staan wolsoorten in, die ze zelf niet verkopen. Handig!

Je kunt altijd een trui van zoon overtrekken op patroon- of krantenpapier voor de maat of de trui er bij houden als je de boord breit en het eerste stuk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2014 om 12:17

misschien heb je hier hulp aan wat afmetingen betreft

http://www.breienmetplezier.nl/kindpatr.html
Back to Top
lunap View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lunap Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2014 om 13:52
Super ik heb zeker wat aan de link! Bedankt
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2014 om 18:34
Lunap wat is de stekenverhouding precies? Bij drops (garnstudio) kun je zoeken op stekenverhouding.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2014 om 20:52
Wanneer je de stekenverhouding hebt geteld van je proeflapje kun je op de site van www.jessica-tromp.nl staan voor veel verschillende steekverhoudingen basispatronen voor dames, heren en kindertruien. Ook mutsen, wanten etc etc.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.938 seconden.
Lang Yarns