Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Gereedschap

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Gereedschap
    Posted: 30 April 2017 om 11:10
Ik heb dus bij mijn moeder een handwerkkast half leeggeruimd en nou hou ik dus wat vragen over, wat zijn dit en waar is het goed voor ?
Ik zeg er eerlijk bij ik heb nog niet gegoegeld op b.v. purr-fect punch - ik ben meer op zoek naar iemand die meteen oja roept.
Bij de laatste foto's denk ik eerder aan een oude naaimachine of enge operaties dan aan handwerken Confused

 

 

 
 
 
 
 
 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 12:24
Wat men allemaal kan vinden in moeders' naaikastje!!! Ik heb het allemaal nog nooit gezien en ik heb toch wel vaak in mijn moeders' kastje zitten snuffelen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 12:28
Zijn bij foto 1 die dingen met houten handvat bolletje of schepjes .
Bolletjes zouden voor het opbollen van frans of engels borduurwerk kunnen zijn . Dat metalen geval is volgens mij een priem om mooie ronde gaatjes te maken bij engels borduurwerk . Ik heb er nog een van ivoor

Dan zijn er ook nog die lijken op gutsen om te gebruiken bij vinylsnijden foto 3 . Enig idee of je moeder dat deed ?

Die laatste enge dingen lijken op knopenhaakjes om rijglaarsje dicht te knopen
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 13:28
Dat vind ik leuk,die spulletjes van vroeger en ook de vraag ,wat is het ,heb het precies ooit gezien maar zou niet weten waar het voor nodig is .....ben benieuwd 💡
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 13:32
volgens mij allemaal tandartsmarteltuigen en flosdraad
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 14:39
Mijn moeder verzamelde vooral veel, meer dan zij ooit handwerkte LOL
Ik heb purr fect punch gezocht op goegel en dan vind je dat dat goed is voor punch embroidery uhm naai borduurwerk ???
Je naait met die pen door een stuk stof heen aan de andere kant krijg je dan lussen, die lussen kun je later uitkammen. Ik heb deze site gevonden.
Als ik daar over nadenk, dan denk ik aan een kussen dat mijn broer heeft dat mijn oma gemaakt heeft ik heb nooit goed kunnen ontdekken hoe ze 
dat gedaan heeft, het ziet er magisch uit - een fluweelzwarte ondergrond met een zwaan en riet erop. Die zwaan lijkt er met pure wilskracht op vast
te zitten - ik kon nooit ontdekken hoe ze dat gedaan had. Maar ik denk misschien wel zo.
 
De 1e foto dat zijn bolletjes, het zijn geen gutsen - linoleum gutsen heb ik op school nog gedaan, dus dat had ik wel herkend. Ik ga frans en Engels
borduurwerk goegelen.
 
Die laatste 2 foto's horen bij elkaar, de laatste foto laat een andere hoek van 1 der martelwerktuigen zien - maar daar zie ook een naald in die
op en neer kan. Maar het ziet er allemaal heel apart uit. Teletijdmachine LOL
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 15:09
Het kan ook zijn dat ze die bolletjes gebruiken om grotere rondjes mooi rond te krijgen .

Met een priem prik je gewoon een gat in een klein rondje en dat werk je om en werk je later bij om het mooi rond te krijgen met de uiteinde van de priem . Heb je grotere rondjes dan knip je er een kruis in of een plus en kruis ,die flapjes werk je ook weg met borduurkatoen Om het mooi rond te krijgen stop je er die bolletjes in .
Volgens mij kan je voor ieder handwerk wel iets kopen wat je met huis tuin en keuken spul ook wel voorelkaar kan krijgen . Een haakpen kan je ook gebruiken om te kabelen
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 22:36
Leuk, al die oude gereedschappen. Heb ze ook nog nooit eerder gezien, ben benieuwd!
Dat punch needle werk ziet er ook wel leuk uit
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 22:51
ja foto twee en drie die heb ik ook inde kast liggen maar daar kun je applicatie mee maken wat toen in was in de jaren 80 dan deed je een katoenen lap daar streek je een patroon op
de lap deed je dan in een borduurring  en vulde je dat met inderdaad zoals lw1463 zegt als je dan klaar was smeerde je de achterkant dik in met lijm als deze droog was borstelde je dat uit als je dat leuk vond
hier heb ik het filmpje uit die tijd gevonden
volgens mij stond dat in de hobbyhandig
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 23:09
na het bekijken van dat youtubefilmke denk ik dat dat rolleke glittergaren voor die punch bedoeld was.
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 23:12
ja om de draad door de naald te krijgen
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2017 om 08:25
Die bovenste twee zijn volgens mij opbol bolletjes, die gebruiken hoedenmaaksters om de bloemblaadjes op te bollen.


Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2017 om 08:43
hoe leuk allemaal. ik heb die applicatie ook gemaakt. maar was dat totaal vergeten. toen ik de voorwerpen allemaal zag wist ik het ook niet meer.. het filmpje bracht helderheid. wel leuk hoor.
die bolletjes ken ik niet. en die gutsen zo zou ik ze ook noemen weet ik ook niet.
 
oant Sjen
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2017 om 10:23
Heel leuk om dit allemaal te zien.
Dat filmpje over de perfect punch..heerlijk langdradig.
Maar ook leuk om te doen denk ik.
Zou best willen doen.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2017 om 10:29
Originally posted by JMB JMB wrote:

Die bovenste twee zijn volgens mij opbol bolletjes, die gebruiken hoedenmaaksters om de bloemblaadjes op te bollen.
Dat zou heel goed kunnen, mijn moeder maakte samen met een vriendin van haar van die bloemetjes - friemel friemel friemel.
Ik had ook al van die bosjes meeldraden gevonden, die ik herkende omdat . . . mijn moeder daar bloemen mee maakte.
Dus zit ik eigenlijk alleen nog met de laatste 2 foto's - want in beide zitten naalden . . . heel apart misschien punch embroidery avant la lettre LOL
 
@Laotse, je kunt die naalden nog steeds kopen, ze zijn er in verschillende diktes zodat je ook met dikker garen kunt werken.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2017 om 10:43
Een idee Lw, dank je wel.
Ik ga eens op snuffel.
Ik neem aan dat je ook je eigen creaties kan bedenken.




Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2017 om 16:12
Dat lijkt mij wel, wel zeggen ze dat je goed moet nadenken over de stof die je gebruikt. Puur katoen zou niet geschikt zijn omdat de
lussen dan te makkelijk weer los komen. Maar wat ik zei, ik weet dat mijn oma een velours kussen gemaakt heeft en ik denk met
deze techniek - het zag er heel mooi uit.
Ook grappig om te zien - je kunt op de jijtube zoeken is dat er ook mensen zijn, die de voorkant gebruiken van het werkstuk, dus niet de
kant met de lussen.
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2017 om 12:14
ik wil wel een gokje wagen je verteld dat je moeder ook wel hoeden maakte
zou het dan kunnen dat op deze foto is om met de hand dikker leer of stof mee naaien
het is maar een idee he voor mij lijkt op zo iets maar zeker weet ik het niet
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2017 om 17:10
LOL...LOL

Ik heb met 'zoeken op afbeelding' van goegel  gezocht en ik kreeg de eerste keer:  'muziekinstrument' en de tweede keer, met de dubbele afbeelding : Plant.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2017 om 10:36
Originally posted by koffiebuikje koffiebuikje wrote:

ik wil wel een gokje wagen je verteld dat je moeder ook wel hoeden maakte
zou het dan kunnen dat op deze foto is om met de hand dikker leer of stof mee naaien
het is maar een idee he voor mij lijkt op zo iets maar zeker weet ik het niet
Nee ze maakte geen hoeden, ze maakte van die bloemetjes, ze had een hele creatieve vriendin (mijn tante T) en die was altijd in om
nieuwe dingen te proberen en zo maakte ze samen zijden bloemetjes en bloemetjes om ijzerdraadjes heen met pantystof. Terwijl ze
waarschijnlijk samen zaten te giechelen om dit of dat - net zoals wij nu denk ik bij mezelf.
Ik zal de voorwerpen op de 2 onderste foto's eens nader bekijken of ik er wijs uit kan worden.
Vroeger had je op tv een programma en dan werden er 3 verhalen verteld bij 1 voorwerp en dan moest er geraden worden wat waar was
daar doet dit me aan denken LOL
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns