Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Pimpelmees uit 75 vogels, bijen en vlinde

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Zusjesk View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 September 2008
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Zusjesk Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Pimpelmees uit 75 vogels, bijen en vlinde
    Posted: 29 November 2011 om 16:05

Ik heb een vraagje over het pimpelmeesje. Ik ben er nog maar net aan begonnen en loop al meteen vast. Er worden in het patroontje afkortingen gebruikt die niet op die manier voorin staan bij de uitleg.

 

Er zitten 9 steken op de naald (rij 12), dan staat er in het patroontje staat bij  rij 13: 1r, 2rsam, 2raro, 2rasam, 1r en dan zou je 5 st over moeten houden. Maar ik hou 6 st over. Bij de uitleg voorin staat

raro: één steek recht afhalen, één steek recht breien, afgehaalde steek overhalen. Bij 2raro denk ik dus dat ik dit 2 keer moet doen maar dan hou ik maar 4 steken over...

2rasam twee steken een voor een recht afhalen, deze twee steken samenbreien. Dan denk ik dat 2rsam een druk/typfout is? En hoe kan ik 2 steken recht afhalen om ze vervolgens samen te moeten breien.

In de afkortingenlijst staat ook sam als samenbreien...

Ik vind het maar ingewikkeld. Ik ben ook eigenlijk meer van het haken maar mijn vader wilde zo graag het pimpeltje...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Back to Top
sironsse View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 Maart 2014
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer sironsse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2014 om 22:09
2raro staat in de legende als 2aro denk ik. Dus 2 steken recht afhalen, de volgende recht breien en de afgehaalde steken overhalen. Hierbij worden 3 steken dus gereduceerd tot één steek en kom je wel aan 5 st.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2014 om 22:22
ook ik heb het patroon gelezen en ben er maar niet aan begonnen.
Ik ga hem wel proberen te haken, maar dan zonder patroon
oant Sjen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 09:33
Ik ken het boekje niet, dus ik kan er eigenlijk weinig over zeggen alleen iets algemeens.
Even iets knippen en plakken uit een ander topic;
1 dubbele overhaling(=2 . r. afh., 1s. r. br. dan de afgeh. s. overhalen)
Nou met een beetje moeite zou ik dan kunnen zeggen;
2ra (= 2 steken recht afhalen)
r (=1 steek recht breien)
o (= de afgehaalde steken overhalen)
= 2 raro
Je andere vraag hoe kun je 2 steken afhalen en dan samen breien, dat is eigenlijk redelijk simpel, je haalt 2 steken af.
Nu heb je dus 2 afgehaalde steken op je rechternaald, nu steek je de linkernaald in deze twee steken en dan brei je ze.
Volhouden, wij zijn er om je te helpen. Ik ga binnenkort iets haken (als breister) en dan mag jij mij troosten als
ik ergens niet uit kom Wink
Back to Top
sironsse View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 Maart 2014
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer sironsse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 10:45
@lw1463: Wat betreft "2 steken afhalen en dan samen breien". Wissel je dan je naalden van hand? Of brei je effectief op je rechterhand? Ofwel breng je de twee steken opnieuw naar je linkernaald, maar wat is dan het verschil met onmiddellijk de twee steken samen te breien? 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 10:55
Ik ben lw niet ,maar je steekt je pen in van links naar rechts en dan minder je terwijl je ook verdraaid breit .

Ik denk dat ze dit zo doen om de minderingen naar elkaar toe te laten "kijken"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23645
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 13:39
Elders in het boekje worden alle uitdrukkingen en afko's uitgelegd.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1408
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 17:10
Dit is een vraag uit november 2011, deze dame is al sinds december 2011 niet meer op het forum geweest, denk niet dat ze het nog leest.
Groet,

Yobsje
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 17:21
Haha da's lachen, maar dat geeft niet, ik kan sironsse antwoorden.
Je houdt je naalden gewoon vast zoals je ze al hebt, doordat je die 2 steken stuk
voor stuk afhaalt draaien ze. Zodra je ze dan op je rechternaald hebt steek je de
linkernaald er weer in en dan brei je eigenlijk gewoon met je rechternaald.
Vooral op engelse sites zie je dat ze deze mindering mooier vinden dan de gewone 2 steken
recht samenbreien. Minderingen leunen of naar links of naar rechts, daar wordt in
patronen dan gebruik van gemaakt.
O ja, omdat je steken draaien (het achterste pootje komt naar voren) is dit niet hetzelfde als 2 steken
recht samenbreien. Bij 2 recht samenbreien steek je je naald in 1 keer door de 2 voorste pootjes van je steken.
Back to Top
sironsse View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 Maart 2014
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer sironsse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 18:02
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had ongeveer hetzelfde probleem als deze dame drie jaar geleden, vandaar dat ik dit topic vond. :)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2014 om 10:18
Originally posted by sironsse sironsse wrote:

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had ongeveer hetzelfde probleem als deze dame drie jaar geleden, vandaar dat ik dit topic vond. :)
Dan heb je heel goed gezocht, want de gewone zoek gaat niet verder terug dan 6 maanden.
Ik vind dat wel een pluim waard Thumbs Up
Laat je ons weten hoe het verder gaat, ik ben zelf niet zo van de frutsels maar ik kan wel erg genieten van wat anderen maken.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns