Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

hulp phildarpatroon boek 180, patroon 8

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Ans_e View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2020
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ans_e Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: hulp phildarpatroon boek 180, patroon 8
    Posted: 04 Februari 2020 om 09:20
Hallo,

Kan iemand me van start helpen bij de fantasiesteek van dit patroon? Ik heb reeds ervaring met breien, maar deze begrijp ik niet..

Ook begrijp ik niet wat ze bedoelen met het veelvoud van 4 + 5 + 2?

Alvast hartelijk dank!

Ansje Wellens
Schermafbeelding 2020-01-29 om 10.29.29.png
Back to Top
Ans_e View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2020
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ans_e Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 09:26
De steek gaat als volgt
- wordt uitgevoerd met een veelvoud van 4 + 5 +2 - het aantal begint. keert terug in de 4e nld.

1e nld: 1 av. st., 2 st. av samenbr., 1 st av afh met de draden voor de naald, *3st av samenbr, 1st av afh met de draden voor de nld*, herha van *tot*, daarna 2 st av samenbr en 1 av st

2e nld: 2 r st, *1 av afgeh. st (+ draden van de 1e nld) met de draden voor de nld, 1 r st* heh van *tot*, daarna 1 r st

3e nld: 2 av st, *1 av afgeh st (+ de draden van de 1e-2e nld) met de draden voor de nld, 1 av st *herh. van *tot*, daarna 1 av st

4e nld: 2 r st *1 omslag, 1 av st die u samen breit met de afgeh st (+ de draden van de 1e-2e-3e nld), 1 omslag, 1 r st * herh van *tot*, daarna 1 r st.

herhaal steeds deze 4 nld
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 09:59
Mijn 1e idee zou zijn omdat het Phildar is, dat ze twee kantsteken hebben ( + 2) en een veelvoud van 4 (4,8,16 enzovoorts) en nog eens 5 om het 
mooi te krijgen. Ik zal zo eens even tellen of ik het zie.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2020 om 10:09
Ik heb even geteld, je hebt inderdaad 2 kantsteken - die blijven altijd, je hebt voor de herhaling in de 1e naald 3 steken en erachter 2 - samen 5 steken
De herhaling zelf is 4 steken, ze bedoelen dat dit patroon alleen mooi uitkomt als je dus (een veelvoud van 4) plus (5) plus (2) steken hebt.
Anders gaat het patroon scheef lopen. Als je meer steken of minder zou hebben, dan is smokkelen aan de kant het enige wat je kunt doen.
Back to Top
Ans_e View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2020
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ans_e Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2020 om 17:23
Dankjewel! Heb je voor de rest ook enig idee hoe het juist gebreëen moet worden?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2020 om 09:39
Juist ? De eerste paar naalden heel voorzichtig denk ik, tot je door hebt wat ze willen.
Het lijkt erop dat de 3 steken die ze in de 1e naald samenbreien, in naald 2 en 3 gewoon gebreid worden (recht of av net hoe het uitkomt)
Die andere steek die in de 1e naald afgehaald wordt, daarvan geven ze steeds heel duidelijk aan dat je de draad voor het werk hebt - dat is iets om op te letten.
Iedere volgende keer dat je afhaalt lijkt het dat je de niet gebreide draad van eerdere toeren mee oppikt, dat blijft dan 1 steek. In de 4e naald brei
je al die eerder niet gebreide steken samen tot 1.
Back to Top
Ans_e View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2020
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ans_e Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2020 om 21:38
Ik lijk telkens iets verkeerd te doen. Ik kom niet tot de juiste steek. Is er een mogelijkheid om het via een filmpje te tonen hoe het moet? Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe.

Dankjewel!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23654
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2020 om 08:45
Om te beginnen tellen de eerste en laatste steek op de naald niet mee, die staan niet in de beschrijving. Je breit in de eerste naald 2 steken samen en 3 steken samen en de verloren steken word in de 4de naald gecompenseerd door een omslag. Dan moet je telkens een steek afhalen met de werkdraad (jij schrijft draden) vóór je werk, dus aan de kant die je ziet. In de 2de naald neem je een steek en die draad erbij op de naald en heb je de werkdraad voor je, die dan voor die afgehaalde en opgenomen steek komt. In de 3de naald doe je hetzelfde. In de 4de naald brei je al die lussen samen met een averechte steek, alsof ze één steek zijn. Is dat te moeilijk, dan kun je de lussen één voor één, aldoor in dezelfde volgorde, over de averechte steek halen. Liefst alles eerst oefenen in een proeflapje. Lukt het nog niet, dan kun je beter een makkelijker patroon zoeken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Februari 2020 om 10:48
Zoals ik tel staan de kantsteken wel vermeld. Wij zijn gewoon een forum, filmpjes maken gaat me echt boven de pet.
Kun je proberen uit te leggen waar je niet uitkomt ?

Kijk als je de draad voor je werk houdt terwijl je een steek afhaalt, dan is die draad voor jouw werk iets dat als je de steek wel gebreid had de lus
was geweest. Eigenlijk rek je dus 1 lus heel erg op in de volgende naalden pik je steeds die niet gebreide draad op, maar die hoort bij die afgehaalde steek,
die mag je niet breien en ook niet tellen, die brei je pas in de 4e naald.

Steken die je samen breit (minderingen) worden in een patroon altijd gecompenseerd door omslagen, wat in naald 1 wegvalt komt er in naald 4 weer bij.
Dus naald 4 en naald 1 moeten even veel steken hebben.
Back to Top
Ans_e View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 04 Februari 2020
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ans_e Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 13:54
Het is me gelukt! Dankjewel voor jullie hulp :)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23654
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 15:49
Succes verder!
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2020 om 16:41
Holadiée - goed zo
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns