Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vastlopen patroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Birdy View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Birdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vastlopen patroon
    Posted: 03 Februari 2016 om 14:55
Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik hier ben. Vroeger heb ik wel veel gebreid in de hype van de begin jaren 80. Na jaren begon het toch weer te kriebelen en heb ik me op het haken gestort. Ik vind haken erg leuk, heb alleen nog maar een paar simpele plaids gemaakt maar ben nu begonnen aan een poncho met een iets ingewikkelder steken-patroon en al vastgelopen bij toer 4! Ben doorverwezen naar dit forum.

Het gaat om een patroon van Drops: Bohemian Blues poncho nr. 162-2

Haak 4 l met haaknld 5 mm en wit en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Haak dan volgens telpatroon A.1, dus haak als volgt:
TOER 1: 5 l (= 1 stk en 2 l), * 1 stk in l-lus, 2 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer, eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (= 8 stk met 2 l tussen elk stk).
TOER 2: 6 l (= 1 stk en 3 l), haak 1 stk in 3e l, * haak 1 stk in volgend stk, 3 l, 1 stk in de eerste van de 3 l *, herhaal van *-* 7 keer in totaal, eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (= 8 stk met een lus tussen elk stk).
TOER 3: 4 l (= 1 dstk), haak 1 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk in dezelfde st (= hoek), * 3 l, 1 stk in volgend stk, 3 l, haak in volgend stk 2 dstk en 3 l en 2 dstk en 3 l en 2 dstk (= hoek) *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, 3 l, 1 stk in volgend stk, 3 l en 1 hv in 4e l van het begin van de toer.
TOER 4: 1 l, 1 v tussen de middelste 2 dstk in hoek, 3 v in lus, * 1 v tussen de volgende 2 dstk, 3 v in lus, 1 v in volgend stk, 3 v in lus, 1 v tussen de eerste 2 dstk in hoek, 3 v in lus, 1 v tussen de volgende 2 dstk, 2 l, 1 v tussen dezelfde 2 dstk, 3 v in lus *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, 1 v tussen de volgende 2 dstk, 3 v in volgende lus, 1 v in volgend stk, 3 v in volgende lus, 1 v tussen de eerste 2 dstk, 3 v in lus en eindig met 1 hv in eerste l van het begin van de toer.
TOER 5: 1 hv in lus in hoek, 6 l (= 1 stk en 3 l), 1 stk in dezelfde lus, * 3 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 v in volgende st, 3 l, 1 stk en 3 l en 1 stk in l-lus in hoek *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, 3 l, sla 3 v over, 1 v in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende st, 3 l, sla 2 v over, 1 v in volgende st, 3 l en eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer.

Aan het begin van toer 4 raak ik in de problemen want als ik een vaste ga haken tussen de middelste dubbele stokjes van toer 3, zoals aangegeven, dan zou ik het stuk van de eerste twee dubbele stokjes overslaan waardoor het werk "krimpt" Ik heb toen maar gedaan wat er op de tekening van het patroon staat maar dan begin je weer verkeerd met toer 5.
Nog een vraag: Als er staat: haak vaste in lus dan bedoelen ze toch in de lossen die een lus vormen he en niet om die lus heen haken?

Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om me te helpen want ik sta te popelen om verder te kunnen.
Alvast bedankt

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 15:06
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 15:12

Als je bij opmerkingen in het patroon kijkt, zijn er nog mensen die zeiden dat er bij toer 4 en 5 iets niet klopt. Maar een antwoord is er niet opgekomen.

Er staat halverwege bij die opmerkingen een antwoord dat je halvevaste moet haken tot de hoek, ofwel als je met 2 kleuren werkt, de nieuwe kleur gewoon in de hoek beginnen.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 15:29
Ge ziet Bep, gullie deskundigheid is beroemd : er wordt al doorverwezen naar dit forum !!
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 15:52
Ik ben het gaan proberen en zie het probleem.
Je eindigt met een halve vaste in de 4e losse van het begin van de toer. Wil je tot de middelste 2 dubbele stokjes komen zul je halve vasten moeten maken tot de plek waar je zijn moet, anders gaat je werk trekken omdat je steken overslaat. Je kunt het ook anders oplossen. 
Je maakt in het begin van toer 3 : 4 lossen, een dubbelstokje, 3 lossen, 2 dubbelststokjes, vanaf daar ga je verder met het patroon tot het einde. Je eindigt echter niet met 3 lossen, 1 halve vaste om de toer te sluiten. Je maakt na de 3 lossen eerst nog 2 dubbele stokjes en 3 lossen en sluit dan pas de toer in de 4e losse van het begin van de toer. Je bent dan al op de plek waar je zijn moet. Ik zou dan eerst een halve vaste maken op het eerste dubbelstokje zodat je echt tussen de twee dubbelstokjes uitkomt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 16:06
Free Pattern
Als je de poncho in verschillende kleuren maakt zoals hier heb je op een aantal plekken geen probleem. Want je begint dan met een andere kleur. Maar bij deze probleem toer moet je met dezelfde kleur verder gaan. Je zou ook tot het midden van de hoek kunnen gaan met een aantal vasten, die moet je daar nl later toch al maken. Bij de opmerkingen hebben ze de optie aangegeven die ik ook had, nl met halve vasten tot de goede plek. Lijkt mij een beetje overdreven als je er later toch vasten moet maken.
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 16:07

ik heb toer 3 afgehecht en ben opnieuw begonnen echt in het midden van de hoek voor toer 4. Dan komt het schoon uit, alleen heb je geen 2 losse in die hoek. In de andere 3 hoeken moet je telkens 2 losse maken.

Toer 5 kan je dan ook gewoon verder gaan omdat ge in het midden van de hoek eindigt.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 16:16
Je zou in die eerste hoek dus beter kunnen beginnen met 3 lossen, is 1 vaste 2 lossen, 1 vaste. Dan zit je hetzelfde als de ander hoeken Bep. Of lees ik ergens overheen?
Groetjes, Lida.
Back to Top
Birdy View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Birdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 16:18
Ok, dan probeer ik het op die manier. Hopen dat de rest klopt! 
Dank je voor het vlotte antwoord
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 16:19
Er wordt weer druk meegedacht en gehaakt. Geweldig! Logisch dat er naar dit forum verwezen wordt Thumbs Up
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Birdy View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Birdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 20:48
Ja harstikke fijn, en idd. dat er mee gehaakt wordt....!

Nog even terugkomend op mijn 2e vraag: er staat steeds haak in de lus, zo ook bij toer 6: "haak 3 stokjes in elke lossen-lus tot de hoek" Moet ik nu in de lossenketting steken of eronderdoor? Als ik de foto goed bekijk lijkt het of er omheen gehaakt wordt.

Pfff, lastig dat patroon lezen
Back to Top
Birdy View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Birdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 20:51
Volgens mij heeft Bep om de lussen heen gehaakt toch op de foto?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 21:31
toer 4? Ja je moet in het gat=de lus haken en niet in de lossesteken apart.

Als je op de foto ziet die lidwina heeft geplaatst zie je dat als je een 'boogje van lossen' hebt er in het boogje is gestoken en niet in de steek. Meestal is dat zo als je een boogje=lus hebt. Dat maakt het mooier en strakker.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 21:33
Ik heb even bij het Duitse patroon gekeken en daar staat dat je OM de lossen moet haken. Dat is ook de gebruikelijke manier. Je ziet het ook op de grote foto die ik gecopiëerd heb vanaf het voorbeeld. 
Groetjes, Lida.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 21:34
Ongeveer tegelijk Bep!!!!
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 21:47
dan zal het zeker juist zijn.
Back to Top
Birdy View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Birdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 22:36
Helemaal goed, staat ook mooier idd., ga gewoon opnieuw beginnen met frisse moed.
Dank voor de uitleg, hoop de poncho verder zonder hulp af te krijgenWink
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 22:36
wel laten zien dan hier hé.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Februari 2016 om 23:35
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Je zou in die eerste hoek dus beter kunnen beginnen met 3 lossen, is 1 vaste 2 lossen, 1 vaste. Dan zit je hetzelfde als de ander hoeken Bep. Of lees ik ergens overheen?

Nee zo zou ik het ook doen, want ik ben gewoon begonnen gelijk het er staat maar op het einde kwamen er ook geen losse niet meer.
dus ofwel zoals jij het zegt ofwel op het einde voor het sluiten met de halve vaste eerst nog 2 losse.
Back to Top
Birdy View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Birdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2016 om 01:58
Ja zal foto posten als ie klaar is
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns